کمینه

بیشینه

میانگین*

انحراف معیار

سم

۱

۵

۲۲/۳

۴۰/۱

کود

۰

۵

۶۹/۲

۷۱/۱

* دامنه امتیاز بین ۰ تا ۵ متغیر است.

۳-۴ آمار استنباطی
۱-۳-۴ آزمون‌های همبستگی
۱-۱-۳-۴ ارتباط متغیرهای چارچوب نظری (هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، هنجار اخلاقی، مفهوم خود، نگرش و دانش) با تمایل رفتاری نسبت به کاربرد سموم شیمیایی
جهت بررسی رابطه بین متغیرهای هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، هنجار اخلاقی، مفهوم خود، نگرش و دانش با تمایل رفتاری نسبت به کاربرد سموم شیمیایی اقدام به آزمون همبستگی از نوع پیرسون گردید. همان‌گونه که در جدول ۳۰-۴ مشاهده می‌شود، هنجار ذهنی با اطمینان ۹۹ درصد با تمایل رفتاری ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد )۵۵/۰(r=؛ این بدان معنا است هر چه که کشاورز جهت مصرف سموم بیش‌تر مورد حمایت و تأیید اطرافیان قرار گیرد، تمایل وی به کاربرد سموم بیش‌تر می‌شود. همچنین کنترل رفتار درک شده با تمایل در سطح ۱٪ ارتباط منفی و معنی‌داری دارد )۴۳/۰-(r=. به این معنی که اگر کشاورز احساس کند بر عدم کاربرد سموم کنترل ندارد یا ترک کاربرد برای وی سخت است، تمایل وی به کاربرد سموم بیش‌تر می‌شود. همچنین هنجار اخلاقی نیز با تمایل نسبت به کاربرد سموم در سطح ۱٪ ارتباط منفی و معنی‌داری دارد )۵۷/۰-(r=. اگر کشاورز نسبت به کاربرد سموم احساس خوبی نداشته باشد و این عمل را خلاف ارزش‌های اخلاقی بداند، تمایل وی نسبت به کاربرد سموم کم‌تر می‌شود. از طرفی مفهوم خود با تمایل در سطح یک درصد ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد )۲۴/۰(r=، به این معنی که فرد هر چه بیش‌تر مفهوم کشاورز بودن خود (شخصیت کشاورز بودن خود) را وابسته به مصرف سموم بداند، تمایل وی به کاربرد سموم بیش‌تر می‌شود. نگرش نسبت به کاربرد سموم نیز با تمایل فرد در سطح یک درصد ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد )۳۷/۰(r=، به این معنا که هر چه فرد کاربرد سموم را مهم و ضروری بداند، تمایل نسبت به کاربرد نیز بیش‌تر می‌شود. از طرفی دانش نسبت به اثرات کاربرد سموم با تمایل کاربرد سموم در سطح یک درصد ارتباط منفی و معنی‌داری دارد )۳۴/۰-(r=. هر چه دانش نسبت به اثرات کاربرد سموم بیش‌تر شود، تمایل وی نسبت به کاربرد کم‌تر می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱-۳-۴ ارتباط متغیرهای چارچوب (تمایل رفتاری، نگرش, هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، هنجار اخلاقی، مفهوم خود، و دانش) با رفتار کاربرد سموم شیمیایی
جهت بررسی رابطه بین متغیرهای تمایل رفتاری، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، هنجار اخلاقی، مفهوم خود و دانش نسبت به کاربرد سموم شیمیایی با رفتار کاربرد سموم شیمیایی اقدام به آزمون همبستگی از نوع پیرسون گردید. با توجه به یافته‌های جدول ۳۰-۴، “تمایل” به استفاده از سموم با رفتار کاربرد سموم ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد (۱۹/۰r=). به این معنی که هر چه فرد تمایل بیش‌تری به کاربرد سموم شیمیایی داشته باشد، به احتمال بیش‌تری این عمل را انجام خواهد داد. با توجه به تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده این ارتباط درست و منطقی است. “کنترل رفتار درک‌ شده” نسبت به استفاده از سموم با رفتار کاربرد سموم ارتباط منفی و معنی‌داری دارد (۲/۰r=-). به این معنی که هر چه فرد بر عدم کاربرد سموم کنترل کم‌تری داشته باشد، یعنی کاربرد سموم در حیطه اختیار و اراده وی نباشد و مجبور به کاربرد این نهاده باشد، احتمال انجام عمل سم‌پاشی بیش‌تر می‌شود. ارتباط “هنجار اخلاقی” نسبت به کاربرد سموم و رفتار نیز منفی و معنی‌داری می‌باشد (۲۵/۰r=-). اگر فرد کاربرد سم را غیر اخلاقی بداند و نسبت به کاربرد آن احساس خوبی نداشته باشد، احتمال این‌که در عمل از سموم استفاده کند کم‌تر خواهد بود. “مفهوم خود” نسبت به کاربرد سموم با رفتار کاربرد سموم ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد (۲۴/۰(r=. اگر فرد شخصیت کشاورز بودن خود را وابسته به کاربرد سموم شیمیایی بداند و نتواند کشاورزی خود را بدون کاربرد سموم تصور کند، با احتمال بیش‌تری سموم را به کار می‌گیرد. ارتباط “دانش” نسبت به اثرات استفاده از سموم با رفتار کاربرد سموم منفی و معنی‌دار می‌باشد (۱۴/۰r=-). به این معنی که هر چه دانش فرد از اثرات کاربرد سموم بیش‌تر باشد، احتمال این‌که سموم را به‌کار گیرد، کم خواهد بود. رابطه “هنجار ذهنی” نسبت به کاربرد سموم و “نگرش” نسبت به کاربرد سموم با رفتار معنی‌دار نمی‌باشد. با توجه به چارچوب نظری پژوهش این ارتباط به واسطه تمایل رفتاری برقرار می‌شود.

جدول ۳۰-۴ آزمون همبستگی بین متغیرهای تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده نسبت به مصرف سموم شیمیایی

متغیرها نسبت به سم

رفتار

تمایل رفتاری

هنجار ذهنی

کنترل رفتاری

هنجار اخلاقی

مفهوم خود

نگرش

دانش

رفتار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...