د. ‌سرقت‌های متروک نیز به ‌سرقت‌های اطلاق می‌گردد که در گذشته معمول بوده است اما امروزه به علت عدم صرفه اقتصادی ترک شده است از قبیل شمع دزدی از اماکن تبرکه و کوپن دزدی و کفن دزدی.

 

گفتار چهارم : طبقه بندی سارقین

 

الف :طبقه بندی سنی و جنسی سارقین :

 

اطلاع از طبقه بندی سنی مجرمین یکی از مراحل مهم بررسی و مطالعه در انحرافات و مسائل اجتماعی است زیرا هر گروه از انسان‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند و مطالعه علل و عوامل انحرافات بدون توجه به وضعیت و طبقه بندی سنی امکان پذیر نیست. سرقت از جرائمی است که در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود. کودک، نوجوان، جوان، میانسال و سالخورده ممکن است مرتکب شوند نوع سرقت و فراوانی سرقت در گروه‌های مختلف سنی متفاوت است مثلا در خصوص سارقین داخل خودرو و سارقین کیف زن و جیب بر معمولا افراد بین ۳۰ تا ۴۵ سال می‌باشند که اغلب به خاطر اعتیاد مرتکب سرقت می‌شوند ، تا با فروش اموال مسروقه بتوانند لحظاتی با مواد مخدر خریداری شده به زندگی خود ادامه دهند ویا در خصوص سرقت منزل ، سارقین این نوع سرقت معمولا افرادی می‌باشند که بین ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند و چابکی و چالاکی خود سود می‌برند. آنچه مسلم است عدم رعایت مسائل فیزیکی و بی توجهی مالکین منازل و وسایل نقلیه موجب وسوسه سارقین به انجام عمل سرقت می‌گردد. به همین لحاظ در اکثر موارد وقوع سرقت در شهرستان‌ها سرقت مربوط به گروه سارقین موتور سیکلت آمار قابل توجهی دارد.

 

نسبت زنان بزهکار نسبت به مردان بزهکار خیلی کمتر است. این امر در تمام جوامع وجود دارد. ولی نسبت آن ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال ‌در سال‌ ۱۹۸۳ نسبت مجموع زندانیان زن در فرانسه ۱۵ درصد مجموع زندانیان بود. زنان اصولاً آمادگی ارتکاب جرائم را ندارند. ضعف جسمانی، وضعیت جسمانی و مزاجی، شهامت کمتر نسبت به مردان، عدم تناسب وضع بدنی برای ارتکاب برخی جرائم، فعالیت اجتماعی کمتر، رئوفیت زیاد نسبت به مردان و احساس شرم مانع می‌گردد زنان جرائم خاصی هم دارند مانند سقط جنین، فحشا و ولگردی، ولی در جرائم عمومی و مشترک جرائم زنان را معمولاً سرقت تشکیل می‌دهد.

 

ب : دسته بندی سارقین از نظر شیوه و شگرد کار :

 

در ابتدا به تعریف شگرد می پردازیم : در تعریف عام : روش و عملی است که در اثر تکرار و مرور زمان به صورت عادت در آمده و افراد از این طریق در انجام کارهای خود موفقیت بیشتری حاصل می‌کنند. در تعریف خاص : عبارت از روشی است که مجرمان به طور عادی در ارتکاب جرم اعمال می‌کنند.

 

در گذشته سارقین علاقه داشتند به تنهایی مرتکب سرقت شوند ولی امروزه سارقین جوان و تازه کار ترجیح می‌دهند با شرکت چند سارق دیگر و با وسایل کافی اقدام به انجام سرقت نمایند.

 

سارقین با تجربه هم به دلیل استفاده از فرزی و چالاکی جوانان و کشانیدن آنان به راه خود از وجود آن ها بهره می‌برند.

 

در ایران دستجات سارقین مرکب از ۲ یا حداکثر ۴ نفرند که حیطه عمل آن ها به خلاف گذشته گسترش دارد و نقاط مختلف کشور را برای سرقت انتخاب می‌کنند.

 

سارقین به دنبال فرصت مناسب هستند. یعنی فرصت طلبی و استفاده از غفلت صاحبان مال خصیصه کلی آن ها‌ است. سارقین افراد باهوشی هستند، فرصت‌ها را براحتی به دست می‌آورند.

 

سارقین اطلاعات و موارد مورد نیاز را قبل از هر گونه اقدامی ‌در مورد سوژه مورد نظربدست می‌آورند.

 

استفاده از اسید، سارقین با سرنگ پلاستیکی مقداری اسید به داخل منفذ قفل وارد نموده پس از چند دقیقه اسید موجب از بین رفتن حساسیت و ابزارهای داخل قفل شده، سپس با فشار دادن شستی قفل در آن باز می‌شود.

 

حال شاید این سوال مطرح گردد چرا در این تحقیق به انواع شگرد های سارقین در ارتکاب بزه سرقت پرداخته می شود ، پاسخ این است که تا از جزئیات نحوه سرقت مطلع نباشیم نمی توانیم راهکار مناسبی در خصوص پیشگیری از آن ارائه دهیم و شناخت شگردهای سرقت از اهم مطالبی است که لازم است روشن و تشریح گردد.

 

به طور مثال در سرقت منزل سارقین از شگرهای مختلفی استفاده می‌کنند که در ادامه به شرح هریک از آنان می پردازیم :

 

۱-انواع شگردهای سرقت از منزل

 

الف: سرقت منزل از طرق تالیورزنی : سرقت با این نوع شگرد مرسوم و متداول ترین نوع سرقت منزل در استان قم می‌باشد، سارقین منزل که اغلب جوان می‌باشند با بهره گرفتن از تالیورهای خودروهای سنگین که سر این تالیورها توسط سنگ فرز باریک شده است و با تکیه به توان جسمی خود ، تالیور را بین درب و چهارچوب منزل می‌گذارند و به صورت یک یا دو نفره با فشاری ناگهانی به آن موجب تخریب درب و قفل شده و به راحتی وارد منزل می شود ، با توجه به تحقیقی که از این سارقین به عمل آمده ، تالیورزنی باعث می‌گردد که سارقین در اسرع وقت وارد منزل شوند و نیازی به شاه کلید و یا تخصص در باز کردن قفلهای مختلف نداشته باشند وحتی با بهره گرفتن از تالیور نسبت به باز کردن درب گاو صندوق های که از نظر مردم عادی نفوذ ناپذیر می‌باشند اقدام می‌کنند .

 

در سال ۱۳۹۳ یک باند بزرگ سرقت که با شگرد تالیورزنی اقدام به سرقت منزل می‌کردند شناسائی و طی اعطای نیابت قضایی در شهر کرج دستگیر و به قم اعزام گردیدند ،این سارقین که بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشتند و در دو تیم چهار نفره مرتکب سرقت می شدند ‌به این صورت تقسیم کار کرده بودند که در هر تیم یک نفر راننده و یک نفر نگهبان و یا به اصطلاح سارقین (به پا) و دو نفر دیگر با تالیور زنی وارد منازل می شدند و به قدری در این کار تبحر داشتند که یکی از اعضای باند که ۱۸ سال بیشتر نداشت معترف بود که بیش از پنجاه منزل را از طریق تالیورزنی سرقت نموده است و بعد از تحقیقات فراوان و اطلاع دادن به استان‌های همجوار مشخص گردید که علاوه بر بیش از یکصد فقره سرقت منزل توسط این باند در استان قم طی یکسال گذشته ، در استان‌های البرز ، تهران و قزوین نیز به همین صورت مرتکب سرقت شده و ثروت کلانی از این راه به دست آورده اند به طوری که احدی از این سارقین مالک یک ساختمان بیست و چهار واحدی در عظیمیه کرج بود . نکته جالب توجه در سرقت این افراد اطلاع و اطمینان کامل آن ها از خالی بودن منزل در زمان سرقت بود که حتی یک مورد سرقت منزل با حضور ساکنین انجام نداده بودند . بنده شخصا از سارقین سوال کردم از چه طریقی به خالی بودن منزل از سکنه مطمئن می شدید ؟ که پاسخ دادند ما در اوایل شب در کوچه های محله های مرفه نشین و خلوت که دسترسی آسان به جاده های بیرون شهر برای فرار احتمالی را داشته باشد با خودرو گشت می زدیم ، چنانچه چراغهای منزلی خاموش بود حوالی ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب زنگ منزل را می زدیم اگر چراغی روشن نمی شد و یا از آیفون صدای نمی آمد بلا فاصله از خودرو پیاده می شدیم و با تالیور زنی وارد منزل می شدیم و حداکثر ظرف ده دقیقه از منزل خارج می گردیدیم ، لازم به ذکر است مشارالیهم در طی بیش از یکصد فقره سرقت در استان قم حتی از یک آپارتمان سرقت نکرده اند و فقط خانه های ویلایی مد نظر آن ها بوده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...