ویویان[۷](۲۰۰۸) با مطالعه نمونه بزرگی از شرکت­ها در سال­های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ به رابطه معکوس و محکمی بین دقـت پیش ­بینی مدیریت و خطای پیش ­بینی مدیریت دست یافت، این ارتباط برای افق زمانی کوتاه­مدت ضعیف­تـر و بـرای افـق زمانی بلندمدت قوی­تر بود.

جهانخانی و صفاریان به بررسی واکنش بازار سهام نسبت به اعلان سـود بـرآوردی هـر سـهم ۴ هفته قبل از اعلان طی سال­های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۶ در بـورس اوراق بهادار تهران پرداختند و دریافتند که سود برآوردی انتشار یافته هر سـهم دارای محتـوای اطلاعـاتی بـوده و باعـث تغییـر قیمت و حجم معاملات سهام در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شـده اسـت.

و اما یکی از اهداف سرمایه ­گذاران برای خرید سهام، دریافت سود نقدی سهام است. در نتیجه این عامل به مقدار زیادی روی تصمیم ­گیری آن­ها مؤثر است (هالستد[۸]،۲۰۰۲).

و دیگر آن­که بازده کل سهام در بورس اوراق بهادار، همواره مورد توجه تصمیم­گیرندگان اقتصادی و مالی است. این شاخص نشان دهنده بازدهی کل بازار سهام است و کارشناسان مالی و اقتصادی جامعه توجه زیادی ‌به این شاخص دارند. آن­ها با بهره گرفتن از بازده کل سهام در بورس اوراق بهادار به تحلیل وضعیت و ارزیابی عملکرد می­پردازند. علاوه بر این­که بخشی از بازده سهام را سود دریافتی سهام­داران تشکیل می­دهد، سود نشانه­ای است که موجب تغییر باورهای سرمایه ­گذاران می شود و تغییر قیمت اوراق بهادار نیز معیار قابل مشاهده­ای از تغییر نظام­مند باورهای سرمایه ­گذاران است که تحت تأثیر محتوای اطلاعاتی سودهای حسابداری تغییر یافته است(پاکدامن و همکاران،۱۳۹۰).

چن و فیرث[۹](۱۹۹۹) دقت پیش ­بینی سود و ارتباط آن بـا بـازده اولیـه­ی سهام شرکت­های جدیدالورود را در چین مورد بررسی قرار دادند. آنـان تمـامی شـرکت­های جدیدالورد به بورس اوراق بهادار شانگهای و بورس اوراق بهـادار شـن ژن را در طـی سال­های ۱۹۹۶ -۱۹۹۱ مطالعه کردند و دریافتند که پیش ­بینی سود این شرکت­ها بـه طور متوسط دقیق است و سود پیش ­بینی شده بـا ارزشـیابی شـرکت­هـا ارتبـاط دارد.

فیرث و همکاران[۱۰](۲۰۰۵) نیز با انتخاب ۱۷۵ شرکت از ۴۶۸ شرکت که طـی سـال­هـای ۱۹۹۶-۱۹۹۱ در بورس اوراق بهادار تایلند به ثبت رسیده بودند به مطالعـه­ی رابطـه­ی دقت پیش‌بینی سود و بازده اولیه­ سهام شرکت­های جدیدالورود پرداختند و دریافتند که بین خطای پیش ­بینی سود و بازده اولیه­ سهام رابطـه­ی مثبـت و معنـی دار وجـود دارد.

بررسی­ های اخیر نشان می­دهد که بازده غیرعادی می ­تواند تحت تاثیر اطلاعات مالی شرکت­ها باشد. به عبارت دیگر عده­ای از سرمایه ­گذاران توانسته ­اند با بهره گرفتن از تعدادی از نسبت­های مالی، همانند سود -هر سهم- نرخ بازده مورد انتظاری را محاسبه کنند که به علت عدم اطلاع سایر سرمایه گذاران از این رابطه، این اطلاعات در قیمت واقعی سهام منعکس نشده و سبب ایجاد بازده اضافی برای آن گروه از سرمایه گذارانی شده که از این رابطه آگاهی داشته اند. بر این اساس، در صورتی که اکثر سرمایه ­گذاران از وجود این رابطه آگاه شوند، بازده غیرعادی در بازار سرمایه تا حدی کاهش پیدا می­ کند و ‌بنابرین‏ کارایی بازار افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه شناسایی اطلاعات مالی انتشار یافته و بررسی رابطه آن با بازدهی غیرعادی از اهمیت فراوانی برخوردار است(کوشا ،۱۳۸۹).

ارائه پیش ­بینی­های سود توسط مدیریت شرکت­ها ،از آن جهت که محتوای اطلاعاتی دارد، یکی از منـابع مهـم اطلاعـاتی برای استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی محسوب شده و می ­تواند بر ارزش بازار سهام و میزان بازده آن مـؤثر باشـد . بـازده غیرعادی سهام از جمله معیارهایی است که به منظور سنجش محتوای اطلاعاتی سود پیش ­بینی شـده شـرکت­هـا، قابـل استفاده بوده و از آن­جا که بازار، مازاد سود واقعی بر سود پیش ­بینی شده را به عنوان خبری خوب تلقـی مـی­نمایـد؛ بنـابراین، انتظار است که رابطه مستقیمی بین عامل مذبور و خطای پیش‌بینی سود وجود داشته باشد(مشکی و ربانی،۱۳۹۰).

همان­طور که می­دانیم بازده دارایی­ ها[۱۱] یک شاخص از چگونگی سودآوری شرکت وابسته به کل دارایی­ های آن شرکت می‌باشد و از طریق تقسیم سود سالیانه به کل دارایی شرکت محاسبه می­ شود، که به صورت درصد بیان می­ شود . اما نسبت بازده دارایی­ ها یکی از معیارهای حسابداری است که میزان کارایی مدیریت را در به کار گرفتن منابع موجود جهت تحصیل سود نشان می­دهد(رمضانی،۱۳۸۷). و یکی از مزایای مهم بازده عملیاتی این است که مدیران را به کنترل دارایی­ های عملیاتی وادار می­سازد.

و اما نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار هر سهم از طریق تقسیم ارزش دفتری هر سهم به ارزش بازار همان سهم به دست می ­آید. ارزش دفتری هر سهم نشان دهنده ارزش­های تاریخی است. از طرفی ارزش بازار هر سهم انعکاسی از جریان­های نقدی آتی ‌می‌باشد که عاید شرکت خواهد شد، ‌بنابرین‏ اگر شرکتی دارای مدیریت و سازماندهی باشد که با کارایی کامل به وظایف و نقش­های خود عمل کند در این صورت ارزش بازار، بزرگ­تر از ارزش­های تاریخی و دفتری خواهد بود و این نسبت کاهش پیدا می­ کند. نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار هر سهم طرز تفکر سرمایه ­گذاران نسبت به عملکرد گذشته و دورنمای آتی شرکت را بیان می­ کند.

اما همان‌ طور که می‌دانیم احتمال تاثیر دو عامل اساسی در تصمیم گیری سرمایه گذار از جهت حجم سرمایه گذاری و افق نگهداری سهام خاص،وجود دارد.

یکی از این عوامل همان‌ طور که گفته شد، می ­تواند دقت پیش‌بینی سود سهام باشد ، که بر روی تصمیم­­گیری سرمایه­ گذار در ارتباط با حجم و افق نگهداری یک سهام خاص تاثیر داشته باشد.بافرض آن­که ، هر چه دقت پیش ­بینی سهامی خاص، بالاتر بود ،ممکن است معیار ریسک کمتر به نظر برسد و سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری در آن سهام نماید.

و اما از طرف دیگر ممکن است عامل تئوری پرتفوی و مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار ، بر روی تصمیم ­گیری سرمایه گذار ، در ارتباط با حجم سرمایه ­گذاری و افق نگهداری سهامی خاص، مؤثر باشد.

که با توجه به موارد ذکر شده یکی از مسئله­ ها­ی اساسی پژوهش حاضر آن است ، که آیا دقت پیش ­بینی سود شرکت سرمایه­پذیر روی افق نگهداری سهام توسط سرمایه­ گذار و حجم سرمایه ­گذاری در سهامی خاص تاثیر دارد یا خیر؟ که فرضیه­ اول و دوم پژوهش ‌به این مسئله می ­پردازد.

و اما از بعدی دیگر، پژوهش حاضر تاثیر دقت پیش‌بینی سود شرکت سرمایه­پذیر را برروی عملکرد خود آن شرکت اعم از بازده سهام و بازده غیر عادی سهام و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده عملیاتی در سال جاری را مورد آزمون قرار می­دهد.که فرضیه سوم تا ششم نیز ‌به این مسئله می ­پردازد.

با توجه به تحقیقات انجام شده و موارد ذکر شده، تعداد بسیار اندکی از پژوهش­ها تاثیر دقت پیش ­بینی سود شرکت سرمایه­پذیر را بر تصمیمات سرمایه ­گذاران، از نظر تغییر در حجم سرمایه ­گذاری و یا افق نگهداری سهام بررسی نموده ­اند. و تعداد بسیار اندکی تاثیر دقت پیش ­بینی سود را بر روی بازده سهام و بازده غیر عادی سهام و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده عملیاتی در سال جاری آزموده­اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...