1. استراتژی‌های دفاعی[۵۴]: تغییر محصولات موجود برای مقابله با محصولات موفق رقبا.
      2. ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. استراتژی‌های تقلیدی[۵۵]: کپی‌برداری سریع از محصولات سایرین.
    1. دوم اما بهتر[۵۶]: این استراتژی، شبیه به استراتژی تقلیدی است اما در این حالت، یک نمونه و کپی بهتر از محصولات سایرین ساخته می‌شود.
    1. استراتژی واکنشی[۵۷]: واکنش هدفمند به تقاضا و خواسته‌های مشتریان.

استراتژی‌های فعال توسعه محصول جدید نیز عبارت‌اند از:

    1. تحقیق و توسعه:سرمایه‌گذاری بر فعالیت‌های تحقیقاتی آینده محور.
    1. بازاریابی:یافتن نیاز و خواسته مشتری و سپس توسعه محصولی برای تأمین نیاز و خواسته وی.
    1. کارآفرینی: اقدام مخاطره‌آمیز برای توسعه محصولات جدید.
    1. تحصیل یا خرید: خرید شرکت‌های تکنولوژی، محصول یا بازار جدیدی دارند.

لازم به ذکر است که در استراتژی‌های فعال شرکت باید به کنترل ریسک اقدام نموده و خلاقیت و توسعه خلاقانه را تشویق نماید؛ اما در استراتژی‌ها منفعلانه شرکت به یک‌زمان تأخیر برای کپی‌برداری احتیاج دارد. (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۹۹۷، ترجمه فروزنده، ۱۳۹۱)
در بسیاری از صنایع، توانایی توسعه سریع، کارآمد و اثربخش محصول جدید مهم‌ترین عاملی است که موفقیت آن را رقم می‌زند. برای آن‌که توسعه محصول جدید با موفقیت قرین شود، باید هم‌زمان به سه هدف گاه متعارض دست یابد:
۱ به حداکثر رساندن تناسب محصول با احتیاجات مشتری،
۲ به حداقل رساندن زمان سیکل توسعه
۳ تحت کنترل درآوردن هزینه‌های توسعه (آلدریچ و اپینجر، ۲۰۰۳)[۵۸]
۲-۲-۱-۱۲ نتایج حاصل از اجرای موفق فرایند توسعه محصولات جدید
چنانچه فرایند توسعه محصولات جدید به‌خوبی و با دقت انجام شود می‌تواند نتایج زیر را انتظار داشت (آلدریچ و اپینجر، ۲۰۰۳):

    1. اطمینان از کیفیت:

فرایند توسعه محصول، مراحل و نقاط کنترلی را مشخص می‌کند که یک پروژه توسعه محصول باید آن‌ها را طی کند. وقتی این مراحل و نقاط بررسی به‌دقت انتخاب شوند و تکمیل گردند، انجام فرایند توسعه راهی برای اطمینان یافتن از کیفیت مورد انتظار محصول است.

    1. هماهنگی:

یک فرایند به‌خوبی تعریف‌شده توسعه محصولات جدید همانند یک طرح جامع عمل می‌کند که نقش هر یک از افراد درگیر در گروه توسعه را تعریف کرده و مشخص می‌کند. این برنامه اعضای تیم را در صورت نیاز به همکاری، آگاه می‌سازد و همچنین کسانی را که بایستی اطلاعات و سایر منابع را با یکدیگر مبادله کنند، مشخص می‌سازد.

    1. برنامه‌ریزی:

فرایند توسعه محصولات جدید، عوامل و عناصر گوناگونی را شامل می‌شود که برای تکمیل هر مرحله از فرایند، لازم هستند. زمان‌بندی مناسب برای این عوامل و مراحل سبب می‌شود تا طبق برنامه و چارچوب زمانی کل پروژه توسعه محصول پیش برویم.

    1. مدیریت:‌

فرایند توسعه، معیار و محکی برای ارزیابی عملکرد یک تلاش و فعالیت مداوم و مستمر است. یک مدیر با مقایسه نتایج واقع‌شده و نتایج مورد انتظار از برنامه توسعه محصول،‌ می‌تواند قسمت‌هایی را شناسایی کند که احتمالاً‌ موجب بروز مسائل و مشکلات می‌شوند.

    1. بهبود:

چنانچه مستندسازی فرایند توسعه محصولات جدید در یک سازمان، به‌دقت و باکیفیت انجام شود، به شناسایی فرصت‌هایی برای بهبود و اصلاح محصول کمک می‌کند.
۲-۲-۱-۱۳ مشکلات توسعه محصولات جدید
چرا بسیاری از محصولات جدید شکست می‌خورند به دلایل مختلفی ممکن است موفقیت توسعه محصولات جدید در آینده را با مشکل مواجه نماید، برخی از این دلایل عبارت‌اند از: (روستا و همکاران، ۱۳۸۳, صص ۱۹۲-۱۹۳).

    1. کم بودن ایده‌های مهم در مورد محصول جدید: برخی از دانشمندان معتقدند که در تکنولوژی های عظیم جدید مثل اتومبیل، تلویزیون، کامپیوتر و فتوکپی کمبود بسیاری وجود دارد.
    1. بازارهای خردشده: رقابت شدید باعث شده است که بازارها به‌طور فزاینده‌ای تقسیم شوند، ازاین‌رو شرکت‌ها باید محصولات جدید را بیشتر برای بازارهای کوچک تولید کنند نه بازارهای بزرگ و این به معنای فروش کمتر و سود کمتر است.
    1. رشد سریع محدودیت‌های قانونی و اجتماعی: در تولید محصولات جدید باید استانداردهای عمومی مانند سلامتی مشتریان یا سازگاری زیست‌محیطی بسیار موردتوجه قرار گیرد، برای مثال مقررات دولتی، ابداع و نوآوری را در صنعت پوشاک کاهش داده و طراحی محصول و تصمیمات تبلیغاتی را در صنایعی مختلف پیچیده کرده است.
    1. گرانی فرایند تولید محصول جدید: یافتن توسعه و ساخت محصول جدید معمولاً هزینه زا است. این هزینه‌ها زمانی که محصول به مرحله تولید انبوه، تبلیغ و توزیع می‌رسد بازهم افزایش خواهد یافت.
    1. کمبود سرمایه: بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند مبالغ هنگفتی را که باید برای به وجود آوردن محصول جدید سرمایه‌گذاری شود تأمین کنند ازاین‌رو بر اصلاح و کپی‌سازی محصولات بیشتر از ابداع و نوآوری تأکیددارند.
    1. کوتاه بودن عمر محصولات موفق: هنگامی‌که عرضه محصولات جدیدی با موفقیت صورت می‌گیرند رقبا طوری به‌سرعت وارد بازار می‌روند که تولیدکننده اصلی مدت کمی بازار را در اختیار دارد.

با توجه به مطالب مذکور شرکت‌ها با مشکلی اساسی روبرو هستند. آن‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و منظم این مشکل را کاهش دهند.
۲-۲-۱-۱۴ راهبردهای توسعه محصولات جدید
هدف هر راهبرد کلی محصول جدید، تعیین نقش راهبردی آن در کمک به تحقق اهداف بازاریابی و اهداف کلی شرکت می‌باشد برای مثال معرفی یک محصول جدید ممکن است به جهت حفظ سهم بازار و یا حفظ جایگاه شرکت به‌عنوان نوآور در ارائه محصولات باشد. (رنجبریان، ۱۳۷۸، ص ۲۰۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...