فرضیه دوم: ارزش کسب‌شده بر تعهد به برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
برای آزمون این فرضیه، با بهره گرفتن از رگرسیون خطی ساده، بررسی می‌کنیم که آیا ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل ارزش کسب‌شده و متغیر وابسته تعهد به برند مثبت است یا خیر.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

آزمون دوربین واتسون
برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، به‌منظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده می‌کنیم و فرضیات زیر مورد آزمون قرار می‌گیرد:
فرض : خطاها مستقل نیستند.
فرض : خطاها مستقل هستند.
اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته می‌شود و نتیجه می‌گیریم خطاها مستقل هستند.
در مدل کلی مقدار آماره دوربین واتسون ۱۲۹/۲ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ می‌باشد نتیجه می‌گیریم که میان خطاها استقلال وجود دارد و می‌توانیم از رگرسیون استفاده کنیم.
معادله ساختاری
مدل رگرسیونی به‌صورت زیر می‌باشد:
اگر متغیر مستقل ارزش کسب‌شده را با و متغیر تعهد به برند را با نمایش دهیم، مدل رگرسیونی زیر را داریم:
(‏۴‑۳)
بطوریکه نشان‌دهنده عرض از مبدأ و نشان‌دهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل ارزش کسب‌شده و متغیر وابسته تعهد به برند است. در صورتی می‌توان ادعا کرد که متغیر ارزش کسب‌شده تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد به برند دارند که ضریب رگرسیونی مثبت باشد؛ بنابراین باید آزمون فرض زیر را انجام داده و فرض صفر و فرض مقابل را به‌صورت زیر تعریف می‌کنیم:
فرض : ارزش کسب‌شده بر تعهد به برند، تأثیر مثبت و معناداری ندارد. ( )
فرض : ارزش کسب‌شده بر تعهد به برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ( )
اگر سطح معنی‌داری از ۰۱/۰ کمتر باشد، فرض رد می‌شود و پذیرفته می‌شود.
در جدول (۴-۱۰) مشاهده می‌کنیم مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر ارزش کسب‌شده و تعهد به برند ۷۱۸/۰ و سطح معنی‌داری ۰۰۰/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، بنابراین با توجه به سطح معنی‌داری و مثبت بودن ضریب رگرسیونی نتیجه می‌گیریم فرض ازنظر آماری تأییدشده و فرضیه دوم پذیرفته می‌شود و با اطمینان ۹۵ درصد ارزش کسب‌شده تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد به برند دارد.
جدول ‏۴‑۱۰: جدول ضرایب رگرسیونی فرضیه دوم

ضرایب

مقدار آماره آزمون T

سطح معنی‌داری

فرض مورد بررسی

نتیجه آزمون فرض

عرض از مبدأ
( )

۳۶۶/۱-

۳۰۷/۷-

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

ارزش کسب‌شده ( )

۳۲۹/۱

۳۰۸/۲۷

۰۰۰/۰

پذیرش فرض

با بهره گرفتن از جدول ضرایب فوق، مدل رگرسیون خطی ساده میان متغیر مستقل ارزش کسب‌شده و متغیر وابسته تعهد به برند عبارت است از:
(‏۴‑۴)
با بهره گرفتن از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مدنظر، از تعهد به برند را می‌توان با بهره گرفتن از متغیر ارزش کسب‌شده پیش‌بینی کرد. همچنین ضریب تعیین این مدل ۶۶۱/۰ می‌باشد یعنی با بهره گرفتن از رابطه رگرسیونی فوق ۱/۶۶ درصد از تغییرات را می‌توان توجیه کرد.
در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا مدل رگرسیونی ارائه‌شده در فوق مناسب است یا خیر، بدین منظور از جدول تجزیه واریانس که با نرم‌افزار SPSS به‌دست‌آمده است استفاده می‌کنیم.
در جدول (۴-۱۱) فرضیات زیر آزمون می‌شوند:
فرض : مدل رگرسیون خطی برازش داده‌شده، معنی‌دار نیست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...