1. بازنگری جو مدرسه توسط هوی و کلوور.

  1. کاربرد رشد سازمانی در بهبود جو مدرسه توسط دی و گوتفردسیون[۴۱].

توماس ضمن بازنگری در پژوهش‌های فوق، جو مدرسه را استعاره­ای رایج معرفی می­ کند که تعریف اندازه ­گیری یا تغییر آن شوار است.


سوئینی[۴۲] (۱۹۸۸) جو مدرسه را اصطلاحی می­داند که به منظور توصیف احساس افراد درباره مدرسه شان به کار می­رود و معتقد است در این زمینه ده عامل باید مد نظر قرار گیرد. این عوامل عبارتند از محیط حمایتی انگیزشی- دانش­آموزی محوری- انتظارات مثبت- بازخورد- پاداش- احساس خانوادگی- نزدیکی نسبت به اولیاء و جامعه- ارتباطات- پیشرفت- اعتماد وی همچنین تأکید ‌می‌کنند که برای بهبود مدرسه گام‌های بنیادی زیر بایستی پرداشته شود.


از نظر پالاس[۴۳] (۱۹۸۸) آگاهی و درگیر کردن- ارزیابی جو- تعیین اهداف مدرسه- طراحی برنامه- اجراء نظارت و ارزیابی برنامه. در یک مطالعه گسترده در خصوص اثربخشی مدرسه برای ارزیابی جو مدارس متوسطه آمریکایی از بیش از ده هزار معلم و ۵۸۳ دبیرستان مورد بررسی قرار گرفتند و ‌بر اساس گزارش­های معلمان شاخص­ های جدید مدرسه استخراج دند.

از نظر برخی تحقیقات انجام شده، خلق یک جو مثبت و توسعه یک سیتم اجتماعی انضباطی نیروند آزاد و مداوم گام‌هایی بنیادی در جهت ایجاد یک فضای سالم در مدرسه هستند به نحوی که برای آموزش و کار مناسب شد[۴۴].

بر اساس آنچه که در خصوص جو و فضای سازمانی در صفحات پیشین اشاره گردید و مورد تجزیه تحلیل و بررسی واقع و نتایج برخی از آثار و پژوهش‌های معتبر و مهم در این زمینه به اختصار بیان شد، ‌می‌توان گفت، مدیر مدرسه با ایجاد فضای سازمانی که از لحاظ روانی و از ترس و تهدید و اضطراب به دور باشد، همیشه بایستی کار خلاق معلمان را ترویج و تشویق کند و آنان را در کسب ایده­های جدید تشوق و ترغیب نماید زیرا یکی از عمده­ترین ‌هدف‌های‌ مدرسه ایجاد محیطی مبتنی ‌بر خلاقیت است که در آن آموزش مناسب امکان پذیر باشد و یادگیری به بهترین نحو انجام پذیرد.

‌بنابرین‏ نقش عمده و اصیل مدیر در این زمینه عبارت است از توانایی در تأثیر گذاشتن بر چنین محیطی به وسیله رهبری پویا با اولویت دادن به بهسازی آموزشی و توجه به کیفیت آموزشی مدرسه با ایجاد شرایط مناسب از لحاظ فضا و جو سازمانی مناسب و قابل اعتماد است که با ایجاد روحیه مناسب و مطلوب در معلمان آنان را به سوی بهسازی مداوم و بالنده و پایدار برنامه درسی و وضعیت آموزشی و پرورشی هدایت و رهبری نمایند تا دانش آموزان با اطمینان کامل و با صرفه­ترین وجه از مدرسه بهره­مند شوند.

به دیگر سخن هر مدیر آموزشی بایستی روحیه و حالت روحی و روانی دانش ­آموزان و کارکنان آموزشی را مورد توجه قرار دهد و چنانچه علائمی از بی ­اعتمادی، ناامیدی و بی­نشاطی و تنفر در محیط آموزشی مشاهده کند به نبود بهداشت روانی و روابط انسانی مطلوب در سازمان آموزشی متوجه گردد و شرایط و زمینه­هائی فراهم سازد که در افراد و کارکنان احساس ارزشمندی به وجود آورد و اعتماد به نفس و خودپنداری مثبت را در آنان افزایش و بهبود بخشد.

نتیجه اینکه رهبری مؤثر مدیر، ایجاد جو فضای سازمانی مطلوب و شایسته و محیط آموزشی سالم از جمله عواملی هستند که در به وجود آوردن اعتماد در کارکنان و به طور کلی محیط آموزشی نقش مهمی دارند.





فصل سوم

روش پژوهش

۳ – ۱ مقدمه :

صحبت از روش‌ها در تحقیق، یکی از مباحث مهم متدولوژیک است. با توجه به متعدد و متکثر شدن دانش‌ها و شاخه شاخه شدن علوم، در طی اعصار و قرون، روش‌های تحقیق نیز مسیر پر فراز و نشیبی طی نموده‌اند. برخی از این روش‌ها در آغاز، دائر مدار شیوه های سنتی و اسناد و کتابخانه‌ای بوده‌اند که در طول زمان، متحول و منظور گشته‌اند و سپس روش‌های نوین، به ویژه در قرون پانزدهم و شانزدهم، همراه با تحولات دنیای پوزیتیویسم، پیدا شدند که مبنای کار آن ها، آزمایش و تجربه بود. در علوم مختلف، با تقسیم‌بندی‌های مختلفی از جهت روشی روبه رو هستیم که در این پایان نامه و مباحث بعدی، سعی در کالبد شکافی آن ها داریم.

به طور کلی منظور از روش تحقیق و پژوهش، ارائه مهارت‌ها و تجربه هایی است که دست‌یابی به هدف را آسان‌تر و عملی‌تر می‌سازد و با صرف وقت کمتر، نتایج بیشتری به دست می‌آید. این نکته، در کلّیه روش‌ها مطرح است. یعنی هر کاری بر مبنای «روش»های برگرفته از تجربه ها و موفقیت‌ها انجام پذیرد، تضمین بیشتری برای بهره دهی آن خواهد بود و افرادِ «‌دارای روش» موفق‌ترند و مبتدیانی که با روش افراد موفق آشنا می‌شوند، می‌رسند.

برای رسیدن به هدف ما در این پایان نامه یعنی بررسی رابطه جو سازمانی با میزان اعتماد معلمان پیرانشهر در این فصل می‌خواهیم از روش های تحقیق استفاده کنیم ‌بنابرین‏ ما در این فصل مطالبی از جمله روش تحقیق ، جامعه آماری ، نمونه آماری ، ابزار مورد استفاده در این پایان نامه و روایی و پایای آن ها و غیره را مورد بحث قرار می‌دهیم

۳ – ۲ روش اجرای تحقیق:

منظور از روش در تحقیق، ارائه مهارت‌ها و تجربه هایی است که دست‌یابی به هدف را آسان‌تر و عملی‌تر می‌سازد و با صرف وقت کمتر، نتایج بیشتری به دست می‌آید. این نکته، در کلّیه روش‌ها مطرح است. یعنی هر کاری بر مبنای «روش»های برگرفته از تجربه ها و موفقیت‌ها انجام پذیرد، تضمین بیشتری برای بهره دهی آن خواهد بود و افرادِ «‌دارای روش» موفق‌ترند و مبتدیانی که با روش افراد موفق آشنا می‌شوند، زودتر به نتیجه می‌رسند.

روش اجرای تحقیق در این پژوهش پیمایش است.داده ها ازطریق پرسشنامه ای که محقق تهیه نموده، به دست آمده است.در این پژوهش ‌از مطالعات کتابخانه ای(شامل کتب،نشریات و…)واینترنت(مجلات،چکیده پایان نامه هاومقالات و…)جهت رسیدن به زمینه‌های تئوریک و ارائه پیشینه پژوهش و بیان مسئله استفاده شده است. این تحقیق دربین معلمان شهرستان پیرانشهر به عمل آمده و از پرسشنامه ای که شامل۲۷ سوال می‌باشد استفاده گردیده است.

۳ – ۳ جامعه و نمونه آماری تحقیق :

جامعه آماری در این پژوهش معلمان ابتدایی شهرستان پیرانشهر می‌باشد که جمعیت کل آن در سال ۱۳۹۳ برابر با ۲۶۸ نفر می‌باشد . برای تعیین حجم نمونه از جدول فرمول کوکران استفاده شده است با توجه به جامعه آماری که ۲۶۸ حجم نمونه برابر است با ۷۰ نفر به دست امده است .



Z=1.96 ، ضریب اطمینان= ۹۵% ، pq=.5 ، مقدار خطا یا d= 1.

بر طبق این فرمول حجم نمونه ما برابر است با ۷۰ نفر.

۳ – ۴ تکنیک گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات :

ابزار مورد استفاده در این پایان نامه یک پرسشنامه است که شامل ۲۷ سوال پنج گزینه ای (کاملا موافقم ، موافقم، تاحدودی موافقم ،چندان موافق نیستم، اصلا موافق نیستم ) می‌باشد که از این تعداد سوال ۴ سوال مربوط به متغیر وابسته یعنی اعتماد در محیط کار و بقیه سوالات مربوط به متغیر مستقل یعنی جو سازمانی هستند که به ترتیب ۴ سوال مربوط به رفتار صمیمانه در محیط کار، ۵ سوال مربوط به رفتار حمایتی در سازمان، ۳ سوال مربوط به رفتار حرفه ای، ۴ سوال مربوط به رفتار دستوری و ۶ سوال مربوط به رفتار ‌محدود کننده می‌باشد . در طبقه بندی پرسشنامه از طیف لیکریت استفاده شده است.

    1. . Atomic mass ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...