کالیبره: مقایسه ابزار دقیق با یک مرجع استاندارد آزمایشگاهی در شرایط استاندارد، جهت اطمینان از دقت و سلامت آن و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن استاندارد وتنظیم آن در مقایسه با استاندارد.
وند فریم: وسیله ای جهت کالیبره کردن فضایی که حرکت در آن صورت می گیرد.
۱-۹-۲ تعریف عملیاتی واژه های تحقیق:
دستورالعمل کانون توجه درونی: این نوع دستورالعمل در این تحقیق توجه اجرا کننده را به زاویه ۹۰ درجه بازو معطوف می کرد.
دستورالعمل کانون توجه بیرونی: این نوع دستورالعمل در این تحقیق توجه اجرا کننده را به نقطه قرمز روی دیوار معطوف می کرد.
کانون توجه انتخابی: این نوع دستورالعمل به شرکت کننده این اجازه را می دهد که به هر چیز که می خواهد تمرکز کند.
آزمون یادداری: در این تحقیق آزمون یادداری ۷۲ ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین بدون هیچ دستورالعمل توجهی خاصی برگزار شد.
آزمون انتقال: در آزمون انتقال فرد بایستی حرکت بارفیکس را انجام می داد که این آزمون ۲۵ دقیقه بعد از آزمون یادداری بدون هیچ دستورالعمل توجهی خاصی برگزار شد.
فصل دوم
مبانی نظری و ادبیات تحقیق
۲-۱ مقدمه
این فصل به دو بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق تقسیم می گردد. از آنجایی که هدف کلی تحقیق بررسی اثر دستورالعمل های کانون توجهی و خودانتخابی بر اجرا و یادگیری کینماتیکی حرکت در یک تکلیف ایستا می باشد، در بخش مبانی نظری توضیحاتی پیرامون فرضیات و نظریه های ارائه شده در مورد توجه، ویژگی های توجه، کانونی نمودن توجه پرداخته شده است. در بخش مربوط به پیشینه تحقیق نیز به پژوهش های انجام شده در مورد بررسی اثر کانون توجه درونی و بیرونی و خودانتخابی بر اجرا و یادگیری اشاره شده است.
۲-۲ مفاهیم نظری تحقیق:
۲-۲-۱ دستورالعمل های آموزشی
دستورالعمل های آموزشی تقریباً یکی از مشخصه های هر محیط آموزشی است و به اطلاعاتی گفته می شود که قبل از حرکت در مورد آنچه که فرد باید انجام دهد (قبل از عمل) فراهم می گردند (اشمیت و لی، ترجمه فرخی، بهرام و خلجی، ۱۳۸۷). دستورالعمل های آموزشی نوعاً حاوی اطلاعاتی کلی در مورد جنبه های اولیه مهارت می باشند. این جنبه ها شامل چگونگی استفاده از مهارت در شرایط خاص (برای مثال، در یک فعالیت گروهی)، توصیه هایی در مورد اینکه ورزشکار در چه زمان حرکت کند و در کجا و چگونه بایستد، مطالبی در خصوص نحوه گرفتن یک وسیله (برای مثال، توپ)، آنچه باید به آن توجه شود (برای مثال، درزهای توپ) وچگونگی انجام تکلیف (بازکردن دست ها، محکم نگه داشتن مچ) هستند. دستورالعمل ها عبارات ساده و صریحی هستند که شاگردان را بر مسیر اصلی یادگیری هدایت می کنند و در دراز مدت اهمیت زیادی دارند. اصل بدیهی صنعت ساختمان سازی بیان می کنند که مهم ترین قسمت یک ساختمان زیربنای آن است، به همین صورت دستورالعمل های آموزشی مفید نیز، بخش مهمی از زیربنای یادگیری مهارت هستند (اشمیت و رایسبرگ[۲۷]، ۲۰۰۴).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲-۲ تاریخچه بحث درمورد توجه
تئوری منبع مرکزی متغیر کانمن[۲۸](۱۹۷۳) اولین پایه و اساس را برای مطالعه توجه، ایجاد کرد. این تئوری بیان می کند که انسان یک ظرفیت مرکزی برای توجه دارد که این ظرفیت می تواند با توجه به موقعیت، توانایی فرد و تکلیف اجرایی تغییر کند. به واسطه ی ایده ی اولیه کانمن، سینگر(سینگر، ۱۹۸۸؛ سینگر و همکاران، ۱۹۹۳) شروع به کار کرد و در سال ۱۹۹۳ سینگر و همکارانش رویکرد پنج مرحله ای خود را مطرح کردند و این یافته نیزبه نوبه خود پایه و اساسی شد برای ولف و همکارانش که مطالعات مربوط به تمرکز توجهی را گسترش دهند و آنها نیز در سال ۱۹۹۸ اولین مطالعه که به صورت خاص تفاوت بین توجه درونی و بیرونی را در طی دو آزمایش بیان می کرد را ارائه دادند (نلان، ۲۰۱۱).
۲-۲-۳ تعاریف توجه
توجه شامل اکتساب هوشیاری است که با آماده شدن فرد برای دریافت اطلاعات حسی و حفظ هوشیاری همراه است. به عبارت دیگر توجه فرآیندی است که آگاهی ما را هدایت می کند تا اطلاعات، در دسترس حواس قرار گیرند.
توجه همواره یکی از موضوعات مهم مورد علاقه روان شناسان و محققین رفتار حرکتی بوده است. ویلیام جیمز در سال ۱۸۹۰ توجه را «تمرکز هوشیاری» تعریف کرد و از دیدگاه او توجه یک فرایند شناختی است که به وسیله ی آن، فرد خود را نسبت به محرکات کشف شده به وسیله ی حواس هدایت و رهبری می کند. حدود یک صد سال پیش وقتی ویلیام جیمز نوشت: همه می دانند توجه چیست، چنین توضیح داد که: توجه، تمرکز ذهن است به شیئی از میان اشیاء در شکلی روشن و زنده و اساس آن تمرکز، تراکم[۲۹] و آگاهی[۳۰] است. از این تعریف استنباط می شود که توجه یعنی تمرکز تلاش ذهنی بر رویدادهای حسی یا ذهنی. توجه مطالعه ی هوشیاری را شامل می شودکه مشتمل است بر آمادگی برای اطلاعات حسی و حفظ هوشیاری (رحمانی نیا، ۱۳۸۶).
اشمیت می گوید توجه، ظرفیت کلی برای پردازش اطلاعات است و در عین حال یک پدیده طولی است که در آن تمرکز روی یک موضوع و سپس روی موضوع دیگر معطوف خواهد شد. اگر مقدور باشد می توان توجه را در یک زمان روی دو موضوع متمرکز کرد (اشمیت، ترجمه واعظ موسوی و نمازی زاده، ۱۳۸۶) و جدیداً مگیل (۲۰۱۱) بیان می کند، وقتی که واژه ی توجه در متون مربوط به اجرای انسان به کار می رود، به درگیری فعالیت های ادراکی شناختی و حرکتی که در اجرای مهارت های حرکتی محدودیت ایجاد می کند، اشاره می نماید.
۲-۲-۴ ویژگی های توجه
اشمیت موارد زیر را به عنوان ویژگی توجه بیان می کند.
توجه یک پدیده طولی است و در هر لحظه از منبعی به منبع دیگر منتقل می شود.
ظرفیت توجه محدود است.
توجه تلاش زیادی می طلبد و به انگیختگی[۳۱] وابسته است.
توجه، توانایی انجام همزمان بخش های مشخصی از تکلیف حرکتی را محدود می کند (اشمیت، ترجمه واعظ موسوی و نمازی زاده، ۱۳۸۶).
۲-۲-۵ ابعاد توجه
۲-۲-۵-۱ توجه انتخابی:
توجه انتخابی[۳۲]، فرایند انتقال تمرکز حواس به یک مجموعه از محرک ها و در همان حال نادیده گرفتن بقیه می باشد و می توان گفت: توجه انتخابی پاسخ به این پرسش است که به کجا باید بنگریم؟ دلیل اینکه ما به برخی از محرک ها توجه می کنیم، اغلب به ظرفیت نابسنده ی مسیر یا ناتوانی ما در پرداخت هم زمان همه ی راهنماهای حسی مربوط می شود. این نظریه ناظر است بر اینکه در جایی از پردازش اطلاعات تنگ راههایی وجود دارد که بخشی از آن احتمالاً ناشی از محدودیت های عصبی شناختی است. با وجود این، با توجه به میزان اطلاعاتی که به یاد می آوریم، به نظر می رسد علاوه بر اینها یک مانع حسی نیز وجود داشته باشد.
برخی عواملی که توجه فرد را به نشانه های مهم جلب می کنند، عبارتند از:
۱) تضاد بین علایم مهم و بی اهمیت
۲) نسبت بین علایم مهم و بی اهمیت
۳) تجارب گذشته
۴) شدت علایم
به طور مثال، در بازی فوتبال فورواردی را در نظر بگیرید که به سرعت در حال پیشروی به سوی دروازه ی حریف می باشد و می تواند پاس خوبی بدهد. عاقلانه آن است که وی برای دادن پاسی موفق، به مکان و طرز دویدن دریافت کنندگان توپش، به طور انتخابی توجه کرده و همه ی محرک های محیطی دیگر را نادیده بگیرد. توجه انتخابی می گوید: که، ما به یک محرک اجازه ورود داده و از توجه به علامت دیگر خودداری می کنیم و زمانی نیاز به توجه انتخابی داریم که محرک ها بیش از دو مورد باشند. توجه انتخابی سبب می شود تا اطلاعات از حافظه ی آنی (ذخیره ی حسی) به حافظه کوتاه مدت رفته و سپس در اثر تمرین و تکرار و توجه، به حافظه بلند مدت روند (رحمانی نیا، ۱۳۸۶).
۲-۲-۵-۲ آگاهی:
ویلیام جیمز، آگاهی را با دستگاه انتخاب گری معادل می داند که، یک محرک را از میان محرک های بسیار انتخاب می کند و بر محرک انتخابی تأکید می گردد، در حالی که رویدادهای دیگر را واپس می زند. به طور کلی، آگاهی عبارت است از هوشیاری از رویدادها یا محرک ها در محیط و هوشیاری از پدیده های شناختی مثل خاطرات، تفکرات و احساسات بدنی.
۲-۲-۵-۳ انگیختگی و توجه:
زمانی که فرد برای دریافت اطلاعات از محیط آمادگی نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ این مسئله را می توان در ارتباط بین انگیختگی و اجرا مشاهده نمود. اگر واژه ی انگیختگی را مترادف با هوشیاری به کار بریم مشخص می شود که سطح انگیختگی فرد دارای دامنه ی وسیعی است که شامل بسیار کم (زمانی که فرد در خواب است) تا بسیار بالا (زمانی که فرد در نهایت هیجان و آشفتگی قرار دارد). در سال ۱۹۰۸ یرکیس و دادسون[۳۳] در مورد رابطه بین سطح برانگیختگی یک فرد و اجرای او تحقیقی انجام دادند و آن را به صورت U وارونه مطرح کردند (شکل۱-۲). این قانون چنین بیان می کند که هر نوع رفتار برای اجرای مطلوب به میزان مشخصی از انگیختگی نیاز دارد. وقتی از انگیختگی کم شروع می کنیم، افزایش انگیزه عموماً باعث بهبود در اجرای مهارت های می شود، ولی این بهبود فقط تا نقطه به خصوصی ادامه می یابد. معمولاً بهترین اجرا در حد متوسط از نگیختگی دیده می شود. اهمیت میزان انگیختگی را می توان در بازی فوتبال نشان داد. از آنجا که دروازه بان یکی از عوامل مؤثر در هر تیمی است، چنانچه بازی در نیمه دیگر زمین دنبال شود، فرض کنید او در پایین ترین سطح هوشیاری و توجه خود باشد. در حمله ناگهانی از سوی حریف، کوشش او برای حفاظت از دروازه با کندی همراه است. این مورد نشان می دهد که هوشیاری حداقل برای اجرای مناسب مهارت، مخصوصاً مهارت های باز یا برون آهنگ که محرک های محیطی دائماً در حال تغییر هستند، ضروری است (رحمانی نیا، ۱۳۸۶).
شکل ۱-۲ : منحنی U که نشان دهنده توجه مورد نیاز برای اجرا می باشد (رحمانی نیا، ۱۳۸۶)
۲-۲-۵-۴ پردازش توجه:
برای یادگیری هر مهارتی به واسطه ی الگو، مردم ابتدا به آن الگو توجه کنند، به ویژه مشاهده گران برای درک شکل های مهم رفتار باید به آن توجه کنند. به طور مثال، اگر مربی تنیس، به شما آموزش بک هند دهد و شما مشغول تماشای توپ هستید، ممکن نیست که بتوانید عوامل اساسی نظیر وضع پا در حال ضربه زدن، مرحله ی چرخش بدن و سایر موارد را طبق الگو تنظیم کنید. برخی عوامل شامل کاراکترهای الگو، مشاهده گر و خود مهارت می تواند در طول تماشای رفتار شکل گرفته، بر پردازش توجه تأثیر بگذارد؛ برای مثال، ورزشکاران جوان به طور دقیق توجه خود را معطوف الگوبرداری و تقلید از مهارت ها و رفتارهای بازیکنان حرفه ای مورد علاقه شان می نمایند، حتی زمانی که ترجیح می دهیم که چنین نباشد. در همین رابطه، بندورا[۳۴] به توجه رویکردی متفاوت دارد و در مدل یادگیری مشاهده ای خویش که در شکل (۲-۲) آورده شده، بر این نکته تاکید می کند که مرحله ی ابتدایی هر یادگیری با توجه آغاز می شود و اگر توجه کافی صورت نگیرد، به اجرای شخص خدشه وارد می شود (رحمانی نیا، ۱۳۸۶).
انگیزش
نگهداری
بازتولید
توجه
مشاهده اجرا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...