فرضیه شماره ۱:

درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادگیری واژگان زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است.

جدول ۵-۴: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب های نمره های پیش آزمون و پس آزمون واژگان

Sig

F

میانگین مجذورات

درجه آزادی

مجموع مجذورات

منبع تغییر

۵۷۹/۰

۳۱۱/۰

۴۶۴/۰

۱

۴۶۴/۰

گروه × پیش آزمون

۳۴/۴

۵۳

۹۴/۲۲۹

خطا

۵۷

۱۶۱۲۷

کل

بررسی نتایج جدول ۴-۴ نشان می‌دهد که میان شیب ها در سطوح عامل تفاوت معنادار وجود ندارد. ‌بنابرین‏ فرض همگنی شیب ها کاملاً محقق است. نسبت F حاصل از این تحلیل برابر با ۱۰۷/۰ در سطح ۰۵/۰<P از لحاظ آماری معنی دار نیست. در ادامه به منظور بررسی فرضیه یک پژوهش، تحلیل کوواریانس را با کنترل متغیر پیش آزمون پی می گیریم.

جدول ۶-۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره های پیش آزمون و پس آزمون واژگان

Sig

F

میانگین مجذورات

درجه آزادی

مجموع مجذورات

منبع تغییر

۵۷۱/۰

۳۲۵/۰

۳۹/۱

۱

۳۹/۱

کوواریانس پیش آزمون

۰۰۰/۰

۸۲/۲۱

۱۱/۹۳

۱

۱۱/۹۳

گروه

۲۷/۴

۵۴

۴/۲۳۰

خطا

۵۷

۱۶۱۲۷

کل

۰۰۰/۰

۵۹/۲۲

۱۹/۹۵

۱

۱۹/۹۵

گروه بدون کوواریانس

۲۱۴/۴

۵۵

۷۹/۲۳۱

خطا

۵۷

۱۶۱۲۷

کل

همان گونه که در جدول ۵-۴ مشاهده می شود نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر ۸۲/۲۱ است و در سطح ۰۰۰۱/۰>P از لحاظ آماری معنادار می‌باشد. ‌بنابرین‏ فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۲۸۸/۰=R2 است. این موضوع نشان می‌دهد که در حدود ۲۹ درصد واریانس یادگیری واژگان دانش آموزان اختصاصاً توسط اعمال شیوه ی آموزشی (درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم) قابل تبیین است. همچنین بدون در نظر گرفتن کوواریانس نیز میان گروه ها تفاوت معنی دار در نمره پس آزمون وجود دارد.

فرضیه شماره ۲:

درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادگیری درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است.

جدول ۷-۴: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب های نمره های پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب

Sig

F

میانگین مجذورات

درجه آزادی

مجموع مجذورات

منبع تغییر

۳۴۵/۰

۹۰۶/۰

۲۷/۹

۱

۲۷/۹

گروه × پیش آزمون

۲۳/۱۰

۵۳

۰۷/۵۴۲

خطا

۵۷

۱۳۲۶۰

کل

بررسی نتایج جدول ۶-۴ نشان می‌دهد که میان شیب ها در سطوح عامل تفاوت معنادار وجود ندارد. ‌بنابرین‏ فرض همگنی شیب ها کاملاً محقق است. نسبت F حاصل از این تحلیل برابر با ۹۰۶/۰ در سطح ۰۵/۰<P از لحاظ آماری معنی دار نیست. در ادامه به منظور بررسی فرضیه یک پژوهش، تحلیل کوواریانس را با کنترل متغیر پیش آزمون پی می گیریم.

جدول ۸-۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره های پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب

Sig

F

میانگین مجذورات

درجه آزادی

مجموع مجذورات

منبع تغییر

۰۱۰/۰

۲۳/۷

۸۳/۷۳

۱

۸۳/۷۳

کوواریانس پیش آزمون

۰۰۶/۰

۱۷/۸

۴۲/۸۳

۱

۴۲/۸۳

گروه

۲۱/۱۰

۵۴

۳۴/۵۵۱

خطا

۵۷

۱۳۲۶۰

کل

۰۱۱/۰

۹/۶

۴۱/۷۸

۱

۴۱/۷۸

گروه بدون کوواریانس

۳۷/۱۱

۵۵

۱۷/۶۲۵

خطا

۵۷

۱۳۲۶۰

کل

همان گونه که در جدول ۷-۴ مشاهده می شود نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر ۱۷/۸ است و در سطح ۰۱/۰>P از لحاظ آماری معنادار می‌باشد. ‌بنابرین‏ فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۱۳۱/۰=R2 است. این موضوع نشان می‌دهد که در حدود ۱۳ درصد واریانس یادگیری درک مطلب دانش آموزان اختصاصاً توسط اعمال شیوه ی آموزشی (درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم) قابل تبیین است. همچنین بدون در نظر گرفتن کوواریانس نیز میان گروه ها تفاوت معنی دار در نمره پس آزمون وجود دارد.

فرضیه شماره ۳:

درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادداری واژگان زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است.

جدول ۹-۴: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب های نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری واژگان

Sig

F

میانگین مجذورات

درجه آزادی

مجموع مجذورات

منبع تغییر

۷۴۶/۰

۱۰۶/۰

۵۲۶/۰

۱

۵۲۶/۰

گروه × پیش آزمون

۹۸/۴

۵۳

۸۷/۲۶۳

خطا

۵۷

۱۲۹۰۴

کل

بررسی نتایج جدول ۸-۴ نشان می‌دهد که میان شیب ها در سطوح عامل تفاوت معنادار وجود ندارد. ‌بنابرین‏ فرض همگنی شیب ها کاملاً محقق است. نسبت F حاصل از این تحلیل برابر با ۱۰۶/۰ در سطح ۰۵/۰<P از لحاظ آماری معنی دار نیست. در ادامه به منظور بررسی فرضیه یک پژوهش، تحلیل کوواریانس را با کنترل متغیر پیش آزمون پی می گیریم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...