• گزارش درس؛
    • بازانديشی و طراحی نقشه برای گام­های بعدی(ريچاردسون، 2004).
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

الگوی لوئيس و همکاران[116]
اين مدل در سال 2005 از گروه تحقيـقاتی مايـلـز[117]، مطرح شد که به مدل پوليـا در حل مســئله­ی رياضی بسيار شبيه است. مدل لوئيس شامل چهار مرحله­ است:
مرحله­ اول- مطالعه: در اين مرحله، اهداف بلندمدت يادگيری دانش ­آموزان و توسعه برنامه­ی درسی و استانداردهای برنامه­ی درسی تعيين می­ شود.
مرحله­ دوم- طراحی نقشه: درس پژوهشی طراحی می­ شود. مواردی مانند تکليفی که دانش ­آموزان انجام می­ دهند، پيش بينی پاسخ­های دانش ­آموزان و بحث درباره نحوه­ جمع آوری داده ­ها از موضوعات اصلی مورد بررسی در اين مرحله است.
مرحله­ سوم- اجرای درس پژوهشی: اجرای درس و جمع­آوری داده ­ها در اين مرحله انجام می­گيرد.
مرحله­ چهارم- بازتاب بر داده ­ها: در اين مرحله به سؤالاتی از قبيل “از نحوه ی يادگيری دانش آموزان ، طراحی و آموزش درس چه چيزهايی آموختيم؟ يافته ها چه کاربردی در اصلاح اين درس و به طور وسيع­تر در يادگيری دارند؟” پاسخ داده می­ شود.
اين الگو در شکل شماره­ 4 خلاصه می­ شود:
شکل شماره 4. الگوی درس پژوهی لوئيس و همکاران(لوئيس، پری و موراتا،2003)
مطالعه
بازتاببر داده ها
اجرای درس پژوهشی
طراحی نقشه
نکته­ی مهم در اين مدل، نقش مدرسه درخصوص نوشتن برنامه­ی درسی، انتخاب محتوا، تعيين اهداف و استانداردها می­باشد که به نظر می­رسد درکشورهای با نظام آموزشی متمرکز، نياز به اصلاح و ويرايش دارد. همان­طور که در شکل شماره­ 5 مشخص شده است، تقابل و تعامل بين اعضای گروه درس پژوهی و اعضای خارج از گروه ديده می­ شود. لوئيس و همکاران، توسعه ظرفيت يادگيری را از طريق درس­پژوهی، علاوه بر نحوه­ عملکرد گروه درس­پژوهی به مواردی از قبيل جو کلاس درس، محتوای درس جرح و تعديل شده، منابع حرفه­ای بيرونی از قبيل متخصصان آموزشی خارج از مدرسه و پژوهش­های علمی صورت گرفته، ربط می­ دهند. از نظر آنان همکاری اين ساختارها و ترکيب کلی آن­ها است که هويت اصلی درس پژوهی را تشکيل می­دهد و موفقيت آنان را تضمين می­ کند(لوئيس، پری و موراتا،2003؛ نقل ازايوبيان، 1385).
شکل شماره 5. توسعه ظرفيت يادگيری از طريق درس پژوهی(لوئيس، پری و موراتا،2003)
دانش آموز
×
دانش آموز
معلم محتوا
محتوای درسی کلاس خود معلم
منابع حرفه ای (مثل ناظران
بيرونی و مواد آموزشی)
و نتايج تحقيقات
طراحی نقشه / تجديد نظر
معلم
×
معلم
دانش آموز
× محتوا
دانش آموز
بحث
درس پژوهشی
تدريس/مشاهده
تدريس/مشاهده
زمينه ی گروه درس پژوهی، تعاملات و فعاليت ها
محتوای درسی مدارس در ناحيه يا ايالت
2-4-10- جلسات درس پژوهی
محتوای جلسات درس پژوهی عموماً به شرح زير است:

  • مسئله­ای که درس با آن آغاز می­ شود، شامل جزئياتی مانند اين که دقيقاً از چه کلمات و عددهايی بايد استفاده شود.
  • لوازمی که بايد به دانش ­آموزان داده شود تا برای حل مسئله از آن استفاده کنند.
  • پيش بينی تفکرات و جواب هايی که دانش آموزان احتمالاً در جريان تلاش برای حل مسئله، آن­ها را توسعه می­ دهند.
  • انواع سؤالاتی که برای پرورش تفکر دانش ­آموزان در طی درس بايد از آن­ها پرسيد و انواع راهنمايي­هايی که بايد به آن دسته از دانش­آموزانی که در فرآيند تفکر خود دچار بدفهمی[118] شده ­اند، ارائه کرد.
  • چگونگی استفاده از فضای تخته سياه. (معلمان ژاپنی معتقدند که سازماندهی نحوه­ استفاده از تخته سياه عاملی کليدی در سازماندهی تفکر و فهم دانش ­آموزان است.)
  • چگونگی استفاده از تفاوت­های فردی دانش ­آموزان در يادگيری رياضی.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...