در مرحله بعد به منظور بررسی رابطه میان ریسک و بازدهی برای هر دارایی رابطه رگرسیونی زیر به روش OLS برآورد می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این رابطه انحراف معیار شرطی بدست آمده (ریسک ام دارایی) از معادلات خانواده ARCH بوده و نیز بازدهی دارایی ام می­باشد. انتظار بر آنست در این رابطه باشد.
در مرحله پایانی به منظور آنکه بازده و دارایی را با سطح عمومی قیمتها مرتبط کنیم، بدین مفهوم که آیا قسمت یک دارایی در مقایسه با سطح عمومی قیمتها چگونه حرکت کرده است، معادله زیر را برآورد می­کنیم:
فرمول(۳-۱۱):
در این رابطه نرخ رشد قیمتها یا نرخ تورم را نشان می­دهد. بازدهی دارایی ام بوده و ضریب ، معروف به بتای تورم است. اگر باشد بدان مفهوم است که به ازای یک افزایش معین در تورم بازده دارایی با سرعت بیشتری رشد کرده است و توانسته تغییرات تورم را بطور کامل پوشش دهد. نیز بیانگر بازدهی غیرعادی (بازار بر تورم) است یعنی بازدهی دارایی به طور متوسط به اندازه بیشتر از تورم بوده است. نیز بیانگر متوسط بازدهی سپرده­های بانکی است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱-مقدمه
با توجه به مبانی نظری ارائه شده در زمینه چگونگی سنجش بازده و ریسک دارایی­ ها و مبانی مدل CAPM در فصول گذشته، در این فصل ابتدا ریسک سه دارایی طلا، ارز و شاخص قیمت سهام از طریق انتخاب یک مدل مناسب از خانواده مدلهای ناهمسانی واریانس شرطی ARCH، بدست آمده و سپس رابطه ریسک و بازدهی دارایی­ های ذکر شده با یکدیگر ارزیابی می­گردد و در پایان میزان توانایی هر کدام از سه دارایی طلا، ارز و سهام در برابر پوشش تورم ارزیابی می گردد.
۴-۲- طبقه ­بندی داده ­ها بر اساس فرضیات یا پرسش­های تحقیق
پرسش اصلی که این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ آن است بررسی رابطه ریسک و بازدهی سرمایه گذاری­های جایگزین بر مبنای سه دارایی طلا، ارز و سهام و همچنین رتبه ­بندی سه دارایی بر اساس ملاک بازدهی سرمایه گذاری در آنهاست. بر این اساس، فرضیات زیر مطرح گردیده و با بهره گرفتن از داده ­های ماهیانه طی دوره ۱۳۹۲-۱۳۷۰ درباره درستی این فرضیات تصمیم ­گیری خواهد شد.
بین ریسک در سرمایه ­گذاری سهام و بازدهی سرمایه گذاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بین ریسک در سرمایه­­گذاری طلا و بازدهی سرمایه ­گذاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بین ریسک در سرمایه ­گذاری ارز و بازدهی سرمایه ­گذاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
۴-۲-۱- داده ­ها و متغیرهای مورد استفاده در تحقیق
برای ارزیابی رابطه ریسک و بازدهی سه دارایی طلا، ارز و سهام و همچنین بررسی قابلیت پوشش آنها در مقابل تورم، ابتدا عمده­ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت این سه دارایی را شناسایی نموده و سپس بازدهی هر دارایی (لگاریتم نرخ رشد قیمت هر دارایی) را بر متغیرهای مربوطه رگرس می کنیم و بر مبنای این معادله میانگین شرطی، با بهره گرفتن از مدل مناسب ARCH، ریسک مربوط به هر دارایی را استخراج خواهیم کرد. بر این اساس متغیرهای زیر در این تحقیق به کار گرفته شده است:
۱- : لگاریتم نرخ رشد قیمت ارز
۲- : لگاریتم نرخ رشد شاخص قیمت – بازهی بازار سهام تهران (TEDPIX)
۳- : لگاریتم نرخ رشد قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم
۴- INF : نرخ رشد شاخص قیمتها (تورم)
۵- PdePosit : نرخ سود سپرده های­بانکی
۶- :Poil لگاریتم نرخ رشد قیمت نفت
در جدول زیر برخی آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای عمده تحقیق ارائه شده است:
جدول شماره(۴-۱): خصوصیات آماری داده ها

POILO
PDEPOSIT
INF
RE
RG
RS
۰۲۰۷۷۶/۰
۳۹۱۳۰/۱۳
۰۴۹۰۸۳/۰
۰۱۱۱۶۲/۰
۰۰۲۰۷۷/۰
۰۲۸۲۵۶/۰

میانگین

۰۲۶۹۴۷/۰
۸۲۲۹۲/۱۳
۰۳۶۸۵۲/۰
۰۰۴۲۷۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...