نتیجه‌گیری
مجموعه مطالعه‌های داخلی بیان‌گر آن است که تا کنون پژوهش‌های زیادی در زمینه کار، فرهنگ کار و کارآفرینی صورت گرفته است اما با توجه به انواع تحلیل‌ها و پژوهش‌هایی که صورت گرفته هرکدام از پژوهش‌ها فقط به بخشی از مؤلفه‌های کارآفرینی توجه کرده‌اند که در اینجا ۷۵ مؤلفه در زمینه کارآفرینی از منابع گوناگون استخراج شده است تا محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گیرد.
فصل سوم
روش‌شناسی پژوهش
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا جامعه آماری پژوهش تعیین شده و سپس روش اندازه‌گیری متغیرها و ابزار جمع‌ آوری داده‌ها مشخص گردیده و سپس روش طراحی چک‌لیست‌ها و شیوه روایی و پایایی آن و در پایان نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها شرح داده می‌شود.
۳-۲ نوع و روش پژوهش
این پژوهش بر آن است که میزان توجه به آموزش‌وپرورش مهارت‌ مؤلفه‌های کارآفرینی در کتاب‌های جدید تألیف مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی و همچنین میزان فعال یا غیرفعال بودن محتوا شامل متن، تصاویر و فعالیت‌ها را بررسی نماید لذا این پژوهش در اصل «تحلیل محتوایی» و از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی است. روش تحلیل محتوای توصیفی یکی از انواع روش تحلیل محتوا است که در آن پیام‌های آشکار محتوا به طور منظم و کمی توصیف می‌شود. ازاین‌رو این نوع پژوهش را می‌توان روش تبدیل داده‌های کیفی به داده‌های کمی قلمداد کرد (سرمد و همکاران،۱۳۷۷)
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، تمام محتوای موجود در کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در سال ۹۴/۹۳ که شامل: متن، پرسش‌ها، فعالیت‌ها و تصاویر آن‌ها می باشد.
جدول ۳-۱٫ اطلاعات کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی

نام کتاب
کد
سال انتشار

مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی
۱۳
چاپ سوم ۱۳۹۳

مطالعات اجتماعی چهارم دبستان
۱۸
چاپ اول ۱۳۹۳

تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان
۲۴
۱۳۹۳(تجدید نظر شده سال ۱۳۸۱)

مطالعات اجتماعی ششم دبستان
۵/۳۴
چاپ دوم ۱۳۹۲

۳-۳ نمونه و روش نمونه‌گیری
برای انتخاب نمونه از متن، تصاویر و فعالیت‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک استفاده گردید و یک‌چهارم حجم هر کدام از کتاب‌های مطالعات اجتماعی پایه سوم تا ششم انتخاب گردید. واحد تحلیل در این کتاب‌ها شامل متن، تصویر و فعالیت‌ها می‌باشد.

جدول ۳-۲٫ واحدهای تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...