• ابلاغ شماره ملی به کلیه اتباع ایرانی (با اجرای چند پروژه گسترده)
  • راه‌اندازی شبکه داخلی (اینترانت)
  • بازنگری و اصلاح در رویه‌های حقوقی و سجلی با همکاری کارشناسان ارشد، خبرنگاران بازنشسته و اساتید دانشگاه
  • ارزیابی مستمر بازخوردها در پروژه‌ها
  • راه‌اندازی وب‌سایت سازمان با کارکردهای متنوع مانند اطلاع‌رسانی صحیح، ارائه خدمات مکانیزه بر خط، راهنمای جامع نام‌گذاری و …

۳-۹-۱-۲- نقش سازمان ثبت‌احوال در تحقق دولت الکترونیکی

دولت الکترونیکی به معنی استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری و شیوهایی برای دولت‌ها به منظور استفاده از فناوری‌های جدید می‌باشد که به افراد تسهیلات لازم برای دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی و ارائه فرصت‌های گسترده‌تر برای مشارکت در فرایندها را اعطا می کند، این خدمات به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته می‌باشد. بنابراین هدف دولت الکترونیکی ارائه خدمات بهتر، با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر است و هر کشوری با توجه به نیازهای جامعه خودش نظام دولت الکترونیکی را پایه‌ریزی می کند. در کشور جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی و اجرای طرح تکفا بر این اساس صورت پذیرفت و سپس با تصویب قوانین متعدد در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکیل شورای عالی اطلاع‌رسانی، تلاش در جهت تغییر ساختار دستگاه‌های دولتی (نیروی انسانی، فناوری و تشکیلات سازمانی) انجام گرفت. یکی از دستگاه‌های مهم و خدمت رسان که گستره آن در سراسر دنیا می‌باشد سازمان ثبت احوال کشور است. این سازمان از سال ۱۳۶۵ با تصویب طرحی به نام “طرح اصلاح اساسی سیستم” گام‌های اساسی در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشت که با تدبیر مدیران و مسئولان آگاه و تلاش بی‌وقفه کارکنان و کارشناسان متعهد و متخصص به پیشرفت‌های بسیار مطلوبی در رسیدن به اهداف استراتژیک سازمانی و ملی نائل شده است. اقدامات سازمان ثبت احوال در ارتباط با تشکیل پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، ابلاغ شماره ملی به مردم و دستگاه‌های دولتی و صدور قریب به ۹۹ درصد آر کارت‌های شناسایی ملی، ایجاد ارتباط بر خط اکثر دستگاه‌های دولتی با پایگاه سازمان و هم چنین تلاش در جهت به‌روزرسانی و گسترش اطلاعات انسانی مبین توسعه قابل‌ملاحظه‌ای در بخش تأمین زیرساخت‌های دولت الکترونیکی می‌باشد. با عنایت به مفهوم دولت الکترونیک، هویت افراد جامعه باید طوری تعریف شود که با رعایت مؤلفه‌های امنیت، صحت، سرعت و سهولت در سیستم‌های اطلاعاتی کلیه دستگاه‌های دولتی و خصوصی به راحتی شناخته شوند تا امکان دریافت خدمات رفاهی، آموزشی، بهداشتی، مشارکت در امور سیاسی (نظیر انتخابات و …)، تجارت، تولید و … برای آن‌ها وجود داشته باشد. در دنیای دیجیتال امروز نیاز به شهروندان دیجیتال داریم یعنی شهروندانی که یک کد منحصربه‌فرد داشته باشند و این دقیقاً “شماره ملی افراد” است. (روزرخ، مرجان. ۱۳۸۸)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سازمان ثبت احوال کشور، دارای نظام جامع شناسایی ایرانیان با سیستم اطلاعات جمعیت ایرانیان است که نتیجه نوسازی و مکانیزاسیون نظام سنتی هویتی و تابعیتی کشور است.[۱۵۹] مهم‌ترین اهداف طرح اصلاح اساسی سیستم به شرح ذیل می‌باشد:

  • پردازش اطلاعات جمعیت کشور
  • دسترسی سریع به آمار و اطلاعات ایرانیان
  • اطمینان از صحت اقلام اطلاعاتی
  • به هنگام کردن سریع اطلاعات
  • سهولت جمع‌ آوری اطلاعات
  • ارائه خدمات سریع و صحیح به ایرانیان
  • ارائه خدمات سریع و صحیح به دستگاه‌ها
  • اختصاص شماره ملی به کلیه ایرانیان
  • تحویل کارت شناسایی حاوی آدرس به ایرانیان بالای ۱۵ سال
  • کنترل و جلوگیری از بروز اشتباهات
  • حفاظت از اطلاعات هویتی و تابعیتی در تمامی ادارات و کنسولگری‌ها
  • فراهم شدن امکانات پیشرفته در اداره امور سازمان ثبت‌احوال

۳-۹-۱-۳- سازمان‌های همکار با سازمان ثبت‌احوال کشور

  • دفاتر پیشخوان دولت (انجام فرایندهای مرتبط با سازمان ثبت‌احوال)
  • بیمارستان‌ها (اعلام وقایع تولد و وفات)
  • پزشکی قانونی (اعلام وقوع وفات)
  • بانک‌ها (استفاده از بانک اطلاعات هویتی افراد)
  • سازمان ثبت‌اسناد و املاک (استفاده از بانک اطلاعات هویتی افراد)
  • سازمان امور مالیاتی (استفاده از بانک اطلاعات هویتی افراد)
  • کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی که ملزم به استفاده از بانک اطلاعت هویتی افراد می‌باشند.

۳-۱۰- چالش‌ها و موانع ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات

فناوری‌های جدید به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا سیستم‌های مدیریت دانش را به منظور ذخیره و اشاعه اطلاعات ساختار نیافته مورد استفاده قرار دهند. امروزه علاقه‌مندی فزاینده‌ای به حوزه مدیریت دانش در سازمان‌ها و محافل علمی وجود دارد. به دلیل نوظهور بودن این مسئله، کمبود دسته‌بندی استاندارد و مشخص در رابطه با مدل‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات در منابع پژوهشی و سازمانی احساس می‌شود. در اصل باید بیان نمائی‌ام اکثر پژوهش‌های حال حاضر به مفهوم مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات توجه خاصی ننموده‌اند و هریک از پارامترهای این حوزه را به طور مجزا مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند به همین دلیل در ابتدای راه پژوهش نمی‌توان به دقت و با ذکر جزئیات چالش‌ها و موانع ارائه مدل را بیان نمود.

۳-۱۱- نقاط قوت و فرصت‌های ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات

همان‌گونه که در فصل اول بخش نوآوری‌های پیش‌بینی‌شده و در فصل دوم بخش تبیین شکاف‌ها و خلأهای تحقیقات گذشته بیان گردید تاکنون هیچ محققی به ارائه چارچوب، ساختار و یا مدل در رابطه با مؤلفه‌های مدیریت دانش، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره خدمات، دولت الکترونیکی و به خصوص تجارت الکترونیکی G2C که خدمات دولت به شهروندان را تبیین می کند نپرداخته است لذا همین امر باعث گردیده پژوهش جاری به یک نقطه قوت و فرصتی در این حوزه مبدل گردد، چراکه بنا بر نظر محقق عدم چنین مدلی باعث گردیده است تا مؤلفه‌های دولت الکترونیکی رشد و توسعه لازم را نداشته و تحقق دولت الکترونیکی با موانع و چالش‌هایی روبرو شود. محقق معتقد است با ارائه یک ساختار و چارچوب در قالب مدل مفهومی می‌تواند فرصت‌ها و نقاط قوت این حوزه از دانش را بر همگان آشکار ساخته و روند توسعه خدمات دولت الکترونیکی را بهبود بخشد.

۳-۱۲- جمع‌ آوری و تحلیل داده‌ها

هنگام انجام پژوهش تمامی متصدیان فرایند ارائه خدمات دولت به شهروندان به عنوان جامعه نظری تحقیق انتخاب شدند. با توجه به توانائی بالای ابزار مصاحبه در آگاه کردن محقق از دیدگاه‌ها و نظرات واقعی مشارکت‌کنندگان در تحقیق، ابزار مصاحبه‌ی عمیق برای جمع‌ آوری داده‌های مورد نیاز تحقیق استفاده شد. در این خصوص، مصاحبه‌هایی با مدیرکل، مشاوران، معاونان بخش‌های آموزش و توسعه، منابع انسانی، فناوری اطلاعات و هم چنین کارشناسان حوزه‌های مختلف سازمان ثبت احوال استان اصفهان ترتیب داده شد. از آن‌جا که بستر تحقیق این اجازه را به محقق داد تا با شرکت‌کنندگان در شرایط واقعی پرسش‌های تحقیق را به بحث بگذارد، این بستر برای انجام چنین مصاحبه‌هایی مفید ارزیابی شد. به‌منظور تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، از روش کیفی-استقرایی گراندد تئوری (شامل مراحل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) استفاده شد جهت آزمون صحت و دقت کدگذاری‌های مختلف از تکنیک داده‌کاوی متنی نیز استفاده گردید، خروجی این روش، نظریه‌ای است که با بهره گرفتن از آن امکان تدوین و تبیین مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات در حوزه تجارت الکترونیکی G2C فراهم می‌شود.

۳-۱۳- چارچوب کلی پژوهش: شرحی بر شیوه به‌کارگیری گراندد تئوری

۳-۱۳-۱- کلمات کلیدی

  • گراندد تئوری: روش‌شناسی خاص که توسط گلیزر و اشتراوس[۱۶۰] به منظور طراحی و ساخت نظریه از داده‌ها ایجاد شده است. در این پژوهش گراندد تئوری در مفهومی عام تر به معنای سازه‌های نظری برگرفته از تجزیه و تحلیل کیفی داده‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است واژه Grounded theory در فارسی به صورت‌های مختلفی همچون نظریه زمینه‌ای، نظریه برخاسته از داده‌ها، نظریه بستر زاد ترجمه‌شده است اما در این پژوهش به منظور ایجاد حس قرابت بیشتر و درک راحت‌تر از لفظ گراندد تئوری استفاده شده است. [۶۸][۶۷]
  • پارادایم[۱۶۱]: راهبردی تحلیلی برای ترکیب ساختار با فرایند. [۶۸][۶۷]
  • تحلیل: تحلیل شامل بررسی یک ماده و اجزای آن برای تعیین ویژگی‌ها و عملکردهای آن و سپس استفاده از دانش به دست آمده جهت استنباط درباره کل آن است. [۶۸][۶۷]
  • تحلیل کیفی: فرایند بررسی و تفسیر داده‌ها جهت استخراج معنا، درک و توسعه دانش تجربی. [۶۸][۶۷]
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...