می­توانند وجود استعداد را تشخیص دهند. این شاخص ­ها پایه­ خوبی هستند برای اینکه بتوان افرادی که احتمال موفقیت شان در مرحله­ بعد بیشتر است را پیش بینی و انتخاب کرد. افراد اندکی هستند که در هر زمینه­ای مستعد باشند. اگر همه بچه­ها مستعد بودند آنگاه موفقیت معنی نداشت. در نهایت، استعداد امری خاص و دارای حیطه­ی خاصی است. این مشخصات، طبیعت پیچیده­ استعداد را نشان می­دهد و توضیح می­دهد که چرا هیچ اتفاق نظری (تئوری یا تمرینی خاص) راجع به استعدادیابی ورزشی وجود ندارد (ویلیامز و ریلی، ۲۰۰۰). پلتولا استعداد ورزشی را برخورداری از مهارت­ های ورزشی بالاتر از حد متوسط در مقایسه با سایر رقبای همان رده سنی و نیز ظرفیت موفقیت در یک سطح رقابتی بالاتر می­داند (پلتولا، ۱۹۹۲). انواع استعداد ورزشی می ­تواند یک بعدی و یا چند بعدی باشد. ورزشکار با استعداد می ­تواند فقط در یک رشته ورزشی و یا در چند رشته ورزشی توانایی­های ویژه داشته باشد (سعید ارشم و الهام رادنیا، مترجمین، ۱۳۸۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    • استعدادیابی

استعدادیابی فرایندی است که در مورد کیفیت عملکرد افراد قضاوت می­ کند و به فرد فرصت بهترین بودن می­دهد، افراد با استعداد بر طبق عملکردشان انتخاب می­شوند تا در آینده، از بهترین­ها باشند (دیویدز[۳۱]، لیز و برتویتس[۳۲]، ۲۰۰۰). هر فردی مایل است تافعالیتی مناسب با علاقه و استعداد خود برگزیند. در شناسایی استعدادها توجه به این نکته که تفاوت­های افراد در استعداد نسبی است، اهمیت دارد و نمی­ توان به طور مطلق فردی را بااستعداد و فردی دیگر را بی استعداد معرفی کرد. از آنجا که استعدادها تا حدودی اختصاصی هستند، فردی ممکن است برای فعالیت خاصی مستعد و برای فعالیت دیگر کم استعداد باشد (فریده هادوی، ۱۳۷۸). پلتولا استعدادیابی را فرآیندی می­داند که طی آن خردسالان بر اساس معیارهایی که توسّط آزمون­های جامع به دست می­آیند به سمت ورزش­هایی که بیشترین احتمال موفقیت را در آنها دارند، هدایت می­شوند (پلتولا، ۱۹۹۲). این تعریف استعدادیابی را یک فرایند می­داند که طی آن اقدامات متعدّدی باید صورت پذیرد تا جامعیّت لازم را برای یافتن استعدادهای ورزشی و پرورش آنها داشته باشد. این معیارها ظرفیت آینده و ورزشی فرد را با توجّه به سطح فعلی او، تا حدودی مورد پیشگویی قرار می­ دهند (امیر تاش، ۱۳۸۱). در استعدادیابی می­توان سه روش گزینش[۳۳]، جایگزینی[۳۴]و طبقه بندی[۳۵]را به کار برد. در گزینش، افراد، پذیرفته شده یا مردود اعلام می­شوند. در ابتدای مرحله استعدادیابی، تفکیک کودکان سالم از ناسالم و یا کودکانی که انگیزه قهرمان شدن را دارند از سایر کودکان به روش انجام می­گیرد. چنانچه گزینش به صورت یک روند پیوسته نیز انجام گیرد، مراحل اولیه آن را سرند کردن[۳۶]می نامند. در مراحل میانی استعدادیابی، می­توان با بهره گرفتن از روش جایگزینی، افراد مناسب را با توجه به یک یا چند متغییر پیش بینی کننده و بر اساس یک حد نصاب مشخص، انتخاب نمود. در آخرین مراحل استعدادیابی با بهره گرفتن از دو یا چند ملاک، افراد بر اساس سطح تخصص شان در طبقاتی قرار می­گیرند که حداکثر کارایی را داشته باشد (فریده هادوی، ۱۳۷۸).
۱٫۱٫۲٫ تاریخچه استعدادیابی
در سال­های گذشته در اروپا و اکثر نقاط جهان، انتخاب ورزش برای نوجوانان بر اساس فشار و تشویق دوستان، والدین، معلمین، نوع تخصّص دبیر تربیت بدنی، فراهم بودن امکانات، سابقه در خانواده، مزایای اقتصادی–اجتماعی صورت می­گرفته است.
ریشه ­های استعدادیابی علمی به فرانسیس گالتون[۳۷] (۱۸۶۹) می­رسد. این دانشمند، بحث رابطه بین وراثت و نبوغ و استعداد را در کتاب خود تحت عنوان ” نبوغ وراثتی ” گشود که سر منشأ تحقیقات بسیاری در این رابطه شد. ویلیام شلدون[۳۸] (۱۹۴۰) ارتباط نزدیکتری را بین ورزش و وضعیت جسمانی افراد (ویژکی­های استعداد طبیعی) با طرح مبحث” تیپ شناسی ” خود برقرار کرد. این اقدام نیز راه ­هایی را برای تحقیقات بیشتر استعدادیابی باز کرد.
از دهه ۱۹۴۰ به بعد، محققین متعدّد دیگری به شناسایی استعدادهای درونی انسان از قبیل قدرت، نیرو و. . . پرداختند و طبقه بندی­های متعدّدی از آنها ارائه دادند. از بین آنها می­توان به کورتون[۳۹]که از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۴ در این باره تحقیق نموده، لاتام[۴۰] (۱۹۴۵) و فلایشمن[۴۱] (۱۹۶۳) که ۱۱ مورد استعداد و آمادگی روان – حرکتی و ۹ مورد استعداد و آمادگی­های جسمانی را طبقه بندی کرد، اشاره نمود و آمادگی­های جسمانی راپایه و اساس استعدادهای روان–حرکتی معرفی کرد (امیر تاش، ۱۳۸۱). کرال[۴۲] (۱۹۷۰) تفاوت­های فردی را در رشته­ های مختلف ورزشی مورد تأکید قرار داد و نویسندگان بعدی، وجود عوامل قابل اندازه گیری که استعداد افراد را در رشته­ های مختلف ورزشی نشان می­ دهند، تأکید کردند. با این دیدگاه، محققین برای یافتن پایه­ های علمی این عوامل تعیین کننده استعداد به تکاپو پرداختند. در این روش که از ” بالا به پایین “[۴۳] نامیده شد، فرضیات و راه حل­ها از بالا و بر اساس شواهد علمی از بین علوم شناخته شده و نتیجه گیری از مجموع آنها برای شناخت افراد با استعداد از گروه کم استعداد تعیین می­شوند (کرال، ۱۹۷۰).
دیدگاه دیگر، روش از” پایین به بالا “[۴۴] برای شناسایی استعدادهای ورزشی می­باشد (رنیه[۴۵] و همکاران، ۱۹۸۲). در این روش، اطلاعات لازم توسط مصاحبه، پرسشنامه، تجربه، مدارک جمع آوری شده و اطلاعات عمومی ورزشکاران و مربیان نخبه حاصل می­ شود. پس از آن، میزان هر یک از این عوامل در افراد اندازه گیری می­ شود و بر مبنای شدت و ضعف آنها، افراد برای رشته­ های ورزشی انتخاب می­شوند (رنیه و همکاران، ۱۹۸۲).
پژوهش­های ” از بالا به پایین ” برای شناسایی استعدادهای ورزشی به بعد از جنگ جهانی اوّل می­رسد. در این تحقیقات دو گروه افراد با استعداد و بدون استعداد روی یک متغییر معیین مقایسه می­شدند تا اعتبار آن متغییر به عنوان عاملی برای استعداد ورزشی تعیین شود. از بین این پژوهشگران می­توان به کارتر[۴۶] (۱۹۸۷)، کارون[۴۷] (۱۹۷۵)، سینگر[۴۸] (۱۹۸۰)، آستراند و رودآل[۴۹] (۱۹۸۶) و از مهمتر آبرنی تی[۵۰] (۱۹۸۷) اشاره کرد (امیر تاش، ۱۳۸۱).
روش­های علمی ” از بالا به پایین ” بنا را بر زمینه ­های روان شناسی، شخصیتی، فیزیولوژیکی، مهارت­ های حرکتی، سلامتی و جامعه شناسی قرار می­دهد. شروع تحقیقات علمی استعدادیابی روش ” از بالا به پایین ” عمدتاً در دهه ۱۹۸۰ می­باشد و از بین پژوهشگران این زمینه می­توان وال[۵۱] (۱۹۸۶)، مارتنز[۵۲] (۱۹۸۷) و سالملا و راسل[۵۳] (۱۹۸۸) را نام برد.
جیم براون در سال ۲۰۰۲ در کتاب خود تحت عنوان ” استعداد ورزشی ” موضوع استعدادیابی را به صورت گسترده­تر بحث نموده و پرورش استعداد را نیز برای رشته­ های مختلف ورزشی ارائه داده است (براون، ۲۰۰۱).
در ایران نیز مبحث پرورش استعدادهای ورزشی با تاسیس پایگاه­های ورزش قهرمانی در سال­های ۱۳۷۶ ش به بعد در سازمان تربیت بدنی و موضوع جستجو و یافتن افراد مستعد در ورزش به صورت علمی با رساله دکتری فریده هادوی به راهنمایی امیر تاش، در سال ۱۳۷۸ ش آغاز شده است (هادوی، ۱۳۷۸).
مطالعات استعدادیابی در ۶۰ سال گذشته در جهان زیر و بم زیادی داشته است. دهه­های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را می­توان اوج فعالیت­های استعدادیابی، به ویژه در کشورهای اروپای شرقی مانند آلمان شرقی، مجارستان، سوریه، بلغارستان، رومانی و بعداً در چین دانست. سال­های بعد از آن در دهه ۱۹۸۰، دورانی آرام­تر ولی علمی­تر به ویژه در آمریکا، کانادا و استرالیا و کشورهای مشترک المنافع برای استعدادیابی ورزشی بوده است (مارتنز[۵۴]، ۱۹۷۵؛ مورگان[۵۵]، ۱۹۷۸؛ آستراند، ۱۹۸۶؛ کارتر، ۱۹۷۰؛ سنیگر، ۱۹۸۰؛ ناگل[۵۶]و همکاران، ۱۹۷۵ و براون، ۲۰۰۱). البته قابل پیش بینی است که با وجود تأکید بر اَبَرمردان و اَبَرزنان برای رسیدن به مقام­های جهانی ورزش، سال­های آینده شاهد رشد و گسترش چشمگیر روش­های استعدادیابی ورزشی خواهند بود.
از نشانه­ های بارز آن پرداختن دانشمندان به الگوسازی برای استعدادیابی در دهه­های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ است که از بین آنها می­توان به آلبین[۵۷] (۱۹۸۰)، جارور[۵۸] (۱۹۸۱)، بومپا (۱۹۸۵) و بلوم فیلد (۱۹۹۵) اشاره کرد.
۲٫۱٫۲٫ مزایای استعدادیابی
بلوم فیلد نکات و وجوه مثبت برنامه ­های استعداد یابی را چنین بیان کرده است:

    1. بچه­ها به سوی رشته ورزشی هدایت می­شوند که از لحاظ فیزیولوژیکی و جسمانی، خوب تشخیص داده شده اند. این بدین معنی است که آنها احتمالا نتایج خوب و شادی آفرینی را از شرکت در تمرین­ها و مسابقات کسب خواهند کرد.
    1. به علت طبیعت برنامه، پس از ترک ورزش حرفه ای، رفاه عمومی به وجود خواهد آمد.
    1. مربیان با تجربه معمولا جذب این افراد می­شوند که این امر باعث می­ شود آنان از تجربیات علمی مربیان، دانش متخصصان طب ورزشی و بعضاً، از دانش روانشناسان ورزشی بهره مند شوند.
    1. مدیران بسیاری از این برنامه ها، در حال حاضر، نگران فرصت­های شغلی برای ورزشکاران پس از به پایان رساندن دوران رقابت هایشان هستند. از این رو، این برنامه­ ها (استعدادیابی ورزشی و همچنین پرورش استعدادها) برای آنان فرصت­های شغلی­ای را در آموزش و تمرین رشته­ های ورزشی فراهم می ­آورد (بلوم فیلد، ۱۹۹۲).

همچنین براون مزایای استعداد یابی ورزشی را این گونه بیان می­ کند:

    1. از زمان مورد نیاز برای رسیدن به اموج عملکرد ورزشی (در ورزش خاص)، با بهره گرفتن از افراد برگزیده، می­کاهد.
    1. از صرف حجم بالایی از کار و انرژی مربی جلوگیری می­ کند. ورزشکارانی که دارای توانایی­های بالاتری هستند کارایی برنامه ­های تمرینی مربی را بالا می­برند.
    1. تعداد ورزشکارانی را که هدفشان رسیدن به سطوح بالای عملکرد ورزشی است و نیز تمایل به رقابت را، در آنها افزایش می­دهد.
    1. افراد به سمت رشته­هایی هدایت می­شوند که از نظر جسمانی، فیزیولوژیکی و روانی برای آنها مناسب ترند.
    1. ورزشکاران احتمالا نتایج بهتری را به دست می­آورند و این امر مانع از سرخوردگی آنان به علت شکست می­ شود. از این رو، از تمرین­ها و اشتغال به رشته ورزشی موردنظر لذت بیشتری می­برند و در نتیجه، بیشتر علاقه مند به آن رشته می­شوند.
    1. افراد جذب مربیان کارآمد تیم­های بزرگ و مهم می­شوند و بعضاً، در اختیار روان شناسان ورزشی قرار می­گیرند.
    1. سلامت جسمانی و عمومی افراد بیشتر تضمین می­ شود.
    1. به سبب شناسایی صحیح افراد عملکرد مفید ورزش قهرمانی افزایش می­یابد.
    1. وقتی ورزشکاران بدانند به علت توانایی های بیشترشان شناسایی و انتخاب شده اند، اعتماد به نفس آنها بیشتر می­ شود.

۳٫۱٫۲٫ نقاط ضعف استعدادیابی
بورگس در سال ۲۰۰۱ در مقاله خود تحت عنوان ” استعدادیابی ” نقاط ضعف این فرایند را به شرح زیر بیان می­ کند:

    1. از نقاط ضعف فرایند استعدادیابی این است که برای انتخاب افراد واقعاً مستعد لازم است از تعداد بسیار زیادی داوطلب، آزمایش­های متعدد به عمل آید. این امر هزینه ها، انرژی و زمان مورد نیاز را به طور قابل ملاحظه­ای افزایش می­دهد.
    1. گروهی از دانشمندان تربیت بدنی اعتقاد دارند که در بعضی مواقع چشمان تیزبین یک مربی آگاه و با تجربه به راحتی می ­تواند روش­های پیچیده و پُر خرج فرایند استعدادیابی را جایگزین شود و نتایج بهتری هم به دست دهد.
    1. فرایند استعدادیابی با توجه به نیاز تعداد قابل ملاحظه­ای متخصص و ابزار پیشرفته و آزمایش­های تجربی و آزمایشگاهی، پُر خرج و وقت گیر است.
    1. طبق نظر گروهی از متخصصین، قدرت پیش بینی آزمون­های استعدادیابی برای آینده کافی نیست و افرادی که به این روش به عنوان ” مستعد ” شناسایی می­شوند، ضرورتاً در آینده به درجات و مقام­های ورزشی مورد انتظار نمی­رسند.
    1. نوجوانانی که در رده سنی معیین به عنوان افراد با استعداد شناسایی می­شوند به راحتی در سنین بعدی عوض می­شوند. یعنی استعداد مربوطه را از دست می­ دهند یا استعداد دیگری را به دست
      می­آورند.
  1. نوجوانان و خردسالان که از نظر بدنی مستعد هستند، معمولاً در همه رشته­ های ورزشی از خود توانایی و استعداد نشان می­ دهند، به طوری که تعین یک استعداد معیین به طور مطمئن برای آنها مشکل است و جا را برای اشتباه باز می­ گذارد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...