۲-۷-۱- عدم اطمینان محیطی[۲]

عدم اطمینان محیطی یک مفهوم کلیدی در ادبیات نظریه و طراحی سازمان است. به ویژه در نظریه هایی که ماهیت و چگونگی تعامل سازمان و محیط را تبیین می نمایند. بخش مهمی از فعالیت های تجربی و نظری با هدف مفهوم سازی سنجش و اندازه گیری عدم اطمینان محیطی انجام شده است. اکثر این تلاش ها و اقدامات ناظر بر این پیش فرض ضمنی است که عدم اطمینان برای حفظ تعادل سازمانی و عملکرد رضایت بخش غیر کارکردی و مضر است. ‌بنابرین‏ برای شناسایی و تجویز روش ها و راهبرهایی که مدیران بتوانند پیامدهای منفی عدم اطمینان را کاهش داده و یا از بین ببرند تمرکز شده است. به رغم این حقیقت که مفهوم عدم اطمینان محیطی موجد زمینه نظری قوی و با اهمیتی است تحقیقات تجربی انجام شده از ناسازگاری و اغلب مشکلاتی در تفسیر نتایج برخوردارند پرسش اصلی این است که سازمان های اثربخش و موفق چگونه خود را با شرایط عدم اطمینان محیطی تطبیق می‌دهند ؟(اشرفی، ۱۳۸۱ ، ۵)

۳-۷-۱- هزینه سرمایه گذاری[۳]

مفهوم هزینه سرمایه بر این فرض مبتنی است که هدف یک شرکت عبارت است از به حداکثر رساندن ثروت سهام‌داران، رعایت این اصل باعث خواهد شد که هزینه سرمایه(با توجه به نوع کاربرد آن)مفاهیم دیگری را مطرح کنیم.

ارائه تعریفی از سرمایه، هر شرکتی دارای ریسک وبازده مخصوص به خود است (البته مقصود شرکتی است که هدف تحصیل سود باشد) هر یک از ‌گروه‌های سرمایه گذار، مثلآ دارندگان اوراق قرضه، سهام ممتاز و سهام عادی خواهان میزانی از نرخ بازدهی هستند که در خورریسک مربوط به آن باشد. هزینه سرمایه عبارت است از حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید به دست آورد تا بازده مورد انتظارسرمایه گذاران در شرکت تامین شود(جهانخانی و پاسائیان، ۱۳۹۰، ۳۱۷)

اصطلاح “هزینه سرمایه” در واقع “نرخ بازده مورد انتظار” یک سرمایه گذاری است و مترادف اصطلاح”بازده مورد انتظار” می‌باشد. روش میانگین موزون هزینه سرمایه تکنیکی است که بازده مورد انتظار را برحسب اجزاء منفرد تشکیل دهنده ساختار سرمایه شرکت اندازه گیری می‌کند. در این روش، هزینه هریک از اقلام بدهی و بازده هر یک از اقلام حقوق صاحبان سهام به طور جداگانه محاسبه می شود.(وکیلی فرد، ۲۸،۱۳۸۸)

۴-۷-۱- تحقیق و توسعه[۴]

در آینده حفظ و به دست آوردن مزایای رقابتی بی نهایت مشکل است برای باقی ماندن در عرصه رقابت، شرکت ها باید سرمایه گذاری های زیادی در فعالیت های تحقیق و توسعه داشته باشند، اگر چه در کوتاه مدت این هزینه ها مقرون به صرفه نباشند. به دلیل وجود رقابت تنگ و فشرده، شرکت ها باید به صورت مداوم و پیوسته تولیداتشان را تغیر دهند و همراه با فن آوری و تکنولوژی روز دنیا باشند، چرا که مزایای رقابت، به وسیله ابداعات و نوآوری ها حاصل می شود. ‌بنابرین‏، بدون سرمایه گذاری تحقیق و توسعه به دست آوردن شهرت و سود غیر ممکن است(رهنمای رودپشتی، ۱۳۸۸، ۱۶)

۵-۷-۱- نرخ بهره[۵]

نرخ بهره در زمان هایی که قیمت ها تغییر می‌کند نرخ بازدهی اسمی سرمایه گذاری ها، نمودگر ضعیفی از نرخ بازدهی واقعی است که سرمایه گذاران کسب می‌کنند چون بخشی از عایدات اضافی ناشی از سرمایه گذاری می‌تواند برای جبران کاهش قدرت خرید سرمایه گذاران به علت تورمی که در طی مدت سرمایه گذاری ایجاد شده است مورد نیاز باشد در نتیجه به منظور حذف اثر تورم برای تعین نرخ بهره واقعی باید در این نرخ بازدهی اسمی تعدیل ایجاد گردد عمومأ نیز از شاخص قیمت مصرف کننده برای این منظور استفاده می شود(شریعت پناهی، ۱۳۸۹، ۴۹۰)

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۱-۲-مقدمه

یکی از مباحث مهم در بودجه بندی سرمایه ای جدال با ریسک در ارزیابی طرح ها است. به طور کلی دو روش برای ارزیابی طرح ها تحت روش ارزش خالص فعلی وجود دارد. طبق روش اول، که همان روش سنتی یا روش ارزش فعلی خالص ایستا نامیده می شود، ارزش اختیارات جهت ارزیابی طرح ها یا منظور نمی شود یا ارزش یابی اختیارات سرمایه گذاری به طور کامل اجرا نمی شود. در حالی که اهمیت اختیارات در بلند مدت معنا پیدا می‌کند. اما طبق روش دوم که با عنوان روش ارزش فعلی خالص راهبردی نامیده می شود ‌به این موضوع پرداخته می شود (علی نژاد ساروکلایی، ۱۳۸۸، ۴۴).

در این فصل پس از مروری مختصر بر سابقه تاریخی اختیارات سرمایه گذاری، پیرامون موضوعاتی هم چون اختیارات سرمایه گذاری، موارد تشابه و افتراق اختیارات سرمایه گذاری با اختیارات مالی، اختیارات سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای و گونه های اختیارات سرمایه گذاری توضیح داده شده است. و در انتهای فصل به تحقیقات به عمل آمده از منابع خارجی و داخلی و ذکر نتایج آن ها نیز اشاره گردیده است.

۲-۲- نگاهی مختصر بر سابقه تاریخی اختیارات سرمایه گذاری

اصطلاح اختیارات سرمایه گذاری اصطلاحی نسبتأ جدید به شمار می‌آید ولی سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای (بودجه بندی سرمایه ای) عمری بسیار طولانی دارد. به هر حال، اصطلاح اختیارات سرمایه گذاری برای اولین بار توسط استوارت مه یزراستاد دانشگاه ام آی تی ابداع و به کار گرفته شد. البته قابل ذکر است که در سال ۱۹۳۰ اروینگ فیشر به روشنی مطالبی را در ارتباط با قابلیت دسترسی مالک واحد تجاری به اختیارات بیان نموده است. مفهوم اختیارات سرمایه گذاری توسط مایکل مابوسین استادیار مدرسه تجاری کلمبیا شهرت یافت. مابوسین اختیارات سرمایه گذاری را برای توصیف شکاف بین قیمت های بازار سهام برخی از بنگاه ها و

ذاتی آن بنگاه ها که از روش سنتی ارزش یابی به ویژه فنون جریان وجوه تنزیل شده استفاده می‌کردند به کار برد.

ادواردو شوآرتز به نوعی در پژوهش های علمی در این زمینه پیش قدم بوده است. هم چنین لنوس تری جرجیس از صاحب نظران معاصری است که در ارتباط با اختیارات سرمایه گذاری مطالعات زیادی انجام داده و کتاب و مقالات زیادی از وی به چاپ رسیده است.

۳-۲- اختیارات سرمایه گذاری چیست؟

اصطلاح اختیارات سرمایه گذاری از دو کلمه اختیار و سرمایه گذاری یا سرمایه ای تشکیل شده است. که معادل لاتین آن از ترکیب دو واژه «Real» و «Option» به وجود آمده است. تحلیل اختیارات سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای بر این اساس استوار است که در هنگام انجام سرمایه گذاری در دارایی های حقیقی مانند زمین، ساختمان و ماشین آلات اختیارات ویژه ای مشابه اختیارات دارایی های مالی (اختیار خرید و اختیار فروش) نهفته است (دستگیر، ۱۳۸۳، ۷۸).

اختیارات سرمایه گذاری حقی است تا سرمایه گذار بتواند اکنون یا آینده عملی را انجام دهد، در صورتی که انجام ندادن آن تعهدی برای وی به وجود نمی آورد (دنوفیل، ۲۰۰۰، ۷۸).[۶]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...