دانلود منابع پژوهشی : دانلود مطالب پایان نامه ها در رابطه با مقایسه بهره وری … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۴-۳- بررسی طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی
به منظور بررسی چگونگی تولید علم پژوهشگران مورد بررسی شمار تولیدات علمی آنان مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج در نمودار شماره ۴-۱ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که پیشتر ذکر شد این پژوهشگران همگی در گروه با طول حیات علمی بلند (۱۵ تا ۲۱ سال) قرار داشتند. چنانکه در نمودار مشاهده می شود، برخلاف انتظار، این پژوهشگران از تولید علم یکسانی برخوردار نیستند، به نحوی که نمودار به شدت چوله نشان میدهد. کمترین شمار تولید علم این پژوهشگران به ۲ و بیشینه آن به ۲۷۰ مقاله میرسد.
نمودار ۴-۱- فراوانی تولید علم پژوهشگران با طول حیات علمی ۱۵-۲۱ سال
با توجه به آن که گروه دارای بلندترین طول حیات علمی، یعنی ۲۱ ساله، از بیشترین فراوانی (۶۷ تن) در این گروه برخوردار بودند (جدول ۱۳ پیوست) ، وضعیت این گروه به طور جداگانه بررسی شد. نمودار شماره ۴-۲ به فراوانی تولید علم در نزد گروه ۲۱ ساله اختصاص یافته است. همانگونه که ملاحظه می شود، این گروه نیز از وضعیت تولید علمی بسیار چولهای برخوردار است به نحوی که دامنه مقالات از ۲ تا ۲۷۰ تغییر می کند.
نمودار ۴-۲- فراوانی تولید علم پژوهشگران با طول حیات علمی ۲۱ سال
۴-۳-۱- مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی و گروه های آموزشی
طول حیات علمی پژوهشگران در ردههای موضوعی و گروه های آموزشی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. شرح نتایج هر بررسی در پی می آید.
ابتدا نرمال بودن توزیع داده های هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده های هر رده موضوعی از توزیع نرمال پیروی نمیکنند (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین از آزمون کروسکال-والیس جهت بررسی معناداری اختلاف طول حیات علمی در ردههای موضوعی مختلف استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۸ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که مشاهده می شود نتیجه آزمون کروسکال-والیس نشان از معناداری اختلاف بین طول حیات علمی در ردههای موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۷۵/۵ X2=، ۰۰۰۱/۰P=) .
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۴-۸- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف
خی دو
درجه آزادی
سطح معناداری
۲۱/۶۴
۱۹
۰۰۰۱/۰
نتایج آزمون یو-مان-ویتنی نشان داد که این اختلاف ناشی از ردههای موضوعی بیولوژی و بیوشیمی، شیمی، مهندسی، میکروبیولوژی و چندرشتهای با دیگر ردههای موضوعی است، به نحوی که میانگین طول حیات علمی رده موضوعی بیولوژی و بیوشیمی به طور معناداری از ردههای پزشکی بالینی، مهندسی، محیط زیست/بومشناسی، علوم مواد، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی و علوم کشاورزی کمتر بوده، اما از رده ریاضیات بیشتر است. میانگین طول حیات علمی رده موضوعی شیمی نیز به طور معناداری از ردههای بیولوژی و بیوشیمی، علوم رایانه، محیط زیست/بومشناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشتهای، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است. همچنین، میانگین طول حیات علمی رده موضوعی مهندسی به طور معناداری از ردههای موضوعی محیط زیست/بومشناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشتهای، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران، علوم کشاورزی و علوم رایانه بیشتر است. علاوه بر این، میانگین طول حیات علمی رده موضوعی میکروبیولوژی نیز به طور معناداری از ردههای پزشکی بالینی و علوم مواد کمتر بوده و میانگین طول حیات علمی چندرشتهای از ردههای موضوعی محیط زیست/بومشناسی، ریاضیات، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران، علوم کشاورزی، علوم رایانه، علوم مواد و پزشکی بالینی به طور معناداری کمتر است (جدول ۴-۹) . لازم به ذکر است دیگر ردههای موضوعی به لحاظ طول حیات علمی با هم تفاوت معناداری ندارند.
جدول ۴-۹- ردههای موضوعی دارای طول حیات علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان- ویتنی
رده موضوعی (الف)
رده موضوعی (ب)
مقدار یو-مان-ویتنی
مقدار Z
سطح معناداری
بیولوژی و بیوشیمی
پزشکی بالینی
۵۰/۲۰۳
۶۵/۲
۰۰۸/۰
مهندسی
۵۰/۱۷۵
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 04:16:00 ب.ظ ]
|