احمدپور (۱۳۸۸) به بررسی ویژگی کیفی قابلیت اتکاء اطلاعات در ارزیابی کیفیت سود شرکت­ها پرداخت. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ERC و R2 پرتفوی شرکت‌های باقابلیت اتکاء بالا بیشتر از پرتفوی شرکت‌های باقابلیت اتکاء پایین می‌باشد و همچنین عدم ارتباط بین هزینه سرمایه با ویژگی کیفی قابلیت اتکاء تأیید شد.

نیکومرام (۱۳۸۹) به ارائه الگویی برای تبیین ارتباط بین حاکمیت شرکتی و کیفیت سود پرداخت. نتایج تحقیق بیانگر این است که شرکت­های با حاکمیت شرکتی کافی در مقایسه با شرکت­های با حاکمیت شرکتی ناکافی، دارای کیفیت سود بیشتری هستند. علاوه بر این، شرکت­های با حاکمیت شرکتی ضعیف نسبت به شرکت­های با حاکمیت شرکتی قوی، لزوماً کیفیت سود کمتری ندارند. به طور کلی، نتایج بیانگر این مطلب است که کفایت حاکمیت شرکتی نسبت به توانایی حاکمیت شرکتی، رابطه معناداری با کیفیت سود دارد.

مرادی و همکاران (۱۳۸۹) به بررسی رابطه بین کیفیت سود و ضریب واکنش سود پرداختند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ضریب واکنش سود در شرکت­های با کیفیت سود مختلف (کیفیت بالا، متوسط و پایین) تفاوت معنی­داری با هم ندارد.

دیانتی و طیبی (۱۳۹۰) تاثیر فرهنگ سازمانی بر کیفیت سود شرکت­‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور با توزیع پرسشنامه مدل فرهنگ سازمانی کمرون و فریمن بین مدیران مالی این شرکت­­ها ابتدا نوع فرهنگ سازمانی آن ها تعیین و سپس داده ­های مربوط به کیفیت سود به طریق اسناد کاوی از صورت ‌های مالی شرکت ‌ها استخراج گردید. سپس با بهره گرفتن از داده ­های جمع‌ آوری شده و مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی، الگوی علی تاثیرگذاری ابعاد فرهنگی بر کیفیت سود ارائه شد. نتایج تحلیل آماری داده ­های جمع‌ آوری شده از ۸۵ شرکت، نشان می­­دهد که ابعاد فرهنگ سازمانی مدیران (ادهوکراسی – بازار – سلسله مراتبی) بر کیفیت سود گزارش شده توسط آن ها تاثیر مثبت دارد و %۴۳٫۵ از تغییرات این متغیر را تبیین می ‌نماید.

رستمیان و همکاران (۱۳۹۰) رابطه ویژگی­های کیفیت سود و عملکرد را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج تاثیر ارزش بازخورد بر متغیر Q توبین و بازده دارایی­ ها مثبت و معنی­دار مشاهده شده است. اما تاثیر ارزش پیش‌بینی بر متغیر وابسته Q توبین معنی­دار نبوده و بر بازده دارایی­ ها تاثیر منفی و معنی­دار مشاهده شده است. نتایج حاکی است که ارزش بازخورد به عنوان شاخص کیفیت سود با شاخص Q توبین و بازده دارایی ها به عنوان عملکرد شرکت رابطه مثبت و معنی داری دارد.

حقیقت و پناهی(۱۳۹۰) به بررسی رابطه‌ کیفیت سود و بازده آینده سهام در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج نشان می­دهد که ببین کیفیت سود و عوامل مؤثر بر بازده آینده سهان شرکت­ها رابطه معناداری .جود ندارد.

رحیمیان و همکاران (۱۳۹۱) به بررسی ارتباط بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که بین میزان کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط معناداری وجود دارد و کاهش کیفیت سود منجر به افزایش عدم تقارن اطلاعاتی می­گردد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

یافتن راه حل­های مناسب برای مسائل و مشکلات مختلف علمی پیش روی بشر و همچنین کنجکاوی انسان را علاقمند به کسب شناخت و به دست آوردن اطلاعات نموده است. بدون شک توسعه جوامع در عرصه های مختلف همگی مدیون تحقیقات مختلف صورت گرفته ‌می‌باشد وجود هر سوالی مسئله علمی باید سنگ بنای محکمی برای خود داشته باشد، پس از گردآوری مبانی نظری تحقیق نیاز به تدوین فرضیه ­ها انتخاب روش تحقیق و جمع‌ آوری اطلاعات ‌می‌باشد.

تدوین فرضیه ­ها و انتخاب روش تحقیق مناسب از مراحل مهم هر تحقیق به حساب می­آیند و در صورتی که به درستی انجام نپذیرد، ممکن است محقق را از مسیر و هدف اصلی تحقیق منحرف نموده و به برداشت­ها و نتایج نادرست منتهی گردد. با عنایت ‌به این امر اتخاذ یک روش منطقی دارای روح علمی و انتظام و واقعیت­گرا برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است.

تحقیق فرایندی است که در سایه آن به اطلاعات و آگاهی بیشتری در رابطه با محیط اطراف خود پی برده و به تاثیراتی که که بر آن­ها داریم، دست می­یابیم. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن­ها به یافته­ ها تحت عنوان روش­شناسی یاد می­ شود. روش تحقیق علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است. تحقیق به طور کلی بر کشف اصول عمومی و کلیت­ها تأکید دارد و ویژگی­های کلی مجموعه مورد بررسی، مجموعه ­های کوچک­تر موجود در آن را به دست می­دهد.

در فصل سوم، پس از تشریح روش تحقیق و جامعه آماری، به ارائه مدل به همراه تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق خواهیم پرداخت. در نهایت به بیان آزمون­های آماری لازم به منظور آزمون فرضیه ­ها خواهیم پرداخت.

۳-۲- روش تحقیق

از لحاظ طبقه ­بندی تحقیق بر مبنای هدف این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیق حاضر از لحاظ طبقه ­بندی برحسب روش، از نوع تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) است. از بین تحقیقات توصیفی این تحقیق از نوع تحقیقات پس­رویدادی ‌می‌باشد. از دیگر سو، این تحقیق از لحاظ تئوریک از نوع تحقیقات اثباتی و از لحاظ استدلال از نوع استقرایی ‌می‌باشد.

۳-۳- فرضیه ­های تحقیق

با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق، فرضیه­ تحقیق به صورت زیر قابل تعریف ‌می‌باشد:

    • فرضیه اول: شرکت­هایی که کیفیت سود پایین­تری دارند در مقایسه با شرکت­های با کیفیت سود بالاتر، واکنش ضعیف­تری در خصوص گزارش تعدیلی از بازار دریافت خواهند کرد.

  • فرضیه دوم: کیفیت سود اندازه ­گیری شده با بهره گرفتن از الگوی اسلوان (۱۹۹۶)، از کیفیت سود اندازه ­گیری شده با بهره گرفتن از شاخص اقلام تعهدی بر اساس مدل دی چو و دی شف (۲۰۰۲) در پیش ­بینی واکنش بازار مفیدتر است.

۳-۴- متغیرهای تحقیق و شاخص­ های اندازه ­گیری آن­ها

۳-۴-۱- متغیر وابسته

گزارش­های تعدیلی

در این تحقیق متغیر وابسته واکنش بازار در زمان ارائه گزارشات تعدیلی ‌می‌باشد که با بهره گرفتن از بازده اضافی سهام در بازه زمانی انتشار گزارشات تعدیلی اندازه ­گیری می­ شود:

که در آن:

= Daily Ret بازده روزانه شرکت i برای روز های ۰ و +۱

IndRet= بازده بازار ‌می‌باشد.

۳-۴-۲- متغیر مستقل

در این تحقیق برای اندازه ­گیری متغیر مستقل تحقیق(کیفیت سود) از دو مدل استفاده شده است که در ادامه به تشریح هریک از آن­ها می­پردازیم:

۱) کیفیت سود بر اساس اقلام تعهدی

برای اندازه گیری کیفیت سود از اقلام تعهدی بر اساس مدل دی چو و دی شف (DDEQ) (2002) استفاده می شود. اقلام تعهدی در مدل مذکور خطاهای عمدی برآورد که ناشی از دستکاری مدیریت سود و خطای غیر عمدی اقلام تعهدی را در نظر می‌گیرد. مدل مذکور به شرح زیر است:

که در آن:

= میانگین جمع دارایی­ های شرکت i در سال های t و t-1

= جریانات نقدی عملیاتی شرکت i در سال t

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...