همانگونه که مشاهده میشود مقدار P-Value محاسبه شده (۰.۰۲ ) کمتر از سطح خطای در نظر گرفته شده (۵درصد ) می باشد بنابراین وجود رابطه معنادار در این فرضیه پذیرفته خواهد شد. . و لذا مثبت بودن ضریب متغیر فوق نشان دهنده ی یک رابطه مثبت بین نقدشوندگی با شاخص آمیهود و بازده غیرعادی سهام می باشد. در یک جمله می توان گفت بین نقدشوندگی محاسبه شده با شاخص آمیهود و بازده غیرعادی سهام یک رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرضیه چهارم: بین گردش معاملات و بازده غیرعادی سهام رابطه معنی داری وجود دارد
در این فرضیه رابطه بین گردش معاملات و بازده غیرعادی سهام مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان می دهد که بین گردش معاملات و بازده غیرعادی سهام رابطه معناداری وجود ندارد. خلاصه نتایج حاصل از این فرضیه به شرح زیر می باشد:
(جدول۵-۴) خلاصه نتایج آزمون فرضیه دوم (فرعی سوم)

آماره F
احتمال آماره F
ضریب تعیین تعدیل شده
آماره دوربین واتسون
ضریب متغیر
معنی داری
( P-Value)

۱.۷۷
۰.۰۰
۰.۱۱
۲.۳۰
۳.۱۸
۰.۵۰

همانگونه که مشاهده میشود مقدار P-Value محاسبه شده (۰.۵۰ ) بیشتر از سطح خطای در نظر گرفته شده (۵درصد ) می باشد بنابراین وجود رابطه معنادار در این فرضیه پذیرفته نخواهد شد. در یک جمله می توان گفت بین نقد شوندگی محاسبه شده با شاخص گردش معاملات و بازده غیرعادی سهام رابطه معناداری وجود ندارد.
۵-۳ محدودیت های تحقیق:
اساس و پایه هر تحقیق، داده هایی می باشد که فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از آن ها مورد آزمون واقع می شود. هر چقدر اطلاعات دقیق و کامل تر در اختیار محقق قرار گیرد به همان میزان نتایج حاصل دقیق تر و قابل اعتماد تر خواهد بود و یا به طور کلی تحقیق انجام شده روایی بیشتری خواهد داشت. البته باید توجه داشت که محدودیت هایی نیز بر این تحقیق متصور بوده است در واقع در تمام تحقیقاتی که صورت می گیرد، محدودیتها جزء لاینفک تحقیق هستند و همین محدودیتها، زمینه را برای تحقیقات آتی فراهم میسازند. این تحقیق نیز از این قاعده مستثنی نبود.
با توجه به محدود بودن جامعه آماری به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، که سال مالی آنها پایان اسفند ماه است ، تسری نتایج به سایر شرکت ها باید با احتیاط انجام شود.
۵-۴ پیشنهادات مبتنی بر آزمون فرضیه ها:
با توجه به وظیفه اصلی مدیران که ارتقاء سرمایه سهامداران به حداکثر میزان ممکن است باید مدیران توجه ویژه ای به نقدشوندگی سهام داشته باشند و راهکارهای افزاینده نقدشوندگی را برای ارتقاء سرمایه سهامداران اجراء نمایند.
با توجه به اهمیت محتوای اطلاعاتی نقدشوندگی سهام و نقش مهمی که می تواند در فرایند تصمیم گیری سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی داشته باشد، به مسئولان بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد می شود، بستری مناسب و قابل اتکاء جهت اطلاع رسانی سریع، دقیق و صحیح در این رابطه شده فراهم نمایند و با توجه به تجربه کشورهای مختلف و نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص عوامل متعدد مؤثر بر نقدشوندگی بازار اوراق بهادار، بررسی های علمی لازم را به عمل آورده، تدابیر و تصمیمات مناسب و عملی را در زمینه ارتقاء درجه نقدشوندگی بورس تهران اتخاذ نمایند.
به سرمایه گذاران نیز توصیه می شود، هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری علاوه بر مؤلفه های ریسک و بازده، به عامل نقدشوندگی سهام نیز توجه ویژه داشته باشند.
۵-۵ پیشنهادات برای تحقیقات آتی:
با انجام هر پژوهشی، راه به سوی مسیری جدید باز می شود و ادامه راه، مستلزم انجام پژوهش های دیگری است. بدین لحاظ پژوهش هایی که در ادامه نتایج پژوهش حاضر ضروری به نظر می ر سد به شرح ذیل پیشنهاد می گردد :

  • انجام بررسی مشابه در یک دوره زمانی ۱۰ یا ۱۵ ساله
  • بررسی نتایج آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل های غیرخطی.
  • تکرار پژوهش با بهره گرفتن از مدل داده های تلفیقی پویا و روش گشتاورهای تعمیم یافته.
  • بررسی تأثیر نرخ تورم و سایر شاخصهای کلان اقتصادی بر رابطه بین بازده غیرعادی و نقدشوندگی سهام
  • انجام پژوهش حاضر در دوره زمانی طولانیتر و هم چنین محاسبه متغیرهای تحقیق به طور هفتگی و یا بر اساس داده های فصلی.
  • تأثیر هر یک از متغیرهای، هزینه های معاملات، نرخ ارز، تورم، را بر حسب مورد بر نقدشوندگی و توسعه بورس اوراق بهادار تهران (در سطح کل بازار) و نیز در سطح هر یک شرکت های پذیرفته شده مورد بررسی قرار دهند.
  • بررسی تأثیر دیگر شاخص های نقدشوندگی بر بازده غیرعادی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

منابع فارسی:

  • آذر،عادل. مومنی، منصور (۱۳۸۵). آمار و کاربرد آن در مدیریت،تهران، انتشارات سمت، جلد دوم .
  • ایزدی نیا،ن(۱۳۸۲) “ارزشیابی واحدهای تجاری با بهره گرفتن از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان های نقدی آزاد(FCF)و تعیین شکاف قیمت و ارزش سهام”،رساله دکترا دانشگاه علامه طباطبایی، ص ۲۰۶-۱۶۸.
  • بست،ج.”روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری”، ترجمه شریفی وطالقانی(۱۳۷۱)، انتشارات رشد،ص ۱۲۵
  • تهرانی،رضا(۱۳۹۰). “مدیریت مالی”، تهران، نشر نگاه دانش، چاپ نهم، ص ۳۴۲-۳۴۹
  • جمالی، محمد(۱۳۸۷). “بررسی رابطه بین میزان سهام شناور آزاد و بازدهی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...