4-4-4- مقایسه حالت ایستا و پویا در بلندمدت 86
4-4-5- نتایج 88
:
5-1- مقدمه 91
5-2- مروری بر آنچه در این پایان‌نامه انجام گرفته 92
5-3- نتیجه‌گیری 93
5-4- محدودیت‌های تحقیق 94
5-5- پیشنهادهای سیاستی 95
5-6- پیشنهادها برای پژوهش‌های آتی 95

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

منابع فارسی 96
منابع انگلیسی 99

پیوست 1- نمودار توزیع سهم بنگاه‌ها در سالهای92-82 در هر صنعت 102
پیوست2- نمونه محاسبات ماتریس انتقال صنایع و بردار پایدار آنها 108
چکیده وصفحه عنوان به انگلیسی
فهرست جدول‌ها
عنوان صفحه
جدول1-1- مطالعات پیشین 29
جدول 3-1. اندازه‌گیری ایستا و پویای ساختار بازار 51
77
79
جدول 4-3. مقایسه رتبه صنایع و مقدار شاخص اثر آنها، در کوتاه‌مدت و بلندمدت 80
جدول 4-4. رتبه‌بندی صنایع در حالت ایستا بر حسب شاخص هرفیندال- هیرشمن 82
و حالت ایستا 84
جدول4-6. مقایسه پویا بر اساس شاخص اثر و حالت ایستا 85
جدول 4-7. مقایسه حالت ایستا و پویا در بلندمدت 88
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار1-3. ارتباط میان عناصر بازار 40
نمودار4-1. نمودار توزیع سهم فروش بنگاه‌ها مستقل از صنعتی که در آن قرار
گرفته‌اند 74
فصل اول
مقدمه
1-1- کلیات
در یک تقسیم ­بندی کلی بازارها به چهار دسته رقابت کامل، انحصار کامل، رقابت انحصاری، انحصار چند جانبه تقسیم می­شوند. بازار رقابت کامل شاخصی است، که بر اساس آن سازمان (ساختار) بازارهای مختلف را می­توان ارزیابی نمود. هر چه یک بازار به شرایط رقابتی نزدیک­تر باشد، کارکرد آن بازار جهت کارایی مناسب­تر خواهد بود. در نظریه نئوکلاسیک، رقابت بر اساس کوچک بودن اندازه بنگاه­ها نسبت به کل بازار تعریف می­ شود ( پورعبادالهان و محمدی،1392: 72). در عمل بازارهای واقعی کمتر با بازار رقابت کامل انطباق دارند، لذا برای شناسایی ماهیت و سازمان بازارهای واقعی به معیارهای دیگری به جز آنچه در نظریه رقابت نئوکلاسیک اشاره شده است، نیاز می­باشد. متغیرهای مربوط به هر بازار به سه دسته متغیرهای ساختاری، متغیرهای رفتاری و متغیرهای عملکردی تقسیم می­شوند که بسته به ماهیت و نحوه ارتباط این عناصر با یکدیگر، شکل و نوع سازمان بازار مشخص می­گردد. ساختار یکی از مهم­ترین ویژگی­های هر صنعت برای تحلیل وضعیت آن به شمار می­رود. شناخت مشخصات عمده سازمان بازار را ساختار بازار می­نامند(خدادکاشی،1388: 27). به منظور بررسی ساختار صنایع، روش­های گوناگونی وجود دارد. در نگاه ایستا به صنعت تحلیل تمرکز بازار زمینه مناسبی برای درک بهتر ساختار بازار ارائه می­ کند و با بررسی بازارها از این روش، بهتر می­توان علل بروز رفتارهای رقابتی یا غیر رقابتی را تشخیص داد. در نگاه پویا به صنعت نیز بررسی و تحلیل شاخص­ های تحرک[2]و آشفتگی[3] روش­های مناسبی برای تعیی رقابت نسبی بین صنایع یا بین بنگاه­ها می­باشد.
پویایی صنعت و دوره­ حيات بنگاه­ها را مي توان از دو ديدگاه بررسی کرد. بررسي دور­ه­ی حيات بنگاه­هاي موجود و نيز بررسي دوره­ حيات بنگاه­های جديدالورود در هر سال و به عبارتي بنگاه­هايي كه به صورت هم زمان در هر فعاليت اقتصادي وارد مي شوند را مورد مطالعه قرار داد. هر دو نگاه در جاي خود ارزشمند است. اگر چه ايجاد بنگاه هاي جديد، به عنوان يكي از اساسي ترين سياست­هاي ايجاد اشتغال و رشد توليد از ديرباز مورد توجه قرار گرفته، اما علاوه بر ايجاد بنگاه، طول دوره­ حيات آن نيز از موضوعات اساسي است كه تنها در دهه­هاي اخير و با امكان دست­يابي به داده­هاي خرد، مطالعه­ آن در جهان ممكن شده است. به بیان بهتر با وجود اینکه بنگاه­های بسیاری در یک دوره به صنعت وارد می­شوند و بنگاه­های زیادی نیز خارج می­گردند، آنچه اهمیت دارد، این است که بنگاهی در دوره مورد بررسی در صنعت و کسب وکار باقی بماند و رشد کند؛ دوره­ حيات معقول و مورد انتظار، زمينه را براي امكان استفاده از سرمايه­گذاري­هاي انجام گرفته در شكل­گيري يك بنگاه فراهم كرده و بستر تكامل چرخه­ی توليد و هم چنين كالاي توليدي را ممكن مي كند. اين در حالي است كه در سوي ديگر، دوره­ حيات كوتاه­مدت مي تواند سياست­هاي كلان اقتصادي چون ايجاد اشتغال يا رشد توليد را تحت تأثير قرار داده و زمينه را براي نابساماني­هاي اجتماعي نيز فراهم كند( فیض­پور وخدازاده،1392: 152). بر اين اساس، اگر چه تحليل دوره­ حيات بنگاه در سال­هاي اخير دوچندان اهميت يافته، اما با اين وجود، بيش­تر مطالعات اين حوزه در كشورهاي توسعه يافته انجام گرفته و به ندرت مطالعه­اي از اين دست را مي توان در كشورهاي در حال توسعه مشاهده كرد. در ايران نيز بررسي دوره­ حيات بنگاه­هاي جديدالورود و عوامل مؤثر بر آن حوزه­اي است كه براساس جستجوهای انجام گرفته در این مطالعه، مورد توجه قرار نگرفته و اين نيز به طور عمده به دليل داده­هاي مورد نياز براي انجام چنين مطالعاتي است. در این پژوهش دوره­ حیات بنگاه­های موجود در بازار طی سال­های 1392-1382مطالعه قرار گرفته است.
1-2- بیان مساله پژوهش
اقتصادی به توسعه دست می­یابد، که پویا بوده و رشد داشته باشد؛ اقتصادی پویاست که در آن ساختار بازار بر حسب فعالان اقتصادی و سهم هر کدام از آنها سریع تغيير کند و این یعنی صنایع اقتصاد باید پویا باشند. به بيان بهتر در یک اقتصاد پویا، بنگاه­های جدیدی راه ­اندازی می­شوند، برخی بنگاه­ها رشد می­ کنند و اندازه خود را افزایش می­ دهند و در مقابل بنگاه­هایی نیز وجود دارند که اندازه­ آنها کاهش می­یابد و با رکود مواجه هستند و از عرصه رقابت خارج می­شوند. مشاهدات نشان می­ دهند که بنگاه­های کوچک بيشترین ميزان راه ­اندازی دارند در حالی که تاثير کمی بر فرآیندهای اقتصادی میگذارند اما تاثير این ورود و راه ­اندازی بنگاه­ها روی فرآیندها و رشد اقتصادی زمانی مشهود خواهد بود که آنها باقی بمانند و رشد کنند.
در این پایان نامه پویایی کسب و کار را مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، که خود یک شاخص مهمی برای سطح رقابت و عملکرد اقتصادی است. پویایی کسب وکار را می­توان به دو جزء تفکيک کرد:

    1. پویایی حاصل از رقابت بين بنگاه­های حاضر در بازار یا صنعت.
    1. پویایی که بازتاب رقابت بنگاه­های تازه وارد است)فولکرینگا،2009: 5).

در این تحقیق از شاخص­ های تحرک برای اندازه­گيری ميزان پویایی کسب وکار بين بنگاه­های موجود استفاده می­کنيم و برای ساختن این شاخص ­ها روش زنجيره­ی مارکوف در نظر گرفته­ شده است.
1-3- اهميت و ارزش تحقيق
از آنجا که توليد صنعتی فرآیندی فنی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی است، بررسی صنعت و پویایی آن که می ­تواند نشانگر پویایی اقتصاد و رشد آن باشد، از اهميت ویژگی­های برخوردار است. مطالعات و بررسی­های کمی و آمارهای دهه­های اخير همبستگی بين توسعه صنایع کارخانه­ای و رشد اقتصادی بلند مدت را به اثبات رسانده است. برای مثال چنری و همکاران همبستگی زیاد بين توليد ناخالص ملی و بخش صنایع کارخانه­ای را اثبات کردند)تاری،1385: 96).
پویایی صنعت یا همان پویایی کسب و کار یکی از نيرو محرکه­های اقتصادی است که می­توان آن را به عنوان شاخص رقابت یک اقتصاد یا صنعت در نظر گرفت و از آنجا که رقابت­پذیری یک موضوع مهم و محوری و در حقيقت ابزاری برای رسيدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار است، در ادبيات رشد به نقش پویایی کسب و کار در دستيابی به نرخ رشد بالای اقتصادی توجه زیادی می­ شود. می­توان رقابت­پذیری را قابليت­ها و توانمندی­هایی دانست که یک کسب و کار، صنعت، منطقه یا یک کشور دارا هستند و می­توانند آنها را حفظ کنند؛ به عبارت دیگر رقابت­پذیری توانایی افزایش سهم بازار، سوددهی، رشد ارزش افزوده و ماندن در صحنه رقابت عادلانه و بين­المللی برای یک دوره­ طولانی است(دهکردی،1389: 178).
در این تحقیق، با نگاه پویا به صنایع و با بهره­ گیری از شاخص­ های تحرک، قادر به رتبه ­بندی صنایع بر اساس میزان تحرک و پویایی آن­ها پرداخته خواهد شد، که امکان مقایسه صنایع را فراهم می ­آورد. به وسیله این شاخص ­ها در حقیقت رقابت نسبی صنایع منتخب تعیین می­گردد، که خود راهنمای مناسبی جهت تصمیمات سرمایه­گذارها و دولت خواهد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...