جدول (۳-۱) توزیع فراوانی گویه های پرسشنامه

مؤلفه‌ ها
شماره گویه ها

عوامل خدماتی

از گویه ۱ تا گویه ۷

عوامل مالی

از گویه ۸ تا گویه ۱۳

عوامل ارتباطی وانسانی

از گویه ۱۴ تا گویه ۱۹

عوامل و شرایط فیزیکی

از گویه ۲۰ تا گویه ۲۳

عوامل وابستگی سازمانی

از گویه ۲۴ تا گویه ۲۶

۳-۷- روایی[۱۲]۱ و پایایی۲ ابزار

۳-۷-۱- روایی

«منظور از روایی این است که مقیاس ها و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقا متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد. یعنی اینکه هم داده های گرد آوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز محقق نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوی ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر، عین واقعیت را بخوبی نشان دهد»(حافظ نیا،۱۳۷۷،ص۱۵۵).

صاحب نظران روایی را به شکل های مختلفی آورده اند که از بین آن ها می توان گفت پرسشنامه های حاضر(در پیوست شماره ب و ج) دارای روایی محتوایی۳ و روایی نمادی۴ (ظاهری یا صوری) می‌باشد.

– در روایی محتوایی که به آن اعتبار منطقی۵ نیز گفته می شود عنوان شده است که اگر ابزار یا روش جمع‌ آوری داده ها همه ابعاد و محتواهای متغیر یا مفهوم مورد نظر را در برگرفت، دارای اعتبار محتوا بوده و درغیر این صورت فاقد اعتبار محتوا است(میرزایی،۱۳۸۸).

– روایی نمادی به قدرت وکشش ظاهری یا صوری ابزار یا شیوه جمع‌ آوری داده ها مربوط می شود و زمانی حاصل می شود که حتی افراد غیر متخصص از جمله طراح ابزار و آزمودنی های مورد بررسی تشخیص بدهند که آن برای سنجش ویژگی یا خصیصه مورد نظرمتناسب است(میرزایی،۱۳۸۸). بدین منظور پرسشنامه حاضر مورد تأیید اساتید راهنما و مشاور و (۳ )نفر از اساتید رشته مدیریت و همچنین (۴) نفر از کارشناسان بانک قرار گرفت و روایی محتوای آن مثبت ارزیابی گردید .

۳-۷-۲- پایایی

منظور از پایایی این است که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده است در شرایط مشابه و در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود.

(حافظ نیا،۱۳۸۳).

برای اثبات پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ۶ که یکی از روش های سنجش پایایی همسانی درونی۷ است استفاده شد. که بدین منظور تعداد۷۰ پرسشنامه به صورت آزمایشی توزیع شد (۳۰) عدد پرسشنامه مدیران و (۴۰ )عدد پرسشنامه مشتریان بانک ‌و آلفای به دست آمده برای این پرسشنامه در جامعه اول ۸۵/۰ و در جامعه دوم ۸۲۵/۰ می‌باشد. لازم به ذکر است که هرچه آلفا به(۱)نزدیک تر باشد، نشانگر همسانی درونی بالاتری است و معمولا آلفای حداقل۷۰ /۰ قابل قبول است (میرزایی،۱۳۸۸).

جدول (۳-۲) توزیع آلفای کرونباخ به دست آمده برای پرسشنامه در دو جامعه

جامعه

تعداد پرسشنامه توزیع شده

تعداد گویه ها

آلفای کرونباخ

مدیران شعب بانک رفاه شهر اصفهان دولتی

۳۰

۳۰

۸۵/۰

مشتریان بانک رفاه

۴۰

۳۲

۸۲۵/۰

جدول( ۳-۳ )توزیع آلفای کرونباخ به دست آمده برای مؤلفه‌ های جذب منابع در دو جامعه

مؤلفه‌ ها

ضریب آلفای کرونباخ مدیران

ضریب آلفای کرونباخ مشتریان

عوامل خدماتی

۹۲ /۰

۸۵/۰

عوامل مالی

۸۷ /۰

۸۸/۰

عوامل ارتباطی وانسانی

۷۸ /۰

۷۸/۰

عوامل و شرایط فیزیکی

۹۰ /۰

۷۹/۰

عوامل وابستگی سازمانی

۹۳/۰

۸۸/۰

۳-۸- روش گردآوری اطلاعات

پس از مراجعه به تمامی شعب بانک رفاه شهر اصفهان، پرسشنامه مدیران به همراه یک نامه که با مساعدت اداره امور شعب بانک رفاه استان اصفهان تهیه و تنظیم گردید، به هر یک از شعب بانک رفاه شهر اصفهان تحویل داده شد، که در آن از مدیریت شعبه درخواست شده بود که پرسشنامه را با دقت مطالعه و سپس پاسخ دهند. در ضمن در هر یک از شعب بانک رفاه شهر اصفهان، به طور مساوی اقدام به توزیع و جمع‌ آوری پرسشنامه مشتریان گردید.سپس با مراجعه مجدد به هر یک از شعب بانک، اقدام به جمع‌ آوری پرسشنامه مدیران گردید که این مرحله ۶ روز به طول انجامید

۳-۹- روش های تجزیه وتحلیل داده ها

در این پژوهش، تجزیه وتحلیل داده ها به صورت آمار توصیفی و با بهره گرفتن از شاخص های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، برای توصیف و استخراج نتایج استفاده می شود. در ضمن، به خاطر عدم استفاده از نمونه گیری، از مدیران بانک رفاه شهر اصفهان در این تحقیق فقط از آمار توصیفی استفاده شده است. در سطح آمار استنباطی برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار spss [۱۳]۱ استفاده شده است که عبارتند از:

الف- آزمون t تک متغیره۲

از این آزمون برای تجزیه وتحلیل گویه های پرسشنامه جهت تأیید یا رد هر یک از گویه ها اصلی استفاده می شود و از طریق آن میزان عوامل مژثر بر جذب منابع را مشخص می کند. پیش شرط استفاده از آزمون t ، نرمال بودن توزیع نمونه است. با توجه به قضیه حد مرکزی و این استدلال که حتی اگر جامعه ای دارای توزیع نرمال نباشد چنانچه نمونه بزرگتر از۳۰ عدد باشد عموماً توزیع نمونه، نرمال محسوب می شود. ‌بنابرین‏ جامعه مشتریان بانک از توزیع نرمال برخوردار است(نو فرستی،۱۳۶۹).

ب- آزمون تحلیل واریانس یک طرفه۳

هدف از تحلیل یک متغیری، مقایسه دو یا بیش از میانگین می‌باشد تا مشخص شود که تفاوت های مشاهده شده بین میانگین های حاصل عامل شانس است یا تأثیر عمل آزمایشی، ‌به این روش که میانگین های دو یا بیش از دو سطح یک متغیر مستقل را با یکدیگر مقایسه می‌کند تحلیل واریانس یک متغیری گفته می شود. (شیولسون۴،۱۳۶۸).

ج- آزمون t مستقل۵

از این آزمون برای بررسی و تجزیه وتحلیل نظرات مشتریان بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی نظیر جنسیت(مرد و زن)، وضعیت تأهل (مجرد و متأهل)و …. جهت معنی دار بودن و یا معنی دار نبودن نظرات مشتریان استفاده خواهد شد(سرمد و همکاران،۱۳۷۶).

د- آزمون توکی۶

از آزمون تفاوت معنی دار حقیق توکی جهت مقایسه تمام حالت های ممکن یک به یک میانگین ها در سطح معنی دار(α) استفاده می شود. آزمون توکی از آزمون شفه قوی تربوده و از آن نباید جهت آزمایش مقایسه های ترکیبی(مقایسه های شامل از بیش دو میانگین) استفاده نمود(شیولسون،۱۳۶۸).

ه- آزمون رتبه بندی فریدمن [۱۴]۱

از این آزمون برای بررسی جهت تعیین وجود تفاوت در متغیر رتبه ای در ‌گروه‌های وابسته به یکدیگر استفاده می شود. پیش شرط استفاده از این آزمون رتبه ای بودن متغیر تحت مطالعه می‌باشد.

(افشین نیا،۱۳۸۴)

۳-۱۰- خلاصه و جمع بندی

در این فصل ابتدا روش تحقیق که از نوع کتابخانه ای و روش آن توصیفی_ پیمایشی است مورد بررسی قرار گرفت.جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده مدیران و مشتریان شعب بانک رفاه شهر اصفهان می‌باشد و به دلیل حجم محدود جامعه مدیران، اطلاعات مورد نیازاین گروه از طریق سرشماری جمع‌ آوری می شود و همچنین از جامعه مشتریان به وسیله جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۸۴ نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...