۴-۳- بررسی طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی

به منظور بررسی چگونگی تولید علم پژوهشگران مورد بررسی شمار تولیدات علمی آنان مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج در نمودار شماره ۴-۱ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که پیش­تر ذکر شد این پژوهشگران همگی در گروه با طول حیات علمی بلند (۱۵ تا ۲۱ سال) قرار داشتند. چنانکه در نمودار مشاهده می­ شود، برخلاف انتظار، این پژوهشگران از تولید علم یکسانی برخوردار نیستند، به نحوی که نمودار به شدت چوله نشان می­دهد. کمترین شمار تولید علم این پژوهشگران به ۲ و بیشینه آن به ۲۷۰ مقاله می­رسد.
نمودار ۴-۱- فراوانی تولید علم پژوهشگران با طول حیات علمی ۱۵-۲۱ سال
با توجه به آن که گروه دارای بلندترین طول حیات علمی، یعنی ۲۱ ساله، از بیشترین فراوانی (۶۷ تن) در این گروه برخوردار بودند (جدول ۱۳ پیوست) ، وضعیت این گروه به طور جداگانه بررسی شد. نمودار شماره ۴-۲ به فراوانی تولید علم در نزد گروه ۲۱ ساله اختصاص یافته است. همان­گونه که ملاحظه می­ شود، این گروه نیز از وضعیت تولید علمی بسیار چوله­ای برخوردار است به نحوی که دامنه مقالات از ۲ تا ۲۷۰ تغییر می­ کند.
نمودار ۴-۲- فراوانی تولید علم پژوهشگران با طول حیات علمی ۲۱ سال

۴-۳-۱- مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی و گروه ­های آموزشی

طول حیات علمی پژوهشگران در رده­های موضوعی و گروه ­های آموزشی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. شرح نتایج هر بررسی در پی می ­آید.
ابتدا نرمال بودن توزیع داده ­های هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده ­های هر رده موضوعی از توزیع نرمال پیروی نمی­کنند (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین از آزمون کروسکال-والیس جهت بررسی معناداری اختلاف طول حیات علمی در رده­های موضوعی مختلف استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۸ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­ شود نتیجه آزمون کروسکال-والیس نشان از معناداری اختلاف بین طول حیات علمی در رده­های موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۷۵/۵ X2=، ۰۰۰۱/۰P=) .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۴-۸- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی مختلف

خی دو
درجه آزادی
سطح معناداری

۲۱/۶۴

۱۹

۰۰۰۱/۰

نتایج آزمون یو-مان-ویتنی نشان داد که این اختلاف ناشی از رده­های موضوعی بیولوژی و بیوشیمی، شیمی، مهندسی، میکروبیولوژی و چندرشته­ای با دیگر رده­های موضوعی است، به نحوی که میانگین طول حیات علمی رده موضوعی بیولوژی و بیوشیمی به طور معناداری از رده­های پزشکی بالینی، مهندسی، محیط زیست/بوم­شناسی، علوم مواد، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی و علوم کشاورزی کمتر بوده، اما از رده ریاضیات بیشتر است. میانگین طول حیات علمی رده موضوعی شیمی نیز به طور معناداری از رده­های بیولوژی و بیوشیمی، علوم رایانه، محیط زیست/بوم­شناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشته­ای، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است. همچنین، میانگین طول حیات علمی رده موضوعی مهندسی به طور معناداری از رده­های موضوعی محیط زیست/بوم­شناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشته­ای، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران، علوم کشاورزی و علوم رایانه بیشتر است. علاوه بر این، میانگین طول حیات علمی رده موضوعی میکروبیولوژی نیز به طور معناداری از رده­های پزشکی بالینی و علوم مواد کمتر بوده و میانگین طول حیات علمی چندرشته­ای از رده­های موضوعی محیط زیست/بوم­شناسی، ریاضیات، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران، علوم کشاورزی، علوم رایانه، علوم مواد و پزشکی بالینی به طور معناداری کمتر است (جدول ۴-۹) . لازم به ذکر است دیگر رده­های موضوعی به لحاظ طول حیات علمی با هم تفاوت معناداری ندارند.
جدول ۴-۹- رده­های موضوعی دارای طول حیات علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان- ویتنی

رده موضوعی (الف)
رده موضوعی (ب)
مقدار یو-مان-ویتنی
مقدار Z
سطح معناداری

بیولوژی و بیوشیمی

پزشکی بالینی

۵۰/۲۰۳

۶۵/۲

۰۰۸/۰

مهندسی

۵۰/۱۷۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...