استفان و همکاران (۲۰۰۹) نیز در تحقیقی به «بررسی گزارشات ویژگی­های روانشناختی ایجاد کننده آسیب در زنان فوتبالیست جوان» پرداختند.در شروع مطالعه همه تیم ها (n= 157 ) در منطقه جنوب شرقی نروژ برای شرکت در لیگ زیر ۱۷ سال ثبت نام کرده بودند.از این تعداد، به تعداد ۱۱۳ تیم داوطلبانه گنجانده شده بودند.فصل رقابتی از پایان ماه آوریل تا اواسط ماه اکتبر به طول انجامید. در این فواصل یک استراحت تابستانه ۷ هفته بدون مسابقات انجام شد. از بازیکنان فوتبال زنان(۱۴-۱۶)سال خواسته شدتا پرسشنامه مربوطه را دقیق پاسخ دهند. با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته مشخص شد که پیشینه آسیب­های قبلی، انگیزش، زندگی پر فشار، اضطراب و نوع تکنیک­ها در بروز آسیب مؤثرند و از همه مهمتر قرارگیری آنها در محیط­های پرفشار در میزان بروز آسیب در ورزشکاران قویأ مؤثر است (۷۷).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

هاردی (۲۰۰۹) در تحقیقی با عنوان “استرس های روانی، عملکرد و آسیب در ورزش” به بررسی اثراتی که استرس می تواند بر عملکرد، آسیب پذیری و بازتوانی داشته باشد، پرداخت. و دریافت که منابع عمده استرس عبارتند از ترس از شکست، نگرانی در مورد ارزیابی توسط دیگران بویژه مربی ، عدم آمادگی برای اجرا و از دست دادن کنترل داخلی بر محیط. در نتیجه بسیاری از مهارت های روانی که به منظور افزایش عملکرد و کاهش خطر آسیب دیدگی، و تسریع بازتوانی استفاده می شود از جمله هدف گزینی، تصویرسازی، صحبت کردن با خود، و مهارت های تمدد اعصاب می باشند (۷۸).
ورهاژن و همکاران (۲۰۱۰) در تحقیقی با عنوان «نوع رفتار عامل کلیدی پیشگیری از صدمات ورزشی» دریافتند که انواع مختلفی از عوامل رفتاری بر بروز آسیب مؤثر هستند که این عوامل نه تنها بر ورزشکاران تأثیر می­گذارند بلکه بر مربیان، فیزیوتراپیست­ها، داوران و به طور کلی بر جامعه ورزشی نیز نقش بسزایی دارند. بعلاوه آن­ها اظهار داشتند که بعضی از این عوامل بر یکدیگر اثر می­گذارند. بعضی از رفتارها ممکن است به صورت مستقیم بر ریسک فاکتورها و مکانیسمهای آسیب نقش داشته باشد و بعضی دیگر به صورت غیر مستقیم (۱۰).
ایورسن و همکاران (۲۰۱۰) نیز در تحقیق “تاثیر عوامل روانشناختی در پیش بینی بروز صدمات بر بازیکنان جوان فوتبالیست”به بررسی عوامل روانشناختی در پیش بینی بروز صدمات پرداختند.شرکت کنندگان ۴۸ بازیکن مرد فوتبالاز سه تیم سوئدی با دامنه سنی (۳۶ – ۱۶ ) سال (M = 22) بودند.شرکت کنندگان به تکمیل پنج پرسشنامه پرداختند. اطلاعات در مورد آسیب های ورزشی جمع آوری شد.تمرین تیم ها بیش از سه ماه به طول انجامید.نتایج نشان دادکه چهار ویژگی اضطراب بدنی، اضطراب شناختی، در معرض فشار بودن، و زود رنجی به­ طور معناداری با میزان بروز آسیب رابطه دارند(۱۳).
بریتون و همکاران (۲۰۱۰) در مطالعه موردی بر روی آسیبهای زانو با عنوان «نقش عوامل روانی در برنامه بازتوانی صدمات ورزشی» دریافتند که تفاوت معناداری بین عوامل روانی و تعیین تاثیر این عوامل بر برنامه بازتوانی صدمات ورزشی وجود دارد. به علاوه، اگر عوامل جسمانی در شناخت و درمان صدمات ورزشی در برنامه توانبخشی از اهمیت ویژهای برخوردارند ولی عوامل روانشناختی نیز نقش مهمی در برنامه توانبخشی ایفا می­ کنند و از آنجایی که ورزشکاران با ویژگی­­های شخصیتی، شناختی، رفتاری و عاطفی متفاوت در مسابقات شرکت می­ کنند تأثیر این عوامل در بروز آسیب­های آنها باید مورد توجه قرار بگیرد (۷۹).
فصل سوم
روش تحقیق

مقدمه

در این فصل محقق در نظر دارد روش اجرای تحقیق را بیان داشته و روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونه‌برداری، ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات، روش اجرای آزمون و روش تجزیه و تحلیل آماری به کار گرفته شده را تبیین کند.

روش تحقیق

پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و همبستگی است و از نظر هدف کاربردی می باشد. در این طرح پژوهشگر به بررسی ارتباط بین ویژگی­های شخصیتی و بروزآسیب­های مکررورزشی پرداخته است.

جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر تربیت بدنی مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی و آزاد اسلامی واحد مشهدبا دامنه سنی۲۵ – ۱۸سال تشکیل داده است.

نمونه آماری

نمونه آماری شامل۱۵۲ نفر دانشجویان دختر تربیت بدنی دانشگاه فردوسی و آزاد اسلامی واحد مشهد با میانگین قد ۴۱/۱۵±۷۴/۱۶۵ ، وزن۷۰/۱۳ ±۲۸/۶۲، سن۵۳/۴± ۵۷/۲۳ ، که بیشتر از سه ترم از آغاز تحصیل آنها گذشته بود تشکیل داده اند.

روش نمونه گیری

۱۵۲نفر از دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه فردوسی و آزاد اسلامی واحد مشهد کسانی که حداقل بیشتر از سه ترم از آغاز تحصیل آنها گذشته بود به صورت هدفمند انتخاب شدند. به آنها پرسشنامه ای مبنی بر تعداد و نواحی آسیب دیده در ترم های تحصیلی گذشته داده شد. از بین این افراد مشخص گردید تعداد ۸۵ نفر مبتلا به آسیب مکرر و ۶۷ نفر افراد ی بودند که در طول دوران تحصیل خود در رشته تربیت بدنی دچار آسیب دیدگی نشده اند.
گروه با آسیب مکرر شامل دانشجویانی بود که در طول مدت تحصیل دچار صدمات مکرر ( یعنی در هر ترم حداقل یک آسیب دیدگی داشته اند ) شده اند و گروه بدون آسیب شامل دانشجویانی بود که در طول مدت تحصیل دچار صدمات ورزشی نشده اند.

ابزارهای جمع آوری اطلاعات

ابزارهای جمع آوری اطلاعات مورد نظر در این تحقیق عبارت بودند از:
۱- پرسشنامه شخصیت آیزنک
۲- پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ
۳- پرسشنامه آسیب

نحوه جمع آوری اطلاعات

۱- پرسشنامه شخصیت آیزنک: این پرسشنامه برای سنجش ویژگی های شخصیت ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفت. به علت زیاد بودن ویژگی های شخصیت و سؤالات آن، و همچنین جهت کاهش حجم پرسشنامه تحقیق، از بین سؤالات پرسشنامه آیزنک، سه ویژگی شخصیتی خطرپذیری، هیجان طلبی و پرخاشگری انتخاب گردید. این ویژگی ها با توجه به پیشینه تحقیق و نظر اساتید راهنما و مشاور انتخاب گردیده است. آلفای کرونباخ، برای خطر پذیری برابر با ۷۲/۰ بود، همچنین برای هیجان طلبی ۹۵ /۰ و برای پرخاشگری ۹۴/۰ بود. در مجموع این پرسشنامه شامل ۳۴ سؤال می باشد، که ۱۰ سؤال اول آن مربوط به خطرپذیری، ۱۲ سؤال دوم مربوط به هیجان طلبی، و ۱۲ سؤال سوم مربوط به پرخاشگری می باشد. پاسخ سؤال ها به صورت سه گزینه ای و شامل: بلی، نمی دانم و خیر می باشد. نحوه نمره گذاری به این صورت است که به هرکدام از پاسخ ها که مطابق کلید جدول ۱-۳ باشد نمره ۲ و به نمی دانم نمره ۱ تعلق می گیرد. به پاسخ هایی که مطابق کلید نباشد، نمره ای تعلق نمی گیرد. کلید سؤلات در جدول ۳-۱ آمده است.
جدول ۱-۳: کلید پرسشنامه شخصیت آیزنک

۱ + ٭ ۷ – ۱۳ + ۱۹ – ۲۵ + ۳۱ –
۲ + ۸ + ۱۴ – ۲۰ + ۲۶ – ۳۲ +
۳ – ۹ – ۱۵ + ۲۱ + ۲۷ + ۳۳ –
۴ + ۱۰ + ۱۶ + ۲۲ + ۲۸ + ۳۴ +
۵ – ۱۱ + ۱۷ – ۲۳ + ۲۹ –
۶ + ۱۲ – ۱۸ + ۲۴ – ۳۰ +

٭ علامت مثبت نشانه پاسخ بلی، و علامت منفی نشانه پاسخ خیر می باشد.
سؤال های ۱ تا ۱۰ اختصاص به عامل خطرپذیری دارد. افراد با نمره بالا دوست دارند با خطر زندگی کنند، و بدون توجه به زیان های احتمالی به دنبال پیروزی بروند. آنها معتقدند که کمی خطر مزه زندگی است. افراد با نمره کم، داشتن شناخت نسبت به مسائل و روشن بودن مسیرشان را ترجیح می دهند. آنها در پی سلامت و امنیت هستند، حتی اگر باعث شود مقداری از هیجان زندگی را از دست بدهند. این عامل به هیجان طلبی نیز مربوط می گردد. در حقیقت خطرپذیری و هیجان طلبی معیار هایی برای اندازه گیری برون گرایی و خشونت هستند و تقریبا در ناحیه میانی محورهای برون گرایی و خشونت قرار می گیرند. خطرپذیری نزدیکتر به برون گرایی و هیجان طلبی نزدیکتر به خشونت است. نقطه مقابل خطرپذیری حسابگری می باشد.
سؤال های ۱۱ تا ۲۲ به عامل هیجان طلبی مربوط می شود. کسانی که از این مقیاس نمره بالایی به دست می آورند، افرادی هستند که همیشه در زندگی به دنبال هیجان، تنوع، و تازگی می روند. و به شدت تشنه تجربیات جدید و کسب نشده می باشند. به همین دلیل است که این اشخاص در زندگی تا حدودی به استقبال خطر می روند و حوادث پیش بینی نشده را پذیرا می شوند. کسانی که نمرات کمی از این مقیاس به دست می آورند، نیاز چندانی به هیجان و ماجراجویی ندارند، و به جای آن امنیت، آسایش و آرامش محیط آشنای خانه و کاشانه خویشتن را ترجیح می دهند.
سؤال های ۲۳ تا ۳۴ اختصاص به عامل پرخاشگری دارد. کسانی که نمره بالایی از این مقیاس کسب می کنند به صورت های مستقیم و غیر مستقیم نظیر کج خلقی، زد و خورد، بحث های تند و سخنان کنایه آمیز، پرخاشگری می کنند. حرف پوچ هیچ کس را قبول ندارند و اگر کسی به حقوق آنها تجاوز کند حتما خدمتش می رسند. اشخاص با نمرات پایین در این مقیاس، آرام و خوش اخلاق هستند، از برخوردهای شخصی اجتناب می کنند، و از ابراز خشونت به صورت فیزیکی و یا غیر مستقیم خودداری می کنند. همانطور که در مورد کلیه معیارهای این مجموعه صادق می باشد، نمرات مردان به طور متوسط بیشتر از نمرات زنان می باشد.
۲- پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ: این پرسشنامه ۱۰ ماده خود گزارشی است که احساس کلی ارزش یا پذیرش خود را به صورت مثبت بیان می کند.
آزمودنی بر اساس یک مقیاس چهار درجه ای ( از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم ) با دامنه ی یک تا چهار به این مقیاس پاسخ می دهد. کمینه و بیشینه نمره در این مقیاس ۱۰ و ۴۰ می باشد، که نمره های بالاتر بیانگر میزان بالای عزت نفس می باشد. آلفای کرونباخ، این پرسشنامه با توجه به گزارش هنجارگزینی در ایران۸۴/ . می باشد(۸۳).
۳- پرسشنامه آسیب‌دیدگی شامل سوالاتی در زمینه با آسیب‌دیدگی مورد نظر در این تحقیق بود. در این پرسشنامه؛ آسیب‌دیدگی چنین تعریف شده است: هر گونه آسیب جسمی به هرکدام از اندام‌های بدن که در حین ورزش اتفاق افتاده باشد و باعث شده باشد که فرد حداقل به مدت ۲۴ ساعت قادر به تمرین یا مسابقه با عضو آسیب‌دیده نباشد، یا باعث اختلال در عملکرد طبیعی فرد شده باشد. در صورت جواب بلی به این سؤال که فرد دچار آسیب‌دیدگی شده است، فرد پرسشنامه اصلی آسیب‌دیدگی را تکمیل می‌نمود. این پرسشنامه شامل هر کدام از اندام‌ها به صورت مجزا و آسیب‌های مربوط به آن اندام می‌باشد. برای اطمینان از نوع و شدت آسیب‌ها، هنگام تحویل پرسشنامه افرادی که اظهار آسیب‌دیدگی کرده بودند بار دیگر به صورت مصاحبه، پرسشنامه آن‌ها تکمیل می‌گردید. برای اطمینان بیشتر، با همکاری کادر پزشکی، ورزشکارانی که در طول دوره مسابقات دچار آسیب‌دیدگی شدند، شناسایی و اطلاعات مربوط به آن‌ها در نتایج تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
۴- پرسشنامه جمعیت شناختی: در این تحقیق همچنین از پرسشنامه­ای جهت جمع­آوری اطلاعات جمعیت شناختی نیز استفاده شده است. اطلاعات جمعیت شناختی شامل نام و نام خانوادگی، سن، قد، وزن، تعداد جلسات تمرین در هفته، سابقه فعالیت ورزشی، وضعیت آسیب­دیدگی یا سالم بودن، می­باشد.

روش انجام تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...