ستانده:عبارت است کالای تولید شده یا خدمات ارائه شده توسط مؤسسه‌ می‌باشد که می توان آن را بر حسب تولید کل یا تولید خالص یا هر دو بیان کرد.

 

داده (ورودی) : عبارت است از عواملی نظیر نیروی انسانی ، مواد ، انرژی ، سرمایه و دیگر منابع مرتبط به عوامل بهره وری می‌باشد که در جهت ایجاد ستانده مورد استفاده قرار می‌گیرد ، با فرض ثابت بودن سایر ورودی ها و خروجی ها ، کاهش آن موجب بهبود کارایی می‌گردد.

 

خروجی : متغیری را خروجی می‌نامند که با فرض ثابت بودن سایر ورودی ها و خروجی ها ، افزایش آن موجب بهبود کارایی می شود.

 

تحلیل پوشش داده ها[۳]: تکنیک DEA روش ناپارامتریک برای اندازه گیری کارایی نسبی سیستم های تولیدی و واحدهای تصمیم گیرنده با چندین ورودی و خروجی همگن است که نخستین بار در سال ۱۹۷۸ توسط چارنز، کوپر و رودز ارائه شد.یک تکنیک ریاضی مبتنی بر برنامه ریزی خطی است . در این روش با بهره گرفتن از یک مجموعه چندتایی از متغیر های ورودی و خروجی ، کارایی یک گروه از واحد های مورد بررسی تعیین می شود. در تحلیل پوششی داده ها ، به ازای یک مجموعه مشخص از متغیر های ورودی و خروجی ، نمره مشخصی به هریک از واحد های مورد بررسی اختصاص می‌یابد ، و مرز کارا بهترین عملکرد واحد را با متغیر های ورودی و خروجی نشان می‌دهد و استانداردی را برای عملکرد تعیین می‌کند . سپس ، واحد هایی که بر روی مرز کارا قرار می گیرند ؛ واحد های کارا و واحد هایی که برروی مرز کارا نیستند؛ واحد های ناکارا شناخته می‌شوند.

 

دو مدل بسیار اساسی در روش DEA وجود دارد که به مدل های CCR [۴] و BCC[5] معروف هستند. مدل CCR اولین مدل DEA است. که در سال ۱۹۷۸ ارائه شد و برای ارزیابی کارایی واحد تحت بررسی به

 

کار می رودو در این تحقیق ابتدا بر مبنای مدل CCR به بررسی موضوع پرداخته شده وسپس با توجه فعالیت شعب بانک و بازده به مقیاس متغیرهای تحقیق از مدل BCC نیز استفاده می شود.

 

واحد تصمیم گیری (DMU): در مطالعات DEA واحدهایی که با به کارگیری میزان مشخصی از ورودی‌ها،خروجی هایی را ارائه می‌دهند واحدهای تصمیم گیری نام دارند که در این پژوهش شعب بانک سپه استان گیلان واحدهای تصمیم گیری می‌باشند.

 

    1. متغیر ها و تعاریف نظری و عملیاتی

مراحل و متغیرهای داده و ستاده شبکه را با توجه به اطلاعات و واقعیت های موجود ‌در شعب بانک بر اساس شکل(۱-۱) به صورت زیر در نظر می گیریم:

 

هزینه عملیاتی ( ورودی اولیه مرحله ۱)

 

دارایی های ثابت ( ورودی اولیه مرحله۱)

 

سود پرداختی (ورودی مستقیم مرحله۲)

 

ریسک (ورودی مستقیم مرحله ۳)

 

هزینه پرسنلی (خروجی مرحله ۱ ) (ورودی میانی مرحله ۲)

 

مطالبات (خروجی مرحله ۲ ) ( ورودی میانی مرحله ۳)

 

سود دریافتی (خروجی نهایی مرحله۳)

 

کارمزداخذشده (خروجی نهایی مرحله۳)

 

سپرده (خروجی نهایی مرحله۳)

 

تسهیلات (خروجی نهایی مرحله ۳)

 

ازاین رو شاخص های ورودی، میانی و خروجی به شرح ذیل تعریف می‌گردند:

 

جدول(۱-۱)شاخص‌های ورودی،میانی و خروجی شبکه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص تعریف مفهومی تعریف عملیاتی هزینه عملیاتی کلیه هزینه های غیر بهره ای که به فعالیت عادی شعب بانک ارتباط داشته وبه طور جداگانه رقم عمده ای بوده و شامل سایر هزینه های خدماتی می‌باشد. شامل هزینه استهلاک دارایی ثابت ،کارمزد پرداخت شده، هزینه ایاب و ذهاب اداری و سایر دارایی ثابت سرمایه گذاری بانک در تجهیزات فیزیکی که برای انجام فعالیت‌های بانکی لازم بوده و در جریان معمول عملیات بانکی به کار می‌روند. شامل ارزش میزها ،صندلی ها،رایانه،اثاثیه معمول اداری و سایر می‌باشد سپرده وجوه مشتریان نزد شعب که بخش اصلی منابع مالی یک بانک را تشکیل می‌دهد. شامل سپرده های قرض الحسنه جاری و عادی،سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت شعب می‌باشد. ریسک اعتباری ریسک احتمال وقوع چیزی بد یا نامطلوب و انحراف در پیشامدی که در طول یک دوره زمانی مشخص و در یک موقعیت معین اتفاق می افتد.‌و ریسک اعتباری عمل نکردن مشتریان به تعهدات (باز پرداخت تسهیلات و سود)در زمان معین می‌باشد شامل میزان انحراف معیاربرحسب متوسط سود دریافتی شعب با توجه به میزان تسهیلات اعطایی می‌باشد. هزینه پرسنلی به کلیه هزینه های مربوط به استخدام و حقوق و مزایای کارکنان شعب بانک اطلاق می‌گردد. شامل هزینه های حقوق و دستمزد،اضافه کاری،پاداشها، ومزایای مرتبط با پرسنل شعب بانک می‌باشد. تسهیلات کلیه وامها و اعتبارات پرداختی و بروات تنزیل شده برای وام گیرندگان که در جریان عادی فعالیت بانک تخصیص می‌یابد. کلیه وجوه پرداختی به مشتریان درقالب عقودمضاربه،مشارکت،فروش اقساطی،قرض الحسنه،بدهکاران ضمانت نامه ها، جعاله،مرابحه و خرید دین می‌باشد. تسهیلات کلیه وامها و اعتبارات پرداختی و بروات تنزیل شده برای وام گیرندگان که در جریان عادی فعالیت بانک تخصیص می‌یابد. کلیه وجوه پرداختی به مشتریان درقالب عقودمضاربه،مشارکت،فروش اقساطی،قرض الحسنه،بدهکاران ضمانت نامه ها، جعاله،مرابحه و خرید دین می‌باشد. سود دریافتی عواید حاصل از تسهیلات اعطایی به مشتریان اعتباری بر اساس نرخ سود ابلاغی از شورای عالی پول و اعتبار اقلام مندرج در طرف بستانکار تراز شعب بانک حاصل از سودتسهیلات پرداختی می‌باشند. کارمزد اخذ شده وجوه دریافتی بابت ارائه خدمات که به میزان حجم معاملات ارتباطی ندارد و بر اساس هزینه عملیاتی انجام معامله و نه بر اساس ریسک آن تعیین می شود. کارمزد های اخذ شده بابت صدور چکهای بانکی تضمین شده،صدور کارت‌های الکترونیکی و خدمات آن لاین،کارمزد ارزیابی اموال غیر منقول کارشناسی طرحها،تقسیط تسهیلات و سایر سود پرداخت شده بهره پرداختی به وجوه سپرده گذاران که بر اساس نرخ سود تعیین شده می‌باشد. اقلام مندرج در سمت راست تراز شعب که ماهیانه به عنوان سود پرداخت شده به سپرده ها ثبت می‌گردد. مطالبات معوق کلیه مطالباتی که در طبقه تسهیلات غیر جاری بانک‌ها قرار دارند. اقلام مندرج در سمت راست تراز شعب بانک که به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات توسط مشتریان از سرفصل تسهیلات جاری خارج شده اند

ورودی ها در تحلیل پوششی داده ها: عاملی است که با افزودن یک واحد ازآن به سیستم و با ثابت فرض کردن سایر شرایط کارایی کاهش می‌یابد.

 

خروجی ها: عاملی است که با افزودن یک واحد از آن به سیستم و با ثابت فرض کردن سایر شرایط کارایی افزایش می‌یابد.

 

خروجی میانی: تولیدات میانی که توسط زیر واحد در مرحله نخست تولید و به وسیله زیر واحد درمرحله بعدی مصرف می شود.

 

فصل دوم

 

مرورمنابع/ادبیات تحقیق/پیشینه تحقیق

 

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...