۱

در بین صفات مورد مطالعه، عملکرد بیولوژیک، بیشترین همبستگی را با عملکرد دانه داشت. این نوع همبستگی بین عملکرد بیولوژیک و عملکرد دانه، توسط پژوهشگران دیگر نیز گزارش شده است (۶۸، ۹۶، ۱۰۲، ۱۰۹، ۱۱۳ و ۱۳۴).
۷-۴- بررسی منحنی های رشد درگندم
به روش هایی که رشد را از دیدگاه کمی ارزیابی می کنند، تجزیه و تحلیل رشد گفته می شود. این روش ها جهت توجیه و تفسیر واکنش گیاه نسبت به شرایط محیطی به کار می روند و شناخت بهتری را از انتقال مواد فتوسنتزی در گیاه نشان می دهند (۱۲؛ ۱۸ و ۱۴۵). شاخص های رشد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: ماده خشک کل (TDM)، شاخص سطح برگ (LAI)، سرعت رشد نسبی (RGR)، سرعت رشد محصول (CGR)، سرعت آسمیلاسیون خالص (NAR).
۱-۷-۴- ماده خشک کل (TDM)
بالا بودن عملکرد مشروط به تولید ماده خشک زیاد در واحد سطح می باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که روند تجمع ماده خشک در طول دوره رشدگندم در مراحل مختلف متفاوت است (شکل ۳۱-۴)، ولی سه مرحله عمده ی رشد در شکل های (۳۱-۴ )تا (۳۸-۴) قابل تفکیک است:
مرحله اول) مرحله رشد آهسته که چون گیاه هنوز در حال رشد است شاخ و برگ چندانی ایجاد نمی شود، لذا ماده خشک تولیدی کم است.
مرحله دوم) مرحله رشد سریع است که به سبب فتوسنتز برگ ها و ماده سازی، وزن خشک گیاه افزایش می یابد.
مرحله سوم) در این مرحله همزمان با انتقال مواد از اندام ها به دانه ها، به علت ریزش برگ ها در اثر سایه اندازی، پیری و عدم توانایی کافی جهت فتوسنتز و ماده سازی، تجمع ماده خشک در گیاه ثابت شده و حتی کاهش می یابد (۱۲).
یکی از شاخص های مهم در تعیین عملکرد، خصوصاً ماده خشک گیاهان زراعی، ارتفاع بوته می باشد، یعنی هر قدر ارتفاع بوته بیشتر باشد،کود پذیری گیاه نیز بیشتر خواهد بود، و در نتیجه عملکرد بیولوژیکی گیاه نیز بیشتر خواهد بود. همانطور که مشاهده شد رقم پیشتاز (شکل۳۱-۴) نسبت به رقم چمران (شکل۳۲-۴) دارای ارتفاع و کود پذیری بیشتری بود و در نتیجه ماده خشک بیشتری در واحد سطح تولید کرده است. روند تجمع ماده خشک در سطوح مختلف کودی نیز بررسی شده که نتایج آن در شکل های(۳۳-۴ ) تا ( ۳۸-۴ ) آمده است. همان طور که انتظار می رفت کاربرد تلفیقی کودهای بیولو‍ژیک (به خصوص مایکوریزا) و کودهای شیمیایی نتایج بهتری را نسبت به تیمار کاربرد کودشیمیایی نشان دادند (شکل ۳۵-۴). که علت آن می تواند تأثیر مایکوریزا در افزایش مواد تحریک کننده رشد به ویژه اکسین و سیتوکینین هر یک به ترتیب سبب افزایش ارتفاع و رشد ریشه می شود، باشد. ارتفاع یک شاخص مهم در تعیین ماده خشک تولیدی و رشد ریشه عامل مهمی در افزایش حجم خاک مورد استفاده گیاه و به تبع آن افزایش جذب عناصر خاک است که اینها عوامل مهمی در افزایش ماده خشک گیاه می باشند از طرفی سرمدنیا (۱۳۶۸) شاخص سطح برگ را بهترین معیار برای تعیین ظرفیت تولید ماده خشک عنوان کرد (۱۲)، چون رقم پیشتاز و تیمار مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی دارای بیشترین شاخص سطح برگ بودند، لذا همین تیمار با سطح کودی مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی دارای بیشترین TDM است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۳۱-۴- ماده خشک تجمعی در رقم چمران.

شکل ۳۲-۴- ماده خشک تجمعی در رقم پیشتاز.

شکل ۳۳-۴- روند تجمع ماده خشک در تیمار شاهد.

شکل ۳۴-۴- روند تجمع ماده خشک در تیمار کاربردکود شیمیایی.

شکل ۳۵-۴- روند تجمع ماده خشک در تیمار کاربرد مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...