پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – فصل چهارم: – 2 |
فصل سوم:
روش تحقیق
مقدمه
در این فصل به بیان روش تحقیق و چگونگی انتخاب آن میپردازم . مسلماًً هر تحقیقی دارای اهدافی است که اهداف در جهت حل مشکل یا کشف عوامل مشکل آفربن میباشد. لذا برای رسیدن به اهداف هر تحقیقی باید روش اتخاذ گردد که با سؤالات و اهداف پژوهش متناسب باشد. لذا در ذیل به چگونگی انجام این تحقیق میپردازیم.
۳-۲ نوع تحقیق
عنوان پژوهش (( تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) میباشد.)) بنابرین آنچه محور اصلی این تحقیق است ، برسی دیدگاه امام علی در رابطه با اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان است. پس سعی شده است از خطبهها کلامها، احادیث و سیره عملی آن حضرت در رابطه با تربیت اخلاقی کودکان استفاده شود. لذا موضوع ماهیتاً موضوعی است که نیاز به تحقیق نظری دارد.
۳-۴ روش تحقیق
این تحقیق از نوع تحلیل –توصیفی است که پس از انتخاب موضوع و بیان مسئله ،جامعه آماری نهجالبلاغه انتخاب گردید. سپس محقق به جمع آوری داده ها پرداخت. به این ترتیب که محقق به توصیف پدیده های تربیتی مورد تحقیق بر اساس شواهد و اطلاعاتی که از منابع مختلف ،از طریق مطالعه اسناد،کتابها ،مقاله ها، فیشبرداری و متنخوانی به دست آورده به تفسیر اطلاعات که در مرحله اول پژوهشگر به توصیف آن پرداخته است. و طی این مرحله اطلاعاتی که در مرحله اولیه برسی شدهاند طبقه بندی میشوند و کنار هم قرار می گیرند.
۳-۵ گردآوری اطلاعات
ابتدا به شناسایی و گردآوری منابع مورد نظر در ارتباط با دیدگاه های امام علی (ع) در مورد تربیت اخلاقی پرداختهایم اطلاعات مورد نیاز از نهجالبلاغه گردآوری گردید. از منابع غررالحکم و تحفالعقول به عنوان منابع کمکی استفاده گردید.
۳-۶ ابزار تحقیق:
در این تحقیق از ((فیش برداری)) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۷ طبقهبندی اطلاعات
-
- بررسی مبانی تربیت اخلاقی کودکان از نظر امام علی (ع).
-
- بررسی اصول تربیت اخلاقی کودکان از نظر امام علی (ع).
-
- تدوین اهداف تربیت اخلاقی کودکان از نظر امام علی (ع).
-
- تعیین روشهای تربیت اخلاقی کودکان از نظر امام علی (ع).
- صلاحیتهای حرفه معلمی جهت تربیت کودکان در نظر امام علی(ع).
۳-۸ استنباط اصول و روشها
با توجه به اطلاعات موجود درباره هر یک از مسائل مطرح شده در پژوهش و مطالعه منابع موجود در ارتباط با اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان و صلاحیت حرفه معلمی جهت تربیت کودکان با بهره گرفتن از دیدگاه امام علی(ع) پرداخته میشود.
تحلیل و استنتاج اطلاعات گردآوری شده
در این مرحله ضمن تجزیهو تحلیل اطلاعت به دست آمده، اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان صلاحیت حرفه معلمی جهت تربیت کودکان را از دیدگاه حضرت استنتاج نموده و سپس به سؤالات هدفهای پژوهش پاسخ داده شد.
فصل چهارم:
تجزیهو تحلیل
مقدمه
در این فصل پس از استخراج و گردآوری مفصل از مجموعه اطلاعات و مفاهیم مربوط و متناسب با پژوهش حاضر از منابع مختلف و با تنظیم و طبقهبندی کردن و ارائه آن ها در قالبی بدیع به پاسخ سؤالهای مطروحه با عناوین(( مبانی،اصول، روش، هدف و صلاحیتهای حرفه معلمی جهت تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع))) را مورد بررسی قرار میدهیم.
- سؤال اول: مبانی تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) چیست؟
واژه مبانی، جمع مبنا و در لغت، به معنای بنیان، اساس و بنیاد است (دهخدا،۱۳۸۸).
از نظر لغوی، تفاوتی بین واژه مبنا و اصل وجود ندارد. این دو واژه در هر موردی به کار میرود. در جمله معنای پایه و اساس میدهد؛ اما این طور نیست که در رشته های گوناگون دانش، به یک نحو مورد استفاده قرار گیرد. در واقع باید انتظار داشت که در هر قلمرویی از دانش، معنایی متناسب با آن قلمرو داشته باشند.
امام علی(ع)، مبانی در قلمرو علم کاربردی میدانند. وی مبانی تعلیم و تربیت را مجموعه قانونمندیهای شناخته شده در علوم نظری، چون روانشناسی و جامعه شناسی میشمارد که تعلیم و تربیت بر آن تکیه دارد و این قانونمندیها به شکل قضایایی حاوی «است» خود را نشان میدهد( باقری،۱۳۸۰،ص۶۴).
مبانی تربیتی اخلاقی ارائه شده در نهجالبلاغه، بر جهانبینی توحید اسلام استوار است و در پرورش انسان صالح مؤمن به دو بعد: جسم و روح یا جنبه های مادی و معنوی، دنیوی و اخروی او توجه کامل دارد و از آنجا که در نهجالبلاغه همه چیز را که صبغهی خدائی است، طبعاً تمامی ابزار و عوامل و اهداف آموزشوپرورش نیز برای خدا و به منظور تکامل انسان و تزکیه و تصفیهی روح و باطن آدمی توجیه میگردد و رهایی از بندگی از بندگی غیر خدا و مبارزه با “اعدا عدو انسان”، اشاره به حدیث معروف «اَعدا عَدوکَ نَفسِکَ اَلتی بَینَ جَنبیکَ» « دشمنترین دشمنان تو نفس است که در وجود توست» دارد(هاشمیان،۱۳۹۲،ص۱۲۶).
از دیدگاه نهجالبلاغه، در پرورش انسان صالح مؤمن که کمال مطلوب و دستپروردهی آرمانی اسلام است، مبانی تربیت اخلاقی مهمترین عامل به شمار آمده و به عنوان لوازم تعالی حیات روحانی و عزت دنیا و آخرت انسان معرفی شده است که شامل:
- پرهیزگاری یا تقوا: پرهیزگاری ، از جمله اصولی با توجه به نقش سازنده و مؤثری که تقی در تحقیق بهروزی انسان پرهیزگار دارد و به گفتهی مجد و بزرگواری ارجمندتر از اسلام و هیچ عزتی والاتر از پرهیزگاری نیست،« لاشَرَفَ اَعلی وَ لاعَز اِعزُ مَن الِتقوی»،« هیچ شرفی برتر از پرهیزگاری نیست»(نهجالبلاغه،۱۳۸۷،حکمت۳۷۱،ص۵۴۰).
امام علی (ع) میفرماید: ((خداوند شما را به تقوا سفارش کرده و آن را آخرین مرحله خشنودی و خواست خویش از بندگان قرار داده است ؛ وَأَوصَاکُم بِالتَّقوَی، وَجَعَلَهَا مُنتَهَی رِضَاهُ، وَحَاجَتَهُ مِن خَلقِهِ).(نهجالبلاغه، خطبه۱۸۲)
این عبارت نشان میدهد که تقوا برترین خواست پروردگار از بندگان و بالاترین افتخار برای همگان است. و هماهنگ با آیات قرآنی است که میگوید: ((ِاِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللهِِ أَتقَاکُم)(سوره حجرات،آیه۱۳)، (( وَتَزَوَّدُوا فَاِنَّ الزَّادِ التَّقوَی))( بقره، آیه۱۹۷)، (( تِاکَ الجَنَّتهُ الَّتِی نُورِثُ مِن عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیّا))( سوره مریم، آیه۶۳) و بالاترین بها را برای تقوا قائل شده است.
حقیقت این است که تقوا احساس مسئولیت از درون است از یک سو زاییده ایمان قوی است و از سوی دیگر سرچشمه اطاعت و پرهیز از گناه است.
-
- اعمال عبادی: از دیدگاه نهجالبلاغه، اعمال عبادی چون: نماز، روزه، زکات، حج و جهاد عوامل اصلی در تربیت و تزکیهی روح کودکان به شمار میروند. چنان که نماز از قول پیامبر (ص) به چشمهی آبی گرم تشبیه شده که جلوی خانهی مؤمن روان است و بدیهی است که اگر کسی در شبانه روز پنج نوبت در آن آب شستشو کند، از هر گونه آلودگی پاک خواهد شد(نهجالبلاغه،کلام۱۹۹).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 07:06:00 ب.ظ ]
|