"-پروژه و پایان نامه – ساختمانهای با کاربری مختلط مسکونی ـ اداری و پارکینگ عمومی – 2 |
پروژه مسیرهای پیاده ایمن
-
- پروژه بهبود روشنایی در سطح شهر
- پروژه حمل و نقل عمومی ایمن (صالحی ۱۳۸۷،۲۵۴ – ۲۴۱)
ب) آمریکا
در ایالات متحده آمریکا به تبع نوع حکومت و تقسیمات کشوری کلیه ضوابط و مقررات می تواند از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت و متغیر باشد. این موضوع در حیطه طراحی و برنامه ریزی شهری نیز صحت دارد. اما آنچه بررسیها نشان میدهد حاکی از آن است که در زمینه پیشگیری از جرم به وسیله طراحی شهری همان اصول CPTED در سراسر کشور مدنظر قرار می گیرند. به ویژه در طراحی مجتمعهای مسکونی که به تازگی احداث میشوند، رعایت این اصول الزامی است. اخیراًً کنفرانس شهرداران آمریکا مطالعه ای را درباره همه شهرهای آمریکا که جمعیتی بالغ بر ۳۰٫۰۰۰ نفر دارند ـ حدود ۱۰۶۰ شهر ـ به اتمام رسانده است. حدود ۸۰ شهر در این حوزه مطابق این مطالعه در سطح خوبی گزارش شدهاند و تقریباً همه شهرها به شکل فعلی سیاستهای مربوطه را در طراحیها و برنامه ریزیهای خود دخیل کرده اند. یکی از عمدهترین کاربردهای اصول CPTED در طراحی مراکز شهری به عنوان اصلیترین فضای عمومی شهرهاست. در این میان به منظور ایجاد ضمانت اجرایی این اصول نهادهای نظارتی چون پلیس نیز وارد عمل میشوند. از جمله به جدیدترین ضوابطی که تیم متخصص نیروی پلیس برای اجرای اصول CPTED در مراکز شهر آمریکا تعیین کردهاست، ضوابط مربوط به دپارتمان پلیس سندیاگو است که در ماه مه سال ۲۰۰۹ تدوین شده است. خط مشیهایی که در این گزارش آورده شده است مربوط به خیابانها و پیادهروها، مکانهای عمومی در فضای باز، ساختمانهای مسکونی و اداری، ساختمانهای دارای چند کاربری و مراکز خرید هستند، که در ادامه به صورت اجمالی به آن ها پرداخته می شود.
- خیابانها و پیادهروها
خیابانها، پیادهروها و تقاطعها باید به گونه ای طراحی شوند که از افراد پیاده در مقابل وسایلنقلیه حمایت کرده و پیادهروی را تشویق نمایند. همچنین باید طوری طراحی شوند که الگوی خیابان و واحد همسایگی را حفظ کنند و دارای روشنایی مناسب، نظارت طبیعی و مرزهای مشخص میان حیطههای عمومی، نیمه عمومی و خصوصی باشند. طراحی چشم انداز خیابان نیز باید مانع ویرانگری و بینظمی باشد.
- مکانهای عمومی در فضای باز
این مکانها برای برگزاری رویدادهایی چون نمایشگاهها، کنسرتها و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند؛ و یا ممکن است در قالب پارکها باشند. این مکانها باید خطوط دید بدون مانعی از خیابانهای اطراف داشته باشند و طراحی منظر آن ها در مقابل ویرانگری مقاوم باشد.
- ساختمانهای مسکونی
در مراکز شهرها انواع مختلفی از ساختمانهای مسکونی می تواند وجود داشته باشد. این موارد از ساختمانهای بلندمرتبه تا دو یا سه طبقه متغیرند. برخی از ساختمانهای مسکونی ممکن است دفاتر اداری و یا خردهفروشی در خود داشته باشند. خط مشیهای این بخش مربوط به دسترسی پیاده و سواره، پارکینگ و محل قرارگیری دفاتر اداری، آسانسورها، رختشویخانه و نظیر اینهاست که به تفکیک ساختمانهای بلندمرتبه، کوتاه مرتبه (چند واحدی) و خانههای ردیفی عنوان شدهاند.از جمله این موارد میتوان به ضرورت تک بودن ورودیهای پیاده و پارکینگ، داشتن کارت ورودی ساکنین و قرارگیری سرویسهای خدماتی در مکانهای دارای نظارت طبیعی برای ساختمانهای بلندمرتبه؛ نصب حصار یا دیوار در ورودی خانههایی که در فرورفتگی قرار دارند، استفاده از درهایی که به طور اتوماتیک پس از بسته شدن قفل میشوند و مقرراتی در خصوص پارکینگهای ساختمانهای کوتاه مرتبه اشاره کرد.
- ساختمانهای اداری
موارد مورد اشاره در این بخش همانند ساختمانهای مسکونی بر دسترسی به ساختمان و چگونگی قرارگیری امکانات در ساختمان تأکید کرد.
- ساختمانهای با کاربری مختلط مسکونی ـ اداری و پارکینگ عمومی
خطمشیهای مربوط به ساختمانها عنوان شده قابل استفاده در این بخش ذکر شدهاند. اما در بخش پارکینگ که ممکن است در ساعاتی که مورد استفاده کارکنان قرار نمیگیرند، پارکینگ عمومی باشند بهره گیری از علائم راهنمایی که ساعات در دسترس عموم قرار گرفتن پارکینگ را مشخص میکنند، تعیین نرخی برای این استفاده، در نظر گرفتن آسانسوری مجزا برای تردد عموم در بین طبقات پارکینگ و مواردی اینچنین ضروری شمرده شده است.
- مراکز خرید
شاخص های زیر برای محوطههای عمومی که در نواحی عمومی خارج از مغازهها، رستورانهای شخصی، تئاترها و سایر موارد قرار دارند به کار گرفته می شود.
-
-
- ورودی ها از خیابان: مراکز خرید و فروشگاههای بزرگ باید مطابق راهبردهای شهری تا حد امکان فشرده و دارای فعالیتهای مختلف باشند. باید ورودی ها و خروجیهای متعدد از خیابان و به خیابان داشته باشند. ورودی وسایل نقلیه می تواند زمانبندی خاص خود را داشته باشد اما ورودیهای دوچرخه و پیاده معمولاً در همه ساعات باز هستند.
-
- پارکینگ: محل توقف اتومبیلها باید در مکانی زیر ساختمان و یا پشت آن باشد. به این ترتیب دسترسی پیاده از این مکان به داخل ایمنتر و منظر خیابان زیباتر خواهد بود.
-
- محل قرارگیری امکانات و فعالیتها: امکانات و فعالیتهایی که تعداد زیادی از مردم را به خود جذب میکنند همانند محلهای ارائه سرویس غذایی، باید در مکانهایی قرار بگیرند که ترافیک پیاده زیادی نداشته باشد تا امکان نظارت طبیعی به وسیله افرادی که در محیط هستند فراهم باشد. به عکس مواردی چون تلفنهای عمومی و دستگاههای خودپرداز که جمعیت زیادی را به خود جذب نمیکنند باید در مکانهایی با تردد پیاده بالا قرار بگیرند.
-
- سرویسهای بهداشتی باید در مکانی باشند که ورودی آن ها در دیدرس عموم قرار داشته باشد و نه در پشت ساختمان.
-
- محلهای نشستن: این محلها باید برای استراحت، خوردن و مشاهده فعالیتها در نظر گرفته شوند.
-
- روشنایی: نور شدید یکسانی باید در پارکینگها، پیادهراههای درون فضای باز، میدانچهها و سایر چنین فضاهایی فراهم شود. ضرورت دارد تجهیزات مربوطه در مقابل خرابکاریها مقاوم باشند.
- سیستمهای ارتباطی در مواقع اضطراری: تلفنها، آژیرهای خطر و مواردی از این دست باید در مکانهای مناسب برای گزارش دادن افراد نصب شوند. علائمی برای نشان دان مکان سیستمهای ارتباطی در مواقعی اضطراری لازماند.
-
“
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-18] [ 04:06:00 ب.ظ ]
|