Secretary-General Ban Ki-moon http://www.poa-iss.org/CASA/CASA.aspx,p1. ↑
Meisenberg, Simon M,’’ Legality of amnesties in international humanitarian law
The Lomé Amnesty Decision of the Special Court for Sierra Leone’’,ICRC Journal, Vol. 86,December 2004,pp837-838. ↑
The CD Secretariat and Conference Support Branch (Geneva) ↑
The Weapons of Mass Destruction(WMD) Branch ↑
Conventional Arms Branch(CAB) ↑
Regional Disarmament Branch (RDB) ↑
Information and Outreach Branch(IOB) ↑
در مورد سایر بخش های دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد به جز بخش تسلیحات متعارف که درمتن توضیح داده خواهد شد باید موارد ذیل را خاطر نشان ساخت: ۱-دبیرخانه کنفرانس خلع سلاح و حمایت از کنفرانس سازمان ملل متحد: این بخش به ارائه خدمات نهادی و ماهوی به کنفرانس خلع سلاح ملل متحد و کمیته های خاص آن می پردازد؛۲-بخش تسلیحات کشتار جمعی:این بخش به ارائه حمایت های مختلف مادی و فنی از فعالیت های در حوزه خلع سلاح کشتار جمعی یعنی تسلیحات بیولوژیکی،هسته ای و شیمیایی می پردازد.این بخش در اقدامات بین المللی به منظور تقویت عدم تکثیر تسلیحات کشتارجمعی و همکاری با سازمان های بین المللی ذیربط و موسسات تخصصی سازمان ملل متحد در این زمینه هم چون سازمان بین المللی انرژی هسته ای،سازمان منع تسلیحات شیمیایی می پردازد؛۳-بخش خلع سلاح منطقه ای: این بخش به ارائه خدمات مشورتی به سازمان های بین المللی ،دول عضو در زمینه اقدامات خلع سلاح و امور امنیتی می پردازد.بخش خلع سلاح منطقه ای دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد عهده دار هماهنگی سیاست های خلع سلاح سه مرکز منطقه ای صلح و خلع سلاح در آفریقا،آسیا و اقیانوس آرام و آمریکای لاتین و دریای کاراییب است؛۴-بخش دسترسی و اطلاعات:بخش دسترسی و اطلاعات شمار گسترده ای از وقایع و برنامه ها را در چهارچوب خلع سلاح از جمله انتشار سالنامه خلع سلاح دفتر امورخلع سلاح سازمان ملل متحد و طراحی وبگاه این دفتر و هم چنین جمع آوری متون و اسناد سازمان ملل متحد در زمینه خلع سلاح را برعهده دارد. برای اطلعات بیشتر دراین باره ن.ک به :

The United Nations Office for Disarmament Affairs,’’UNODA Structure’’ http://www.un.org/disarmament/HomePage/about_us/odastructure.shtml,pp1-2(last visit 14/8/2014) ↑
Dembinski-Goumard, Dominique and I. Dembinski,’’ International Geneva Yearbook 2008: Organization and Activities of International Institutions’’, United Nations Publications, 2008,p115

Dembinski-Goumard, Dominique and I. Dembinski,Op.Cit,p116. ↑
The United Nations Office for Disarmament Affairs,’’UNODA Structure’’ http://www.un.org/disarmament/HomePage/about_us/odastructure.shtml,p1 (last visit 14 /8 /2014) ↑
”Women and Small Arms” ↑
The United Nations Task Force on Women,Peace and Security

Department for Disarmament Affairs Staff,’’ The United Nations Disarmament Yearbook, Volume 28’’, United Nations Publications, 2004,p234. ↑
Action Plan for the Disarmament Forum ↑
‘’Group on Equal Rights for Women at the United Nations(GERWUN) ↑
Department for Disarmament Affairs Staff,Opcit,p234. ↑
United Nations Trust Facility Supporting Cooperation on Arms Regulation(UNSCAR) ↑
The United Nations Office for Disarmament Affairs ‘’ UN SCAR :UN Trust Facility Supporting Cooperation on Arms Regulation ’’http ://www.un .org/ disarmament /UNSCAR /p1(last visit 14/6/2014) ↑
بر طبق بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون پالرمو،جرمی فراملی است که واجد هر ویژگی ذیل باشد: الف-در قلمرو بیش از یک دولت ارتکاب یاد؛ب-در قلمرو یک دولت ارتکاب یابد ولی بخش مهمی از مقدمات،طرح ریزی،هدایت یا کنترل آن در دولت دیگری صورت گیرد؛ج-جرم در قلمرو یک دولت ارتکاب یابد اما در ارتکاب آن یک گروه سازمان یافته دخیل باشند که در سرزمین بیش از یک دولت فعال اند؛د-جرم در قلمرو یک دولت ارتکاب یابد اما آثار اساسی آن در دولت دیگر بروز نماید. ↑
The United Nations Office on Drugs and Crime,’’A Global Problem:Illicit Firarms as a Threat to Global Security’’, https://www.unodc.org/unodc/en/firearms-protocol/introduction.html,p1(14/9/2013) ↑
بنا به آماری که دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر ملل متحد در سال ۲۰۰۶ ارائه داده است به ترتیب ایالات متحده آمریکا با ۸۸٫۸ ،یمن ۵۴٫۸،سوییس با ۴۵٫۷ ،فنلاند با ۴۵٫۳،صربستان با ۳۷٫۸ ،قبرس با ۳۶٫۴ ،عراق با ۳۴٫۲ ،اروگوئه با ۳۱٫۸ ،سوئد با ۳۱٫۶ و نروژ با ۳۱٫۳ به عنوان بزرگترین کشورهایی شناخته شده اند که بیشترین تعداد تسلیحات آتشین در دستان مردم عادی را دارند. هم چنین بر مبنای همین آمار،بیشترین تعداد تسلیحات آتشین به ازاری سربازان فعال در جهان مربوط به کشورهای اوکراین،فدراسیون روسیه،ویتنام،چین،آلمان،کره شمالی،کره جنوبی،ترکیه،ایران و هند می باشد.برای اطلاعات بیشتر دراین رابطه ن.ک به :
The United Nations Office on Drugs and Crime ,’’Fireams’’ https://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/tocta/6.Firearms.pdf,p130(last visit 21/1/2015) ↑
Model Law Against the Illicit Manufacturing of and Trafficking in Firearms, Their Parts and Components and Ammunition ↑
Omnibus Survey Software for the gathering of information on the implementation of the United Nations Convention against Transnational Organized Crime and its Protocols Thereto. ↑
نام این سامانه، https://firearmstrafficking.unodc.orgمی باشد که ورود به آن تنها برای دولت ها و سازمان های بین المللی مجاز می باشد. ↑
The United Nations Office on Drugs and Crime,’’Publication’’ https: //www .unodc. org/ unodc/en/firearms-protocol/tools-and-publications.html,p2( last visit 12/11/2014) ↑
البته بایستی خاطر نشان ساخت که دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد تنها رکن سازمان ملل متحد در مورد سیاست های بین المللی جنایی نسبت به کاربرد تسلیحات متعارف نبوده بلکه حداقل می توان نقش دو نهاد کمیته سازمان ملل متحد برای پیشگیری از جرم و درمان و اصلاح مجرمان و موسسه تحقیقات دفاع اجتماع سازمان ملل متحد را در این باره بارز دانست.در مورد کمیته سازمان ملل متحد برای پیشگیری از جرم و درمان و اصلاح مجرمان باید گفت که این کمیته در سال ۱۹۴۸ تشکیل شده و تشکیل آن نشان دهنده پذیرش موسع سیاست جنایی از سوی سازمان یاد شده می باشد.این کمیته که هر چهار یا پنج سال یک بار تشکیل می گردد،در سال ۱۹۵۵ طی قطعنامه ای اصول کلی سیاست جنایی را برای کشورهای عضو تبیین نمود.دومین نهاد،موسسه تحقیقات دفاع اجتماعی سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۶۸ تاسیس گردید و هدفش انتقال نتایج مطاالعات خود به کشورهای عضو در مورد جرم و بزهکاری و ایجاد هماهنگی میان تحقیقات مختلف علمی و اجرای سیاست جنایی کشورهای عضو از جمله در زمینه مقابله با کاربرد غیرقانونی تسلیحات متعارف بوده است.این موسسه در سال ۱۹۸۹ به موسسه تحقیقات بزهکاری بین منطقه ای سازمان ملل متحد تغییر نام داد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نهادها ن.ک به :رضوی فرد،بهزاد،حقوق بین الملل کیفری و زمینه های شکل گیری یک سیاست جنایی بین المللی،فصلنامه آموزه های حقوق کیفری،تابستان ۱۳۹۰،شماره یک،ص۱۸۵٫ ↑
The United Nations Office on Drugs and Crime ‘’ UNODC addresses Security Council on small arms situation in Central Africa ‘’ http:// www.unodc.org /unodc/en /frontpage /2010 /March/unodc-addresses-security-council-on-small-arms-situation-in-central-africa.html,pp1-3

Maras, Marie-Helen,’’ Transnational Security’’, CRC Press,2014,p126.

کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری شورای اقتصادی-اجتماعی بر مبنای قطعنامه ۱۹۹۲/۱ شورای اقتصادی-اجتماعی تاسیس شد.این کمسییون به عنوان نهاد سیاست گذار سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری از جرم و عدالت کیفری عمل می نماید.شورای اقتصادی-اجتماعی،مامو.ریت های کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری را در خلال قطعنامه ۱۹۹۲/۲۲ معین نموده است که به جای آن،این کمیسیون صلاحیت دارد تا به سیاست گذاری در زمینه اقدامات بین المللی و ملی مقابله با جرم و کفایت و عدالت سیستم های قضایی ملی بپردازد.هم چنین این کمسییون به تبادل آراء و اطلاعات با دول عضو در جهت شناسایی اولویت های بین المللی در زمینه مقابله با جرم می پردازد.در سال ۲۰۰۶،مجمع عمومی قطعنامه ۶۱/۲۵۲ را به تصویب رسانید که به موجب آن،صلاحیت های کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری افزایش یافت به طوریکه این کمیسیون بتواند به عنوان رکن اجرایی در دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد عمل نمود و هم چنین یک صندوق پیشگیری از جرم و عدالت کیفری که منابع مالی اش در اختیار ارائه کمک های فنی در زمینه های مورد صلاحیت کمیسیون قرار می گیرد تشکیل شد..کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری شورای اقتصادی اجتماعی به هماهنگ سازی اولویت های نهادهای مختلف سازمان ملل متحد در زمینه عدالت کیفری و پیشگیری از جرم می پردازد.برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه ن.ک به:
The United Nations Office on Drugs and Crime ,’’The Commission on Crime Prevention and Criminal Justice ,’’http://www.unodc.org/unodc/commissions/CCPCJ/pp1-2(last visit 22/11/2014) ↑
Boutwell, Jeffrey and Klare, Michael T. ,’’ Light Weapons and Civil Conflict: Controlling the Tools of Violence’’, Rowman & Littlefield,1999,p109.

Goldblat, Jozef,’’ Arms Control: The New Guide to Negotiations and Agreements with New CD-ROM Supplement’’, SAGE,2002,p251.

Sub-Commission on the Promotion and Protection of Human Rights ↑
United Nations Refugee Agency,’’ UN Sub-Commission on the Promotion and Protection of Human Rights,http: //www.refworld.org/publisher/UNSUBCOM.html,p1(last visit 14/2/2014)

the UN Special Rapporteur on Small Arms and Human Rights ↑
Barbara Frey ↑
Draft Principles on the prevention of human rights violations committed with small arms ↑
بین تروریسم و دزدی دریایی تفاوت وجود دارد. بر مبنای تعریف کارگروه شورای همکاری امنیتی در بخش آسیایی آقیانوس آرام،تروریسم دریایی به این شکل تعریف شده است: ((انجام اعمال و فعالیت های تروریستی در محیط دریایی با استفاده یا برضد کشتی ها یا شناورهای ثابت در دریا یا در ساحل یا بر علیه یکی از مسافران یا خدمه یا بر علیه تاسیسات و سکونت گاه های ساحلی)).از این رو،تروریسم دریایی هم می تواند جنبه دولتی و هم خصوصی داشته باشد در حالی که دزدی دریایی بر مبنای تعریف ماده ۱۰۱ کنوانسیون بین الملل ۱۹۸۲ حقوق دریاها فقط جنبه خصوصی دارد. ↑
Chong Guan, Kwa Kwa and Skogan, John ,’’ Maritime Security in Southeast Asia’’, Routledge,2007,p64.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...