سودوموناس

شکل ۲۸-۴- اثرات متقابل بین ارقام و سطوح کودی از نظر وزن هزار دانه.
۷-۴- شاخص برداشت
از تقسیم عملکرد دانه بر عملکرد بیولوژیک ضربدر ۱۰۰ شاخص برداشت حاصل می شود (۱۵). شاخص برداشت در رقم پیشتاز برابر ۱/۵۰ درصد و در رقم چمران ۵/۴۴ درصد گزارش گردید، که از این حیث رقم پیشتاز برتری داشت و بین دو رقم در سطح ۵% اختلاف معنی داری را به وجود آورد (شکل ۲۹-۴). در سطوح مختلف کود مصرف شده دو تیمار مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی و سودوموناس + ۲۵% کود شیمیایی نسبت به دیگر سطوح، شاخص برداشت بیشتری را داشتند (شکل ۳۰-۴). دو سطح کودی مایکوریزا و سودوموناس نسبت به شاهد و تیمار کاربرد کود شیمیایی وضعیت بهتری داشتند. با دقت در فرمول شاخص برداشت و با توجه به تفاسیر ارائه شده در مباحث عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک به علت برتری شاخص برداشت در تیمار مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی، بیشترین مقدار شاخص برداشت متعلق به این تیمار برابر ۶۲/۵۷ % و کمترین آن متعلق به تیمار شاهد معادل ۸۴/۲۸% بود. در آزمایش قاضی الکاراکی و همکاران (۲۰۰۴) و هیوینگ (۲۰۰۵) تفاوت معنی داری در سطح ۵% بین شاهد و تیمارهای کود شیمیایی و مایکوریزا از نظر شاخص برداشت گزارش گردید (۷۸ و ۸۳). بین شاخص برداشت و عملکرد دانه رابطه مستقیمی وجود دارد، بدین گونه که هر قدر عملکرد دانه بیشتر باشد شاخص برداشت نیز بیشتر بوده است، یعنی نسبتی از مواد غذایی که در دانه ذخیره گشته، بیشتر بوده است.

شکل ۲۹-۴- شاخص برداشت در ارقام مورد بررسی.
Ch0B0

شاهد

Ch1B1

مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی

B1

مایکوریزا

Ch2B0

کود شیمیایی

Ch1B2

سودوموناس + ۲۵% کود شیمیایی

B2

سودوموناس

شکل ۳۰-۴- شاخص برداشت در سطوح مختلف کود.
۸-۴- همبستگی صفات مورد مطالعه با عملکرد دانه
برای تعیین همبستگی عملکرد دانه با معیارهای اندازه گیری شده، ضرایب همبستگی خطی برای هر یک از صفات محاسبه شد که نتایج آن در جدول (۴-۲) منعکس شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نتایج نشان می دهد که از بین خصوصیات مورفولوژیک گیاه، ارتفاع بوته، قطر ساقه و طول خوشه همبستگی مثبتی با عملکرد دانه داشتند. تعداد دانه در خوشه، تعداد سنبلچه، عملکرد بیولوژیک و ماده خشک با عملکرد دانه همبستگی مثبت داشتند.

ارتفاع بوته (Cm)

وزن کاه و کلش( Kg/ha)

کل ماده خشک (Kg/ha)

تعداد سنبلچه در خوشه

تراکم خوشه

طول خوشه (Cm)

تعداد دانه در خوشه

وزن هزار دانه (gr)

شاخص برداشت (%)

قطر ساقه (mm)

عملکرد بیولوژیک(Kg/ha)

عمکرد دانه(Kg/ha)

صفات مورد بررسی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...