با توجه به سه روش کدگذاری باز، یعنی: تحلیل سطر به سطر، تحلیل یک جمله و در نظر گرفتن کل مدرک، بسته به شرایط پیش رو مورد استفاده قرار گرفت.

تحلیل سطر به سطر زمانی مورد استفاده قرار گرفته که پاره ای از داده ها نامفهوم و گیج کننده به نظر رسیده یا مقوله جدید ظهور کند. (استراوس وکربین،۱۳۹۰،ص ۹۲)تحلیل جمله به عقیده انسلم و اشتراوس کمک می‌کند،از مفروضات ‌در مورد گفته ها یا مشاهداتی که در داده گزارش شده آگاه شده و نیز امکان معناها و تفسیرهای دیگر را بیان می‌کند. (استراوس وکربین ،۱۳۹۰،ص ۱۱۴)

کدگذاری محوری فرایند مرتبط کردن مقوله‌ها به مقوله‌های فرعی است. غرض از کدگذاری محوری آغاز کردن فرایند از نو کنار هم گذاشتن داده هایی است که در جریان کدگذاری باز آن را خرد کرده‌ایم. (استراوس وکربین،۱۳۹۰،ص ۱۳۶)

تحلیل خرد ترکیبی از کدگذاری باز و محوری ،تحلیل سطر به سطر داده‌هاست که انجام آن برای تولید مقوله‌ها و مطرح ساختن روابط آن‌ ها با یکدیگر ضروری است. منظور از داده، متن مصاحبه ها و یادداشت هایی است که از مشاهدات می‌دانی و دیگر موارد دیداری-شنیداری به دست آمده‌است. (استراوس کربین،۱۳۹۰،ص ۸۰)

انجام تحلیل خرد نشان می‌دهد، تحلیل کیفی یک شیوه به کلی متفاوت فکرکردن راجع به داده هاست. (ص ۸۱) نامی که برای یک مقوله بر می‌گزینیم. معمولاً نامی است که به نظرمان منطقی ترین وصف را از آنچه در جریان است، به دست می‌دهد. هنگام بررسی مفاهیم برآمده از داده ها یکی از میان آن‌ ها برجسته می‌شود. چون اعم‌تر و انتزاعی‌تر از دیگران است. از دیگر کدهای به کار رفته کدهای جنینی است، واژه های گیرایی که در طول مشاهده بلافاصله نظر پژوهشگر را به خود جلب ‌کرده‌است.(استراوس وکربین ،۱۳۹۰،ص ۱۳۸)

در طبقه بندىِ مفاهیم به دست آمده از متن، مفاهیم باید داراى نام و عنوانى باشند که در برگیرنده ارتباط بین مفاهیم است. بدین منظور از آثار و ادبیات کودک(کدهاى برساخته) یا از اصطلاحات مصاحبه شوندگان (کدهاى درونى)و یا از کلماتی که در طول ارائه گزارش توسط اعضا(کدجنینی)به کار می‌رفت استفاده شد. در این تحقیق از کدهاى جنینی استفاده شد این کدها بر کدهاى برساخته ترجیح دارند چون به یافته های مورد مطالعه نزدیک‌ترند. در این مرحله از میان کدهاى به دست آمده از کدگذارى باز، آن‌هایى که به نظر رسید بیش از سایرین در مراحل بعدى به کار مى‌آیند، انتخاب شدند. در واقع این مرحله پالایش دهنده، تفکیک کننده ،انسجام دهنده و منظم کننده مفاهیم در کدگذارى باز است .به اعتقاد رنی (۱۹۹۸)بعد از تولید چند مقوله‌ سطح بالا محقق نیازمند تشخیص کلیدی است ،این مفهوم کلیدی مقوله مرکزی یاهسته است.متوجه شدیم که یک مقوله بیش از همه در داده ها و مصاحبه ها خود را نمایان مى‌سازد. این مقوله که مقوله مرکزى یا هسته‌اى تحقیق حاضر است با عنوان”خواندن”انتخاب شد. علت انتخاب این عنوان این است که همه مفاهیم و مقوله‌ها به نوعى به آن اشاره می‌کردند و بسیاری ازموارد روان‌شناختی رشد،ترویج،انگیزه و مهارت را در خود جای داده‌بود.

زمان اشباع هر مقوله موقعی در نظر گرفته شده که هیچ اطلاعات تازه‌ای در جریان کدگذاری به دست نیاید. (استراوس وکربین ،۱۳۹۰،ص۱۵۸)

تبدیل متن به جمله به علت تحلیل دقیق تر انجام گرفت.تحلیل کدها تفسیری و در اندک موردی تحلیل فکری است.در تحلیل به زمینه ها توجه شده است یعنی مؤلفه‌‌های پیدا و پنهانی که پدیده مورد مطالعه را در برگرفته است.مؤلفه‌‌های محیطی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی که بر پدیده مورد مطالعه تاثیر می‌گذارند.(منصوریان،۱۳۹۱)

فصل چهارم :

یافته های پژوهش

۴-۱٫ مقدمه

در سه فصل گذشته با چارچوب نظری، هدف پژوهش و روش انجام آن آشنا شدیم.

این فصل به توصیف یافته های این مطالعه می‌پردازد و در نظر دارد، رخدادهای ده ماه حضور سبد خواندن در خانواده ها را مورد بررسی قرار داده که به طور ضمنی نقاط ضعف و قوت این طرح نیز ارزیابی خواهد شد. می‌دانیم که ساختارها در شرایط زمینه‌ای خاص رخ می‌دهند و معمولاً زمینه‌ها با فرایند ترکیب می‌شود و بر یکدیگر تأثیرگذار می‌باشند. یعنی اگر تنها به مطالعه‌ ساختار بپردازیم، در می‌یابیم که پدیده چرا، اما نه چگونه روی می‌دهد؛ اگر تنها به مطالعه فرایند بپردازیم، در می‌یابیم افراد چگونه، اما نه چرا، تعامل می‌کنند. سوالات پژوهش دلالت بر این ‌می‌کند که:این طرح چرا و چگونه برعلاقه‌مندی افراد مرتبط تاثیر داشته است؟پس لازم است هر دو وجه را مورد بررسی قرا دهیم. به عبارت دیگر هر عمل در مجموعه شرایط موقعیتی رخ می‌دهد، میزان علاقه‌مندی با توجه به بستر و فضای به وجود آمده سنجیده می‌شود. ‌بنابرین‏ یافته های این پژوهش درد و بخش عوامل زمینه‌ای و مقوله‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. عوامل زمینه‌ای صحبت‌های مروجان و تعاملاتی است که بین افراد در طی برگزاری جلسات به وجود آمد و مقوله‌ها از گزارش‌های هر یک از اعضاء که در هر جلسه ارائه می‌شد استخراج شده است.

هر جلسه به دو بخش تقسیم شده. بخش اول صحبت های مروجان و بخش دوم نظرات و گزارشات اعضاء که در آخر هر جلسه سبدهای خواندن با توجه به برنامه از پیش تعیین شده تعویض می‌شد.

در ابتدا به بررسی جامعه‌ مورد مطالعه می‌پردازیم. همان طور که در جدول ۱-۴ آمده است، تعداد ۳۰ نفر در سطح اولیه در این طرح شرکت داشته که اطلاعات آن‌ ها به تفکیک آمده‌است. ۱۴ نفر از این افراد به زیر شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند و رابط تحویل کتاب به افراد دیگری می‌باشند.این افراد تعداد ثابتی نداشته وبسته به شرایط هر عضومتفاوت می‌باشد.

لازم به توضیح است: نحو ه آشنایی افراد با این طرح به صورت های متفاوتی است از جمله:

شرکت در کلاس‌های شاهنامه خوانی خانه کتابدار؛

عضویت در کتابخانه خانواده خانه کتابدار؛

عضویت در سرای محله که در بازدید طرح سبد سال گذشته شرکت ‌داشته‌اند؛

آشنایی با سبد مدارس خانه کتابدار که سال پیش به مدرسه فرزندشان آورده شده‌بود؛

معلم مدرسه یا از طریق همسایه یا دوستان.

جدول ۴-۱٫مشخصات اطلاعات دموگرافیک اعضای(خانم‌ها)طرح سبد خواندن

ردیف

سن

مجرد/ متأهل

تعداد فرزند

تحصیلات

۱

۵۱

متأهل

۲

دیپلم

۲

۴۳

متأهل

۲

کارشناسی

۳

۴۹

متأهل

۳

دیپلم

۴

۳۹

متأهل

۲

دیپلم

۵

۴۱

متأهل

۲

کارشناس‌ارشد

۶

۳۷

متأهل

۳

سیکل

۷

۳۵

متأهل

۱

کاردانی

۸

۵۱

متأهل

۲

دیپلم

۹

۵۷

متأهل

۲

دیپلم

۱۰

۵۸

متأهل

۲

دیپلم

۱۱

۳۹

متأهل

۲

کارشناسی

۱۲

۲۶

مجرد

کارشناسی

۱۳

۴۲

مجرد

کارشناسی

۱۴

۳۱

متأهل

۱

کارشناسی

۴-۲٫ طرح سبدخواندن با خانواده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...