پروژه های پژوهشی در مورد بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- گزارش درس؛
-
- بازانديشی و طراحی نقشه برای گامهای بعدی(ريچاردسون، 2004).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
الگوی لوئيس و همکاران[116]
اين مدل در سال 2005 از گروه تحقيـقاتی مايـلـز[117]، مطرح شد که به مدل پوليـا در حل مســئلهی رياضی بسيار شبيه است. مدل لوئيس شامل چهار مرحله است:
مرحله اول- مطالعه: در اين مرحله، اهداف بلندمدت يادگيری دانش آموزان و توسعه برنامهی درسی و استانداردهای برنامهی درسی تعيين می شود.
مرحله دوم- طراحی نقشه: درس پژوهشی طراحی می شود. مواردی مانند تکليفی که دانش آموزان انجام می دهند، پيش بينی پاسخهای دانش آموزان و بحث درباره نحوه جمع آوری داده ها از موضوعات اصلی مورد بررسی در اين مرحله است.
مرحله سوم- اجرای درس پژوهشی: اجرای درس و جمعآوری داده ها در اين مرحله انجام میگيرد.
مرحله چهارم- بازتاب بر داده ها: در اين مرحله به سؤالاتی از قبيل “از نحوه ی يادگيری دانش آموزان ، طراحی و آموزش درس چه چيزهايی آموختيم؟ يافته ها چه کاربردی در اصلاح اين درس و به طور وسيعتر در يادگيری دارند؟” پاسخ داده می شود.
اين الگو در شکل شماره 4 خلاصه می شود:
شکل شماره 4. الگوی درس پژوهی لوئيس و همکاران(لوئيس، پری و موراتا،2003)
مطالعه
بازتاببر داده ها
اجرای درس پژوهشی
طراحی نقشه
نکتهی مهم در اين مدل، نقش مدرسه درخصوص نوشتن برنامهی درسی، انتخاب محتوا، تعيين اهداف و استانداردها میباشد که به نظر میرسد درکشورهای با نظام آموزشی متمرکز، نياز به اصلاح و ويرايش دارد. همانطور که در شکل شماره 5 مشخص شده است، تقابل و تعامل بين اعضای گروه درس پژوهی و اعضای خارج از گروه ديده می شود. لوئيس و همکاران، توسعه ظرفيت يادگيری را از طريق درسپژوهی، علاوه بر نحوه عملکرد گروه درسپژوهی به مواردی از قبيل جو کلاس درس، محتوای درس جرح و تعديل شده، منابع حرفهای بيرونی از قبيل متخصصان آموزشی خارج از مدرسه و پژوهشهای علمی صورت گرفته، ربط می دهند. از نظر آنان همکاری اين ساختارها و ترکيب کلی آنها است که هويت اصلی درس پژوهی را تشکيل میدهد و موفقيت آنان را تضمين می کند(لوئيس، پری و موراتا،2003؛ نقل ازايوبيان، 1385).
شکل شماره 5. توسعه ظرفيت يادگيری از طريق درس پژوهی(لوئيس، پری و موراتا،2003)
دانش آموز
×
دانش آموز
معلم محتوا
محتوای درسی کلاس خود معلم
منابع حرفه ای (مثل ناظران
بيرونی و مواد آموزشی)
و نتايج تحقيقات
طراحی نقشه / تجديد نظر
معلم
×
معلم
دانش آموز
× محتوا
دانش آموز
بحث
درس پژوهشی
تدريس/مشاهده
تدريس/مشاهده
زمينه ی گروه درس پژوهی، تعاملات و فعاليت ها
محتوای درسی مدارس در ناحيه يا ايالت
2-4-10- جلسات درس پژوهی
محتوای جلسات درس پژوهی عموماً به شرح زير است:
- مسئلهای که درس با آن آغاز می شود، شامل جزئياتی مانند اين که دقيقاً از چه کلمات و عددهايی بايد استفاده شود.
- لوازمی که بايد به دانش آموزان داده شود تا برای حل مسئله از آن استفاده کنند.
- پيش بينی تفکرات و جواب هايی که دانش آموزان احتمالاً در جريان تلاش برای حل مسئله، آنها را توسعه می دهند.
- انواع سؤالاتی که برای پرورش تفکر دانش آموزان در طی درس بايد از آنها پرسيد و انواع راهنماييهايی که بايد به آن دسته از دانشآموزانی که در فرآيند تفکر خود دچار بدفهمی[118] شده اند، ارائه کرد.
- چگونگی استفاده از فضای تخته سياه. (معلمان ژاپنی معتقدند که سازماندهی نحوه استفاده از تخته سياه عاملی کليدی در سازماندهی تفکر و فهم دانش آموزان است.)
- چگونگی استفاده از تفاوتهای فردی دانش آموزان در يادگيری رياضی.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:32:00 ب.ظ ]
|