در ساختمان‌هایی مانند مراکز درمانی و یا سالن‌های کامپیوتر که وجود سیستم‌های برق اضطراری برای پشتیبانی تجهیزات خنک‌کننده ضروری است، استفاده از چیلرهای جذبی موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ی این تجهیزات خواهد شد.

د- صرفه جویی در هزینه‌ی اولیه‌ی مورد نیاز برای دیگ‌ها:
برخی از چیلرهای جذبی را می‌توان در زمستان‌ها به عنوان گرم‌کننده مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم برای سیستم‌های گرمایشی را تأمین نمود. در صورت استفاده از این چیلرها نه تنها هزینه‌ی خرید دیگ کاهش می‌یابد بلکه صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در فضا نیز بدست خواهد آمد.
ه- بهبود راندمان دیگ‌ها در تابستان:
مجموعه‌هایی مانند بیمارستان‌ها که در تمام طول سال برای سیستم‌های استریل‌کننده، اتوکلاوها و سایر تجهیزات به بخار احتیاج دارند مجهز به دیگ‌های بخار بزرگی هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمی کار می‌کنند. نصب چیلرهای جذبی بخار در چنین مواردی موجب افزایش بار و مصرف بخار در تابستان‌ها شده و در نتیجه کارکرد دیگ‌ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهی خواهد یافت
و- بازگشت سرمایه‌گذاری اولیه:
چیلرهای جذبی به دلیل نیاز کمتر به برق در مقایسه با چیلرهای تراکمی، هزینه‌های کارکردی را کاهش می‌دهند. اگر اختلاف قیمت یک چیلر جذبی و یک چیلر تراکمی هم‌ظرفیت را به عنوان میزان سرمایه گذاری و صرفه جویی سالانه از محل کاهش یافتن هزینه‌های انرژی را به عنوان بازگشت سرمایه در نظر بگیریم، می‌توان با قاطعیت گفت که بازگشت سرمایه‌گذاری صرف شده برای نصب چیلرهای جذبی با شرایط بسیار خوبی صورت خواهد گرفت.
با در نظر گرفتن مزایای فوق و با توجه به اهمیت فاکتور تأمین انرژی در انتخاب تجهیزات سرمایشی، قطعاً درمناطقی که سوخت‌های فسیلی راحت‌تر وارزانتر از انرژی الکتریکی تأمین می‌شوند چیلرهای جذبی بهترین انتخاب خواهند بود [۴۳] و از آنجا که مهمترین شرط برای به کارگیری چیلر جذبی با تغذیه بخار وجود تاسیسات تأمین کننده‌ی بخار با فشار حداقل یک اتمسفر می‌باشد و پالایشگاه فراشبند فاقد چنین تأسیساتی می‌باشد، لذا تنها گزینه‌‌ی منطقی، انتخاب چیلرهای جذبی شعله ‌مستقیم می‌باشد.
۴-۱-۴- چیلر تأمین کننده‌ی آب سرد[۵۱]
برای انتخاب چیلر از روی کاتالوگ‌های موجود لازم است پارامترهای زیر را در دست داشته باشیم [۴۴]:

    1. ظرفیت سرمایی چیلر[۵۲] بر حسب تن تبرید[۵۳] RT) یا (USRT

ظرفیت سرمایی چیلر با احتساب ۱۰% ضریب اطمینان، بابت افت قدرت و ظرفیت سرمایی چیلر ناشی از فرسودگی دستگاه در آینده، از فرمول زیر محاسبه می شود:

که در رابطه‌ی فوق:
=ظرفیت سرمایی چیلر(تن تبرید امریکایی)
= بار سرمایی کل (Btu/hr)

    1. دمای آب سرد خروجی[۵۴] از چیلر- این دما بین ۴۰ تا ۵۰ می‌باشد.
    1. دبی آب سرد خروجی[۵۵] از چیلر- که عبارتند از مقدار آب سردی که در کل سیستم جریان می‌یابد.
    1. اختلاف دمای آب سرد ورودی و خروجی چیلر که همان اختلاف دمای آب سرد رفت و برگشت سیستم است و معمولاً برابر ۱۰ در نظر گرفته می‌شود.
    1. دمای آب خروجی از کندانسور[۵۶]– منظور دمای آب خنک کننده‌ی کندانسور است که معمولاً بین ۸۵ تا ۱۰۵ در نظر گرفته می‌شود. اختلاف دمای آب ورودی و خروجی کندانسور[۵۷] معمولاً ۱۰ می‌باشد.
    1. دمای تقطیر[۵۸]– که منظور دمای تقطیر بخار مبرد در کندانسور است و معمولاً مقدار آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ در نظر گرفته می‌شود.

معمولاً اطلاعات فوق برای انتخاب چیلر از روی کاتالوگ کافی است. سایر مشخصات از قبیل ضریب رسوب[۵۹]، افت فشار در قسمت‌های مختلف چیلر، مشخصات الکتریکی و ابعاد دستگاه در کاتالوگ ارائه می‌شوند.
برای محاسبه‌ی ظرفیت سرمایی چیلر، در ابتدا باید دبی آب سرد خروجی از چیلر را محاسبه نمود. با توجه به اینکه دمای خروجی و ورودی چیلر استفاده شده به ترتیب ۷ و ۱۲ می‌باشد، دبی جرمی آب مورد نیاز برای کندانس کردن خروجی برج دفع، به ازای هر واحد، برابر با ۳۳۸۰۰ است( ۱۰۱۴۰۰ به ازای سه واحد) می‌باشد. از قبل نیز می‌دانیم که ظرفیت گرمایی ویژه‌ی آب برابر با ۱۸/۴ است[۴۵]. با جایگذاری مقادیر فوق در رابطه‌ی (۴-۲) خواهیم داشت:

با جایگذاری عدد فوق در رابطه‌ی (۴-۱) خواهیم داشت:
USRT=184
با توجه به ظرفیت سرمایی و دبی آب سرد خروجی بدست آمده و نیز با بهره گرفتن از کاتالوگ شرکت Sakura Air Conditioner [46] مدل و مشخصات چیلر جذبی شعله ‌مستقیم انتخاب شده، به شرح جدول زیر می‌باشد.
جدول(۴-۴): مدل و مشخصات چیلر جذبی شعله ‌مستقیم انتخاب شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...