۳/۱

سیلابی

۳/۱

شدید

۳-۲-۳- دستورالعملUSBR [۳۲] ]۱۷[
آژانس­های فدرال متعددی در ایالات متحده آمریکا در حال فعالیت هستند. از این رو، استانداردهای زیادی مورد استفاده قرار می­گیرد. به عنوان مثال، در این قسمت به دستورالعمل­های کاربردی USBR پرداخته می­ شود. معیارهایی که توسط USBR برای ارزیابی ایمنی سدهای وزنی در فاز طراحی به کار می­رود، در دستورالعمل معیارهای طراحی برای سدهای بتنی قوسی و وزنی گزارش شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

معیار مورد استفاده USBR برای ارزیابی ایمنی سد بر اساس کاربرد ضرایب اطمینانی است که برای تمامی عدم قطعیت­ها در نظر گرفته شده است. جهت ارزیابی ایمنی، می­بایست شرایط بارگذاری عادی، غیرعادی و شدید مد نظر قرار گیرد.

  • ترکیب بارگذاری عادی: بارهای مرده همراه تراز آب نرمال طراحی، برکنش، رسوب، یخ، پایاب و حرارت
  • ترکیب بارگذاری غیرعادی: تراز آب ماکزیمم طراحی به همراه بارهای عادی
  • ترکیب بارگذاری شدید: بارگذاری عادی به علاوه اثرات زلزله ماکزیمم[۳۳]

ترکیب­های بارگذاری عادی و غیرعادی باید با فرض عدم عملکرد زهکش­ها نیز مورد بررسی قرار گیرند.
خصوصیات مصالح:
بتن
آزمایش­های جامعی جهت تعیین مقادیر مقاومت باید انجام شود. برای طراحی­های اولیه، تا زمانی که داده ­های آزمایش موجود باشد، مقادیر خصوصیات بتن را می­توان از داده ­های منتشر شده تخمین زد، یا مقادیر میانگین زیر را به کار برد:

  • مقاومت کششی: ۵ تا ۶ درصد مقاومت فشاری
  • چسبندگی: حدود ۱۰ درصد مقاومت فشاری
  • ضریب اصطکاک داخلی: ۱

فونداسیون
برای تعیین مقاومت برشی در فونداسیون و بین سد و فونداسیون، آزمایش­های در محل و آزمایشگاه انجام می­شوند تا رابطه­ مقاومت برشی در برابر بار عمودی برای هر یک از مصالح در صفحات احتمالی لغزش بدست آید. مقاومت برشی بدست آمده باید به دامنه خاصی از بارهای عمودی اعمال شده در آزمایش محدود شود. اثر مقیاس باید به طور دقیق در تعیین مقادیر مقاومت برشی در نظر گرفته شود.
به طور کلی، نتایج آزمایش­های سه­محوری و برش مستقیم انجام شده در آزمایشگاه، همانند آزمایش­های برشی در محل، به صورت معادله کولمب گزارش می­ شود: . اگرچه این فرض خطی معمولاً برای مقاومت برشی سنگ دست­نخورده برای محدوده بار­های عمودی مورد آزمایش واقع­گرایانه است، منحنی مقاومت برشی در برابر بار عمودی باید برای مصالح دیگر به جز سنگ دست­نخورده مورد استفاده قرار گیرد. تغییرمکان موردنظر جهت تعیین مقاومت برشی، حداکثر تغییرمکانی است که می ­تواند به صفحه احتمالی لغزش بدون ایجاد تمرکز تنش غیرقابل­قبول در سد وارد شود. آثار علاج ­بخشی باید در خصوصیات پی مدنظر قرار گیرد.
پایداری لغزشی
ضریب اطمینان برش-اصطکاک شاخصی برای ایمنی در برابر لغزش یا برش روی هر مقطعی را فراهم می­ کند. رابطه زیر نسبت نیروهای مقاوم به محرک است و برای هر مقطعی در سازه یا تماس آن با پی برای محاسبه ضریب اطمینان برش-اصطکاک به کار می­رود.

(۳-۱۰)

که در آن:
= چسبندگی
= مساحت مقطع موردنظر
= مجموع نیروهای عمودی
= مجموع نیروهای برکنش
= ضریب اصطکاک داخلی
= مجموع نیروهای برشی
با اینکه ممکن است ضرایب اطمینان پایین­تری را بتوان برای نواحی داخل فونداسیون استفاده کرد، ضرایب اطمینان کلی برای سد و فونداسیون باید معیارهای زیر را برآورده کند:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...