نمودار شماره (۴-۳۱) شاخص دهک در ایستگاه سقز
۴-۶-۳-۸- شاخصدهک ایستگاه قروه
همانطور که درجدول (۴-۲۹)مشاهده می­گردد، در ۸ سال از ۲۵ سال آمار موجود، شاخص دهک کمتر از ۵ محاسـبه گردیده، این جدول شدیدترین خشـکسالی­ها را در سال­های ۷۸-۷۷ و ۸۷-۸۶ نشان می­دهدو خشکسالی در۸ سال دیگر متوسط بوده است. با تلفیق اطلاعات جدول(۴-۲۹) و(۴-۶) مشاهده می­گردد که:
– با بررسی ۱۱ سال پایین­ترین عملکرد شهرستان مشخص گردید که ۵ سال از این ۱۱ سال منطبق با سال­های شامل دهک کمتر از ۵ بوده است. لذا می­توان نتیجه گرفت عملکرد پایین در بعضی از سال­ها علتی غیر مرتبط با خشکسالی(مثل هجوم آفات و امراض گیاهی) داشته است.
– جهت توضیح سال­هایی که شامل مقدار دهک کمتر از ۵ بوده ­اند ولی عملکرد پایین به­ دست نیامده مانند سالهای ۶۸-۶۷ و ۷۹-۷۸ و۸۸-۸۷ این­گونه میتوان گفت که کمبود بارش در بازه زمانی حساس گیاه اتفاق نیفتاده و یا زارعین با آبیاری تکمیلی، محصول خود را از گزند خشکسالی نجات داده­اندو نمودار شماره (۴-۳۲) شاخص دهک در ایستگاه قروه را نشان می­دهد.

نمودار شماره (۴-۳۲) شاخص دهک در ایستگاه قروه
۴-۶-۳-۹- شاخصدهک ایستگاه بیجار
همانطور که درجدول(۴-۲۹) مشاهده می­گردد، در۹ سال از ۲۵ سال آمار موجود، شاخص دهک کمتر از ۵ محاسبه گردیده، این جدول شدیدترین خشکسالی­ها را در سال­های ۷۸-۷۷ و ۸۰-۷۹ و ۸۱-۸۰و ۸۵-۸۴و ۸۷-۸۶ نشان می­دهد و خشکسالی در ۳ سال دیگرمتوسط بوده است. با تلفیق اطلاعات جدول (۴-۲۹) و (۴-۶) مشاهده می­گردد که:
– با بررسی ۱۵ سال پایین­ترین عملکرد شهرستان مشخص گردید که ۷ سال از این ۱۵ سال منطبق با سال­های شامل دهک کمتر از ۵ بوده است. لذا می­توان نتیجه گرفت عملکرد پایین در بعضی از سال­ها علتی غیر مرتبط با خشکسالی(مثل هجوم آفات و امراض گیاهی) داشته است.
– جهت توضیح سال­هایی که شامل مقدار دهک کمتر از ۵ بوده ­اند ولی عملکرد پایین به­ دست نیامده مانند سالهای ۷۹-۷۸ و۸۲-۸۱ و۸۵-۸۴ این­گونه میتوان گفت که کمبود بارش در بازه زمانی حساس گیاه اتفاق نیفتاده و یا زارعین با آبیاری تکمیلی، محصول خود را از گزند خشکسالی نجات داده­اندو نمودار شماره (۴-۳۳) شاخص دهک در ایستگاه بیجار را نشان می­دهد.

نمودار شماره (۴-۳۳) شاخص دهک در ایستگاه بیجار
۴-۶-۳-۱۰- شاخصدهک ایستگاه زرینه اوباتو
همانطور که درجدول (۴-۲۹) مشـاهده می­گردد، در ۱۰ سال از ۲۵ سال آمار موجود، شاخص دهک کمتر از ۵ محاسبـه گردیده، این جدول شدیدترین خشکسالی­ها را در سال­های ۷۸-۷۷ و ۸۷-۸۶ نشـان می­دهد و خشکسالی در ۸ سال دیگر بطور موقتی بوده است. با تلفیق اطلاعات جدول (۴-۲۹) و (۴-۶) مشاهده می­گردد که:
– با بررسی ۱۶ سال پایین­ترین عملکرد شهرستان مشخص گردید که ۹ سال از این ۱۶ سال منطبق با سال­های شامل دهک کمتر از ۵ بوده است. لذا می­توان نتیجه گرفت عملکرد پایین در بعضی از سال­ها علتی غیر مرتبط با خشکسالی(مثل هجوم آفات و امراض گیاهی) داشته است.
– جهت توضیح سال­هایی که شامل مقدار دهک کمتر از ۵ بوده ­اند ولی عملکرد پایین به­ دست نیامده مانند سال ۸۸-۸۷ این­گونه میتوان گفت که کمبود بارش در بازه زمانی حساس گیاه اتفاق نیفتاده و یا زارعین با آبیاری تکمیلی، محصول خود را از گزند خشکسالی نجات داده­اند. نمودار شماره (۴-۳۴) شاخص دهک در ایستگاه زرینه اوباتو را نشان می­دهد.

نمودار شماره (۴-۳۴) شاخص دهک در ایستگاه زرینه اوباتو
۴-۶-۴- شاخص D
شاخص­ هایی که در بندهای ۴-۵-۱ تا ۴-۵-۳ ذکر شد، تنها از پارامتر بارندگی استفاده می­ کنند، اما این شاخص علاوه بر بارندگی به پارامتر دما نیز توجه دارد. این روش، روش جدیدی می­باشد که نتیجه اختلاف توزیع استاندارد دما و بارندگی می­باشد. برای محاسبه این شاخصبعد از محاسبه میانگین و انحراف معیار داده ­های بلند مدت، ابتدا داده ­های جمع بارندگی و میانگین دمای هر دوره (۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و سالانه) با رابطه(۴-۲) استاندارد می­ شود. از نظر تئوری استاندارد شده هر پارامتر مقداری بین ۳ تا ۳- را به خود اختصاص می­دهد. از تفاضل نمره Z جمع بارندگی هر دوره با Z میانگین دمای همان دوره شاخص D محاسبه می­گردد. از نظر تئوری این شاخص مقادیری بین ۶ تا ۶- را می ­تواند به خود اختصاص دهد، اما در عمل این محدوده کوچکتر و در حد ۵/۴ تا ۵/۴-مشاهده می­گردد. ملاک طبقات در فصل دوم آورده شده است.

(۴-۲)
جداول(۴-۳۰) تا (۴-۳۹) مقادیر شاخص D در ایستگاه­های مورد مطالعه را در بازه های زمانی ۳ تا ۱۲ ماهه نشان می­ دهند.
۴-۶-۴-۱- شاخص Dایستگاه کرمانشاه
همانطور که درجدول (۴-۳۰) مشاهده می­گردد، در ۲۳سال از ۲۵ سال آمار موجود، شاخص D کمتر از صفر محاسبه گردیده، این جدول شدیدترین خشکسالی­ها را در سال­های ۷۸-۷۷ و ۷۹-۷۸ و ۸۷-۸۶ نشان می­دهد که در تمام طول سال ادامه داشته است و خشکسالی در ۱۰ سال دیگر بطور موقتی بوده است. با تلفیق اطلاعات جدول (۴-۳۰) و (۴-۵) مشاهده می­گردد که:
– بیشترین هماهنگی­ شاخص D با استاندارد شده عملکرد شهرستان در بازه­­های زمانی فروردین- خرداد و کمترین هماهنگی در بازه زمانی دی- اسفند به چشم می­خورد. نمودار شماره (۴-۳۵ ) بیشترین هماهنگی را نشان می دهد.

جدول شماره(۴-۳۰) شاخص D ایستگاه کرمانشاه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...