جدول ۱۱- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنی دار برای سازگاری و پیشرفت تحصیلی

منابع

ضرایب غیر استاندارد

ضرایب استاندارد

t

سطح معنی دار

Bضریب رگرسیون

خطای معیار

β

ثابت

۱۳٫۷۱۰

.۹۴۲

۱۴٫۵۵۳

.۰۰۰

سازگاری

.۰۲۲

.۰۰۹

.۲۰۴

۲٫۵۳۸

.۰۱۲

همان‎طور که در جدول فوق مشاهده می شود، سازگاری در سطح معنی دار(α) برابر ۰/۰۰۱ که این مقدار نشان دهنده ۹۹ % سطح اطمینان (P=1-α) می‌باشد پیشرفت تحصیلی را پیش‎بینی می‌کند. به نحوی که با مقدار ۲۰۴/۰ = β و مقدار ۵۳۸/۲ = t، پیش‎بینی کننده مثبت پیشرفت تحصیلی می‎باشد.

فرضیه سوم : بین هوش معنوی و سازگاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد.

جهت بررسی فرضیه فوق از رگرسیون چندگانه باروش ورود همزمان متغیر ها استفاده می‌کنیم :

جدول ۱۲ -۴ : خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به هوش معنوی و سازگاری با پیشرفت تحصیلی

ضریب R

ضریب تعیین(R ² )

ضریب تعیین تعدیل شده

خطای معیار

.۴۲۹

.۱۸۴

.۱۷۳

۲٫۴۹۰۰۵

در جدول فوق ضریب تعیین ۰٫۱۸۴ = R ² است یعنی سازگاری به ‌عنوان متغیر پیشبین به میزان ۱۸٫۴% توانسته پیشرفت تحصیلی را توضیح دهد ومیزان پراکندگی داده ها حول این رگرسیون ۲٫۴۹۰۰۵ می‌باشد .

جدول ۱۳-۴ : تحلیل واریانس یک راهه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به هوش معنوی و سازگاری و پیشرفت تحصیلی

منابع متغیر

جمع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مربع

F

سطح معنی دار

رگرسیون

۲۰۵٫۰۱۱

۲

۱۰۲٫۵۰۶

۱۶٫۵۳۲

۰٫۰۰۱

باقی مانده

۹۱۱٫۴۴۹

۱۴۷

۶٫۲۰۰

کل

۱۱۱۶٫۴۶۰

۱۴۹

در جدول فوق نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داده که با مقدار F =16.532 در سطح معنی دار(α) برابر ۰/۰۰۱ می‌باشد که این مقدار نشان دهنده ۹۹ % سطح اطمینان (P=1-α) می‌باشد . لذا این نتیجه حاصل می شود که رابطه به دست آمده بهترین ترکیب خطی ممکن بین هوش معنوی و سازگاری و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی بوده است .

جدول ۱۴- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنی دار برای هوش معنوی و سازگاری و پیشرفت تحصیلی

منابع

ضرایب غیر استاندارد

ضرایب استاندارد

t

سطح معنی دار

Bضریب رگرسیون

خطای معیار

β

ثابت

-۵٫۱۴۷

۳٫۸۳۱

-۱٫۳۴۳

.۱۸۱

هوش معنوی

.۱۲۴

.۰۲۵

.۳۷۸

۵٫۰۵۵

.۰۰۱

سازگاری

.۰۱۹

.۰۰۸

.۱۷۹

۲٫۳۹۸

.۰۱۸

همان‎طور که در جدول فوق مشاهده می شود، هوش معنوی در سطح معنی دار(α) برابر ۰/۰۰۱ که این مقدار نشان دهنده ۹۹ % سطح اطمینان (P=1-α) می‌باشد پیشرفت تحصیلی را پیش‎بینی می‌کند به نحوی که با مقدار ۳۷۸/۰ = β و مقدار ۰۵۵/۵ = t، پیش‎بینی کننده مثبت پیشرفت تحصیلی می‎باشد.

همچنین سازگاری در سطح معنی دار(α) برابر ۰/۰۱۸ که این مقدار نشان دهنده ۹۵ % سطح اطمینان (P=1-α) می‌باشد پیشرفت تحصیلی را پیش‎بینی می‌کند. به نحوی که با مقدار ۱۷۹/۰ = β و مقدار ۳۹۸/۲ = t، پیش‎بینی کننده مثبت پیشرفت تحصیلی می‎باشد.

فصل پنجم

نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و سازگاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان قلعه گنج انجام شد. متغیر هوش معنوی و سازگاری با پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه پژوهش حاضر شامل ۱۵۰نفر بود. در این پژوهش ۳فرضیه مطرح شد که به رابطه بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی، رابطه بین سازگاری با پیشرفت تحصیلی و هم چنین رابطه بین هوش معنوی و سازگاری اشاره دارد. در این فصل به ارائه یافته های پژوهش و تبیین و مقایسه آن‌ ها با پیشینه تحقیق و در ادامه به محدودیت‌های این پژوهش اشاره می شود و در پایان پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه می‎شود.

۵-۲- یافته ها و تبیین آن‌ ها

فرضیه اول : بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد.

جهت بررسی فرضیه فوق از رگرسیون چندگانه باروش ورود همزمان متغیر ها استفاده می شود. هوش معنوی به ‌عنوان متغیر پیشبین به میزان ۱۵٫۲% توانسته پیشرفت تحصیلی را توضیح دهد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داده که رابطه به دست آمده بهترین ترکیب خطی ممکن بین هوش معنوی و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی بوده است. لذا هوش معنوی می‌تواند پیشرفت تحصیلی را پیش‎بینی می‌کند.

نتیجه‌ به دست آمده با مطالعات آکلیز کارزین(۲۰۰۹) و حسین چاری و ذاکری(۱۳۸۹)، هم خوان است. هوش معنوی نوعی هوش غایی است که مسائل معنایی و ارزشی را به ما نشان داده و مسائل مرتبط با آن را برای ما حل می‌کنند . هوشی است که اعمال و رفتار مارا در گستره های وسیع از نظر بافت معنایی جای می‌دهد و همچنین معنادلر بودن یک مرحله از زندگی مان را نسبت به مرحله دیگر مورد بررسی قرار می‌دهد (زوهر . مارشال ،۲۰۰۰) . هوش معنوی کمک می‌کند که با تخیل و رویا پردازی محدودیت ها را از میان یرداشته و همچون نیلوفری از درون لجن ، شکوفا شویم . نیلوفر زندگی را در تاریکی و لجن آغاز می‌کند و با حرکت به سمت خورشید ، عرش و زمین را به هم متصل می‌کند . در فلسفه های آسیایی ، نیلوفر سمبل غایی تمامیت می‌باشد و هدف معنویت غرب دستیابی به چنین تمامیتی بوده است و روانشناسی این تمامیت را کمال می نامد.

فرضیه دوم : بین سازگاری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد.

جهت بررسی فرضیه فوق از رگرسیون چندگانه باروش ورود همزمان متغیر ها استفاده شود. سازگاری به ‌عنوان متغیر پیشبین به میزان ۴٫۲% توانسته پیشرفت تحصیلی را توضیح دهد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داده که رابطه به دست آمده بهترین ترکیب خطی ممکن بین سازگاری و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی بوده است. لذا سازگاری، پیشرفت تحصیلی را پیش‎بینی می‌کند.

نتیجه به دست آمده با مطالعات بارکر ( ۲۰۰۲ )، بلرز، دی زوریلا و میدیو(۲۰۰۲) و متین نژاد و همکاران(۱۳۹۰)، هم خوان است. اغلب کودکان ناسازگار از داشتن اولیای خوب محروم بوده اند. ‌به این معنی که این اطفال می بایست با یکسری از آزادی‌ها و نهی کردن‌ها رهبری می شدند که در طی آن نقش اولیاء توضیح دلایل این محرومیت‌ها برای فرزندان است. برای اغلب کودکان، این گونه ناامیدی‌ها فقط ناامیدی‌های بدون دلیل باقی مانده، هیچ معنی و مفهوم خاصی به آن‌ ها اختصاص داده نشده و مادر نتوانسته ارتباط این محدودیت‌ها را با رشد اجتماعی و عاطفی کودک به آن‌ ها بفهماند. اریکسون تجارب اجتماعی را مهم ترین عامل سازنده شخصیت می‌داند و معتقد است که شخصیت از ابتدای طفولیت تا پایان عمریک سیر تکاملی را می پیماید و در هر مرحله از رشد، تجربه اجتماعی می‌تواند زندگی فرد را عوض کند (سهرابیان، ۱۳۸۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...