نتایج تحلیل آماری در خصوص اعتبار الگوی رگرسیونی در بخش اول جدول فوق آمده است. ضریب تعیین مدل رگرسیونی ۱۳۳/۰می باشد و حاکی از این که این مدل توانسته است ۳/۱۳ درصد از تغییرات دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام شرکتهای نمونه آماری را از طریق متغیرهای مستقل و کنترلی تبیین نماید. همچنین، نتایج نشان می دهد که آماره دوربین واتسون بین۵/۱ تا۵/۲ بوده و بنابراین، بین خطاهای الگوی رگرسیونی خود همبستگی شدیدی وجود ندارد و عدم وجود خود همبستگی بین خطاها، بعنوان یکی از فرضهای اساسی رگرسیون در خصوص مدل برازش شده، پذیرفته می‌شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نتایج تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) ، که براساس آماره F درخصوص آن تصمیم گیری می شود؛ برای الگوی برازش داده شده در آزمون فرضیه اول در دو ستون آخر جدول۴-۳آمده است. فرضیه های آماری مربوط به تحلیل آماره F بصورت ذیل می باشد.
H0: βi=0 الگوی رگرسیونی معنی دار نیست
H1: βi≠۰ الگوی رگرسیونی معنی دار است
سطح معنی داری آماره F برای مدل کمتر از سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و درنتیجه فرض H0 فوق رد می شود و رگرسیون برآورد شده بلحاظ آماری معنی دار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی می‌باشد[۸۷]. نتایج تحلیل آماری برای هر یک از متغیرهای مستقل و کنترلی الگوی آزمون فرضیه اول در بخش دوم جدول۴-۳ارایه شده است.
ضریب برآورد شده برای متغیر Char که ارتباط بین هزینه های غیرقابل پیش بینی با دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام را نشان می دهد، بمیزان۰۲۷/۰ و با سطح معناداری۰۱۲/۰ می باشد که پایینتر از۰۵/۰ (سطح خطای آزمون) است. این یافته حاکی از این است که ارتباط مستقیم و معناداری بین متغیرهای مذکور وجود دارد.
در خصوص متغیرهای کنترلی، نتایج حاکی از آن است که بین متغیرهای اندازه شرکت با دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد. این یافته ها نشان می دهند که با بزرگ تر شدن اندازه شرکت و دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام افزایش می یابد. مطابق با نتایج حاصله، حجم معاملات سهام و اهرم مالی با دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام ارتباط معکوس دارند.
در مجموع نتایج نشان داد که بین هزینه های غیرقابل پیش بینی با دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، ارتباط مستقیم و معناداری بلحاظ آماری وجود دارد. این یافته با ادعای مطرح شده در فرضیه اول سازگار است و این فرضیه در سطح اطمینان ۹۵درصد پذیرفته می شود.
۴-۶- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم
فرضیه دوم: هرچه هزینه های غیرقابل پیش بینی بالاتر باشد،با اعلام سود سالیانه عمق بازار کمتر می شود.
نتایج حاصل از برازش مدل رگرسیونی مذکور در جدول ۴-۴ آمده است.
جدول ۴-۴: نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه دوم

سطح معنی داری F

آماره F

آماره دوربین واتسون

R2 تعدیل شده

۰۰۰/۰

۳۹۵/۹

۹۶۹/۱

۱۰۷/۰

سطح معنی داری (P-value)

آماره t

اندازه ضریب β (استاندارد شده)

متغیر

۶۸۰٫

۴۱۲٫

۰۲۰٫

Char

۷۱۳٫

۳۶۸٫-

۰۱۶٫-

surp

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...