۴

۳>

سن کشتار (روز)

۵۰

۴۱

۴۱

وزن کشتار (کیلو گرم)

۳/۲

۱/۲

۳۵/۲

ضریب تبدیل (گرم به گرم)

۳/۲

۷/۱

۹/۱

نتایج حاصل از بررسی معاونت امور دام جهاد کشاورزی لرستان (۱۳۸۶)، تحت عنوان “گزارش بکارگیری کارشناسان دامپروری در واحدهای پرورش طیور گوشتی”حاکی از آن است که میانگین تلفات کل مرغداریهای استان ۱۲ تا ۱۳ درصد است، که ۵% مرغداریها دارای مدیر فنی بود، متوسط ضریب تبدیل غذایی در کل مرغداریهای استان ۵/۲ تا ۶/۲ بود که در مرغداریهای دارای مدیر فنی ۲/۲ تا ۳/۲ است. در این گزارش متوسط وزن زنده مرغ در هنگام کشتار در کل مرغداریهای استان ۲ کیلوگرم و مرغداریهای دارای مدیر فنی ۳/۲ تا ۴/۲ کیلوگرم گزارش شده است. که این اطلاعات حاکی از اثر بخش بودن مدیران فنی در کاهش هزینه ها و افزایش میزان تولید مرغ در واحدهای پرورش مرغ گوشتی است.
یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان نوسانات قیمت گوشت مرغ است که منجر به عدم ثبات و عدم تعادل در سود دهی واحدها می‌باشد. این بی‌ثباتی‌ها در بسیاری از مواقع منجر به سردرگمی مدیران واحدها در زمان‌بندی برای فروش و یا جوجه ریزی می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دمیر و همکاران (۲۰۰۹) عنوان کردند اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت گوشت مرغ عبارتند از: هزینه‌های جاری (خوراک، قیمت جوجه و …)، مقادیر عرضه به بازار، قدرت خرید و انتخاب مصرف کنندگان، قیمت محصولات جایگزین در بازار، وضعیت اقتصادی و وضعیت صادرات است. همینطور عنوان کردند از دیگر عوامل حاشیه ای تاثیرگذار برقیمت گوشت مرغ در کشور ترکیه تاثیر فصل و تقاضاهای دوره‌ای و بی‌ثباتی بازار به دلیل ابعاد روانی ایجاد شده در جامعه (مثل بقایای هورمون و آنتی بیوتیک در گوشت) است. شیوع بیماری آنفولانزا در کشور ترکیه در سال ۲۰۰۵ تا ۲۶/۴ درصد منجر به افت قیمت گوشت مرغ به علت کاهش در تقاضا شد. یالسین (۲۰۰۶) گزارش کرد که هم راستا با کاهش تقاضا برای گوشت مرغ در ترکیه، شیوع آنفولانزا بر کاهش قیمت گوشت نیز تاثیر گذار بود، و متعاقب آن منجر به کاهش تولید و فرآوری گوشت مرغ، کاهش سود حاصل از این فعالیت، بیکار شدن مزارع تولید گوشت مرغ، رکود در سرمایه گذاری در این بخش و افزایش قیمت جایگزین‌های گوشت مرغ شد. در این موقع با شیوع بیماری آنفولانزا میانگین قیمت گوشت مرغ از کیلویی ۳۴/۲ دلار به ۶۴/۱ دلار کاهش یافت. همینطور با فراگیری آنفولانزا، نشان داده شد که شوک عدم سلامت گوشت مرغ به طور مستقیم بر وضعیت قیمت بازار هم در بخش عمده فروشی و هم خرده فروشی تاثیر گذار بود (سقائیان و همکاران، ۲۰۰۸). علاوه بر عوامل هزینه‌ای موثر بر قیمت تمام شده مرغ گوشتی عواملی مثل بحران اقتصادی در جامعه، تقاضای فصلی برای گوشت مرغ و بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و غیره وجود دارد که منجر به کاهش قیمت گوشت مرغ در ترکیه شد، تولید کنندگان جهت بهبود کمیت و کیفیت گوشت مرغ با فعالیت در زمینه‌هایی مثل بهبود نژاد سویه های گوشتی، مدرن کردن فارم های پرورش و کشتارگاه‌ها، سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این بخش، تکمیل صنایع وابسته، افزایش تقاضای مصرف کنندگان، سازماندهی بازار داخل و صادرات، بهبودهایی در این صنعت بوجود آوردند (بسد[۷]، ۲۰۰۶).
در مطالعه انجام شده توسط غفور و همکاران (۲۰۱۰) در فیسل‌آباد پاکستان بر روی متغیرهای تاثیر گذار بر عرضه و تقاضا برای گوشت مرغ که از روش رگرسیون خطی استفاده کرد، پارامترهای قیمت فروش وزن زنده (علامت مثبت) و میانگین هزینه تولید (علامت منفی) و تجربه تولیدکنندگان (علامت مثبت) به طور معنی‌داری (۰۵/۰>p) بر تولید تاثیر گذار بود و سطح سواد تولید کنندگان و فاصله از بازار مصرف بدون تاثیر بود. سطح درآمد مصرف کنندگان (علامت مثبت)، تعداد افراد خانوار (علامت مثبت) و قیمت خرده فروشی گوشت مرغ )علامت منفی) از متغیرهای ‌معنی دار بر تقاضا بود درحالی‌که سن و سطح سواد مصرف کنندگان بر تقاضا برای گوشت مرغ تاثیر گذار نبود. متغیر کیفی شیوع آنفولانزای طیور هم بر میزان تقاضا و هم بر میزان تولید گوشت با علامت منفی تاثیر گذار بود.
۲-۳- تصمیم گیری چند متغییره
در تحقیقات علوم دامی امروزه، برای انتخاب مناسبترین تیمار آزمایشی از مقایسه میانگینها استفاده میشود. همانطوری که میدانیم در این روش تنها یک صفت مورد مقایسه قرار میگیرد و توانایی تصمیم گیری بر اساس تمامی صفات مورد بررسی وجود ندارد. در علم مدیریت تصمیم گیری چند معیاره به دو گروه مدلهای تصمیم گیری چند هدفه و مدلهای تصممیم گیری چند شاخصه تقسیم می شود لذا در اینجا نیز می توان از تکینکهای تصمیم گیری چند معیاره[۸](MCDM) استفاده کرد (مؤمنی ۱۳۸۵). در این روش که برای تجزیه و تحلیل چند گزینه بکار میرود، چندین شاخص وجود دارد که تصمیم گیرنده (مدیر) باید آنها را به دقت در مسایل خود مشخص کند. این شاخصها در ارتباط با هر یک از گزینه ها مورد بررسی قرار میگیرند و معیارهایی برای ارزیابی و انتخاب گزینه ها هستند. تصمیم گیری یکی از مهمترین وظایف مدیریت است و یکی از دلایل موفقیت برخی از افراد و سازمان‌ها اتخاذ تصمیم‌های مناسب است. به ندرت فرد یا سازمان، بر اساس یک معیار تصمیم می‌گیرد و اکثر تصمیم گیری‌ها چند معیاره است. هانگ و یون (۱۹۸۱)، تعداد ۱۷ روش تصمیم گیری چند شاخصه را بر اساس نوع و اهمیت آنها با توجه اطلاعات بدست آمده طبقه بندی نمودند. در این روش که برای تجزیه و تحلیل چند گزینه به کار می‌رود، چندین شاخص وجود دارد که تصمیم گیرنده باید آنها را به دقت در مسائل خود مشخص کند. این شاخص‌ها در ارتباط با هریک از گزینه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. جهت انتخاب مناسب‌ترین گزینه، باید از مدل‌های تصمیم گیری استفاده شود که می توان به روش های [۹]SAW و [۱۰]TOPSIS اشاره کرد.
در استان تهران حدود ۱۰۰ واحد پرورش جوجه گوشتی با ظرفیت تولید۲۱۰۲۲۰ قطعه درهردوره پرورش ۴۵ روزه وجود دارد و در طول سال ۵ دوره (دربهترین شرایط) جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد و حدود ۸۲۸۷ تن گوشت مرغ در سال تولید می‌شود. از آنجایی که یکی از راهکارهای اساسی افزایش تولیدات دامی، افزایش بهره‌وری درواحدهای تولیدی است، با استفاده بهینه از نهاده‌ها و همچنین مدیریت صحیح گله می‌توان بهره‌وری را ارتقاء داد. یکی از مهمترین وظایف مدیران در واحدهای پرورشی مرغ گوشتی گرفتن تصمیمات مفید در جهت افزایش بهره‌وری واحد پرورشی است. لذا شناخت مشکلات واحدهای پرورشی و مطابقت دادن واحدها با استانداردهای تعریف شده در هر منطقه و اعمال تصمیمات لازم از طرف مدیران هم در زمینه افزایش عملکرد در گله و هم در زمینه سیاست‌های بازاریابی، جهت بهبود وضعیت واحدها ضروری است. لذا این تحقیق جهت بررسی وضعیت صنعت مرغداری در استان تهران و تعیین اثرات عوامل مدیریتی و مدیریت تغذیه بر عملکرد واحدهای گوشتی استان انجام شد.
فصل سوم
مواد وروش ها
۳-۱- مقدمه
براساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری مرغدارهای گوشتی صنعتی کشور در سال ۱۳۹۰، تعداد کل مرغدارهای گوشتی صنعتی کشور ۱۷۷۱۴ واحد با ظرفیت ۳۰۱۳۶۶۴۶۰ قطعه است. از این تعداد بیش از ۱۵۰ واحد جوجه های گوشتی با ظرفیت ۱۰۰۹۷۰۰۰۰ قطعه مربوط به واحدهای پرورش جوجه‌های گوشتی سهم استان تهران میباشد. مقدارگوشت تولیدی در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱۷۰۰۰۰۰ هزار تن است که سهم تولید گوشت مرغ استان تهران برابر با ۹۰۰۰۰ هزار تن و به عبارتی ۶ درصد از سهم کل کشور است.
۳-۲- قلمرو تحقیق
با توجه به وجود شهرستانهای پاکدشت- ورامین- پیشوا- قرچک- اسلامشهر- ری- رباط کریم در جنوب استان (شکل ۳- ۱) از هر شهرستان ۲۰ درصد مرغداران انتخاب شدند. پس از مشخص کردن سهم هر شهرستان از تعداد کل نمونه ، در داخل هر شهرستان نیز مرغداران به تصادف انتخاب شدند.
شکل ۳-۱- نقشه استان تهران و شهرهای مورد بررسی وتحقیق
۳-۳- روش نمونه برداری
این تحقیق به منظور بررسی وضیعت مدیریت و کارایی فنی واحدهای پرورش جوجه های گوشتی در جنوب استان تهران طراحی شده است. بدین منظور ابتدا داده ها واطلاعات مربوط به مرغداران استان از معاونت بهبود تولیدات دامی وتعاونی های مرغداران اخذ گردید وسپس مرغداران با توجه به ظرفیت پرورش آنها طبقه بندی شدند .آنگاه بر اساس روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی وتحلیل پوششی داده ها ، اقدام به انتخاب حداقل ۴۰ درصد از واحد های مرغداری موجود در جنوب استان که با توجه به تعداد آنها ۳۲ مرغدار(ظرفیت های بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ هزار قطعه ) را شامل گردید. جمع آوری اطلاعات بصورت میدانی واز طریق پرسشنامه ومصاحبه حضوری انجام گردید . به منظور اجرای طرح ، پرسشنامه تهیه وبرای افزایش صحت ودقت، اخذ اطلاعات بصورت مصاحبه حضوری از مرغداران منتخب انجام وثبت گردید. پرسشنامه مذکور حاوی سئوالاتی در خصوص اطلاعات ومشخصات عمومی مرغدار وهمچنین اطلاعات فنی وپرورشی از قبیل : وضعیت مدیریت ، تعداد واندازه سالن ها ، نژادهای مورد استفاده ، سیستم دانخوری ، سیستم آبخوری ، سیستم تهویه ، سیستم گرما وسرمای سالن ، سیستم نور ، سیستم کنترل سالن (خودکار یا دستی ) نوع بستر ، نحوه تهیه و آماده سازی دان ، برنامه بهداشتی و واکسیناسیون ، تعداد دوره در سال ، هزینه های هر دوره ، مدت زمان فاصله بین دوره ها ، نحوه فروش وعرضه محصولات ، مشکلات ومعضلات موجود وغیره بود (نمونه ای از پرسش‌نامه در بخش ضمیمه موجود میباشد). با توجه به اینکه ظرفیت واحدهای تولید گوشت مرغ در جنوب استان تهران ، بر اساس طرح آمارگیری سال ۱۳۹۰ دامنه ای از ۱۰۰۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰۰۰ هزار قطعه را شامل می شود (طبق جدول شماره ۳-۱).

جدول ۳-۱- پراکندگی واحد های تولید جوجه های گوشتی در جنوب استان تهران (۱۳۹۰)

ظرفیت واحد (هزار قطعه)

تعداد واحدها

درصد فراوانی واحدها

۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰

۱۹

۲/۱۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...