هدف تبلیغ منحصراًً در دست گرفتن بازار نیست بلکه مقصد باید آن باشد که در مردم و خریداران اعتماد و ایمان عمیق برای توسعه کارهای آینده به وجود آورد (آنونیموس[۲۱]، ۲۰۱۰، ۲۵). تبلیغات منحصر به تلویزیون نمی‌شود بلکه رسانه های دیگر را نیز در بر می‌گیرد. رادیو، روزنامه، مجله، تبلیغات شهری، اینترنت و غیره از جمله رسانه های مهم تبلیغاتی محسوب می‌شوند. رسانه­های مختلف به دلیل تاثیرات منحصر به فردی که بر روی مخاطب می‌گذارد واکنش‌های متفاوتی را نیز منجر می‌گردد. مهمترین تمایزی که بین انواع گوناگون رسانه می‌توان قایل شد تمایز بین رسانه­های پخشی (رادیو و تلویزیون) و رسانه­های چاپی (روزنامه‌ها و مجله‌ها) است. برای انتقال نمادها و تصورات، رسانه های پخشی نظیر رادیو و تلویزیون مناسب‌تر به نظر می‌رسد اما در ارائه اطلاعات تفصیلی و دقیق، این دو رسانه به اندازه رسانه های چاپی مناسب نیستند. ‌بنابرین‏ می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که برای ایجاد یک فضا و روحیه در مخاطب و یا به وجود آوردن یک احساس مثبت، تلویزیون اثر بخش‌تر به نظر می‌رسد این در حالی است که برای ارائه اطلاعات دقیق و تفصیلی‌تر رسانه های چاپی مناسب‌تر است. (محمدیان، ۱۳۸۵، ۲۱۵)

از ضروریات مهم برای فردی که قصد برنامه‌ریزی ‌در مورد تبلیغات در رسانه را دارد، داشتن ذهنی باز و فعال است، زیرا باید بتواند در میان رسانه های مختلف بهترین رسانه یا رسانه ها را جهت کار تبلیغاتی خود انتخاب کند (راسل[۲۲]، ۱۹۹۹، ۱۰۲).

در بحث رسانه ها در نظر گرفتن تفاوت‌های ما بین رسانه های بین‌المللی و رسانه های محلی بسیار قابل توجه می‌باشد. در هر دو مورد ابزارها و رسانه های به کار گرفته شده ظاهراًً مشابه است اما آنچه باعث تمایز می شود، محتوا و اهداف متفاوت به کار رفته در رسانه های جهانی و محلی است که این خود نیز به دلیل تفاوت فرهنگی ناشی از تمایزات محلی می‌باشد (جانسون[۲۳]، ۲۰۱۰، ۱۰۶).

این مهم نیست که چقدر زمان، تلاش و یا پول برای تبلیغ هزینه می‌شود، بلکه مهم این است که بازاریابان ایمان دارند که تبلیغات با تأثیر بر نگرش مصرف‌کنندگان، یک عنصر کلیدی جهت فروش محصولات و خدمات می‌باشد. تئوری “عکس العمل معقول” نشان می‌دهد که نگرش مصرف‌کنندگان با رفتار آن ها ارتباط قوی داشته، ‌به این مفهوم که اثرگذاری تبلیغات بر روی نگرش مصرف کنندگان، پیام­های بسیاری را برای رفتار مصرف کننده دارد.

۲-۳-۱۱٫چاشنی‌های فروش:

چاشنی‌ها همراه با تبلیغات به منظور تشویق مصرف‌کنندگان به خرید مارکی خاص و ایجاد تقاضا برای آن به کار گرفته می‌شوند. از این گونه چاشنی­ها به عنوان سیاست‌های ترویجی فروش نیز یاد می شود. از هزاران محصول جدید که به بازار ارائه می شود بیش از ۹۰ درصد از آن ها در اولین سال ورود به بازار با شکست مواجه می‌گردد. دلیل اغلب این شکست­ها فقدان حمایت­های ترویجی از محصولات جدید به منظور تشویق مشتریان به آزمایش محصول می‌باشد. در ایران این شکست­ها از میزان بیشتری برخوردار است ‌به این علت که رفتار مشتریان ایرانی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است اگر هر کدام از ابزارهای ترویج یا همان پروموشن­ها (شامل تبلیغات، روابط عمومی و …) مؤثر واقع نشود، چاشنی­های فروش می ­تواند اثرگذار باشد که البته باید توجه داشت که چاشنی فروش زمانی استفاده می شود که فروش در حال کاهش باشد و این کاهش از روش­های دیگر قابل جبران و تبدیل به رشد فروش نباشد .

برخی از مهمترین چاشنی های فروش عبارتند از :

ارائه نمونه ­های رایگان، ارائه کوپن تخفیف یا خرید رایگان، امتیازهای ویژه، مسابقه­ها، بازپرداخت و استرداد وجه، بسته­های پاداش، تخفیف قیمتی، کالای اضافه( دو روش کالای اضافه وجود دارد که یکی ارائه کالای بیشتر از همان نوع و دیگری ارائه کالای اشانتیون دیگر ‌می‌باشد.)، برنامه های وفادارسازی، قرعه کشی ها(محمدیان، ۱۳۹۰، ۱۷).

۲-۳-۱۲٫ روابط عمومی:

تکنیک‌های روابط عمومی شامل برگزاری مراسم، سمینارها، سمپوزیوم‌ها، بازدیدها، پذیرایی‌ها، مسابقات ورزشی و هنری و دیگر وقایعی است به طور غیر مستقیم پیام مورد نظر را به مصرف‌کنندگان احتمالی می‌رسانند.

ذیلاً وسایلی که برای ارسال پیام مورد استفاده قرار می‌گیرند نام برده می‌شوند (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸، ۵۰):

    • روزنامه‌ها، مجلات، ماهنامه‌ها و سالنامه‌ها با درج آگهی تبلیغاتی؛

    • رادیو و تلویزیون و سینما با پخش برنامه های تبلیغانی؛

    • هر شیئی که به عنوان هدیه تبلیغاتی به صورت رایگان داده شود؛

    • بسته‌بندی کالا با بهره گرفتن از طرح، رنگ، پیام و شعار؛

    • از طریق پست با ارسال کاتالوگ، بروشور، پرسشنامه و … ؛

    • اماکن عمومی مانند ترمینال‌ها، استادیوم‌های ورزشی و غیره برای نصب تابلوهای تبلیغاتی؛

    • وسایط نقلیه برای نصب تابلوهای تبلیغاتی؛

    • بالن، توپ، پرچم، ویترین و تابلو با ذکر نام تجاری؛

    • نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و بین‌المللی؛

  • سمینارها، کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و دوره های آموزشی؛

۲-۳-۱۳٫فروش حضوری:

فرایند فروش حضوری مجموعه ای از عملیات منطقی است که فروشنده هنگام ارتباط با مشتری انجام می‌دهد. مثبت بودن این فرایند به اقدام مطلوب از طرف مشتری منجر می‌گردد و با اطمینان یافتن به رضایت مشتری خاتمه می‌یابد. (اقدام مطلوب از سوی مشتری معمولا خرید است). فروشندگان حرفه ای گام های زیر را بترتیب برمی دارند تا رسیدن به نتیجه امکان پذیرتر گردد(بنت، ۱۹۹۷، ۹۳).:

• آمادگی قبل از فروش(شناخت محصول ، بازار ، رقبا و …)

• جستجو برای یافتن خریداران بالقوه

• اقدامات پیش از ملاقات با مشتریان بالقوه

• عرضه کردن(در نظر گرفتن علاقه مشتری ، ایجاد تمایل توسط فروشنده ، انجام عمل فروش)

۲-۳-۱۴٫بازاریابى مستقیم:

در بازاریابى مستقیم، براى تأثیر بر مصرف‌کنندگان از وسایل مختلف ارتباط‌جمعى استفاده مى‌شود. در این نوع بازاریابی، معمولاً از مصرف‌کنندگان انتظار واکنش مستقیم مى‌رود. تبلیغات انبوه، تعداد نامشخصى از مردم را پوشش مى‌دهد. مردمى که اکثریت آن ها معمولاً یا اصلاً طالب کالا نیستند و یا بعداً طالب آن خواهند بود. وسایل ناقل آگهى‌هاى تبلیغاتى مستقیم، براى دریافت سفارش مستقیم از مصرف‌کنندگان هدف، مورد استفاده قرار مى‌گیرند. اگرچه در بازاریابى مستقیم بدواً و عمدتاًً از پست و کاتالوگ سفارش پستى استفاده مى‌شد اما در سال‌هاى اخیر این شیوه اشکال مختلف دیگرى نیز به‌ خود گرفته است. اشکال جدید بازاریابى مستقیم شامل بازاریابى از راه دور، بازاریابى مستقیم از طریق رادیو و تلویزیون و بازاریابى الکترونیکى است. براى درک بهتر بازاریابى مستقیم باید با مزایاى بازاریابى مستقیم و اَشکال آن آشنا شویم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...