استرپتومایسین

۱۰

سولفامتوکسازول+تری متوپریم

۲۳٫۷۵‚۲۵/۱

تتراسایکلین

۳۰

کلرامفنیکل

۳۰

فلورفنیکل

۳۰

فورازولیدون

۱۰۰

۴-۲-۳- آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی

برای تعیین حساسیت ۳۰۰ جدایه اشریشیا کولی نسبت به داروهای آنتی باکتریال ، روش دیسک دیفیوژن[۴۳] بر اساس روش استاندارد Kirby-Bauer و بر روی محیط آگاردار مولر هینتون مورد استفاده قرار گرفت (کوئین و همکاران، ۱۹۹۴الف). روش انجام آنتی‌بیوگرام برای ۳۰۰ جدایه‌ی مورد نظر به این شرح بود که نمونه ها پس از خارج شدن از فریزر ۷۰ درجه سانتی‌گراد بر روی محیط مک‌کانکی کشت داده شدند. پس از ۲۴ ساعت انکوباسیون در ۳۷ درجه سانتی گراد، ۴ تا ۵ کلنی تکی اشریشیا‌کولی از محیط مک کانکی برداشته و به لوله آزمایش استریل درب دار محتوی محیط مایع تریپتون سوی براث (TSB) انتقال داده شده و محیط مایع تلقیح شده به مدت ۲ تا ۸ ساعت در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد تا زمان مشاهده یک کدورت واضح و منطبق با کدورت استاندارد ۵/۰ مک فارلند (معادلCFU/mL 108) گرم‌خانه‌گذاری شد. سپس یک سواپ استریل را به درون این سوسپانسیون باکتریایی وارد نموده و مایع اضافی سواب را با فشار دادن آن به جدار داخلی لوله حاوی سوسپانسیون باکتریایی گرفته و به صورت خطی و بدون فاصله بین خطوط کشت بر روی سطح محیط مولر هینتون کشت داده می شد. به منظور تلقیح یکنواخت کشت خطی سه بار انجام می شد. پلیت های تلقیح شده به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به همان حال باقی می‌ماندند تا رطوبت اضافی آن ها قبل از گذاشتن دیسک‌های آنتی‌بیوگرام توسط آگار جذب شود. سپس دیسک های مورد آزمایش که از یک ساعت قبل به منظور رسیدن به درجه حرارت آزمایشگاه از یخچال خارج شده بودند توسط پنس استریل بر روی سطح محیط مولر‌هینتون تلقیح شده، قرار داده می‌شدند. در زمان قرار دادن دیسک‌ها بر روی محیط کشت فاصله ۲۴ میلیمتری دیسک‌ها از همدیگر و ۱۵ میلیمتری از جدار پلیت رعایت می‌شد. قرار دادن دیسک‌ها ظرف ۱۵ دقیقه انجام شده و سپس پلیت‌ها جمع آوری شده و در وضعیت وارونه به مدت ۱۸ ساعت در ۳۵ درجه سانتی گراد انکوبه[۴۴] می‌شدند (کوئین و همکاران، ۱۹۹۴الف).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

سپس قطر هاله اطراف هر دیسک با خط کش اندازه‌گیری شد.
تفسیر نتایج آزمایش حساسیت آنتی بیوتیکی با بهره گرفتن از معیارهای CLSI (NCCLS,2002) انجام شد (جدول۴-۳). از جدایه ATCC 25922 E. coli، به عنوان کنترل استفاده شد.
جدول۴-۳: دیسک‌های آنتی‌بیوتیک استفاده شده، مقادیر ماده موثره آن‌ها و تفسیر نتایج آزمایش حساسیت آنتی‌بیوتیکی (سی ال اس آی، ۲۰۰۲).

آنتی بیوتیک

مقدار ماده موثره (μg)

قطر هاله رشد (برحسب میلی متر) معادل با حساسیت یا مقاومت

حساسیت

مقاومت متوسط

مقاومت

آمپی سیلین

۱۰

≥ ۱۷

۱۶-۱۴

≤ ۱۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...