• انرژی زیاد: انچه بیشتر سرمایه گذاران باید بیشتر در یک ‌کارآفرین جستجو کنند انرژی زیاد است زیرا ‌کارآفرین بودن حرفه ای بی مانند است.

    • انگیزه : بسیاری از کارافرینان برای کسب درامد در طول هفته ساعات طولانی را کارمی‌کنند ‌بنابرین‏ انگیزه ای که کارافرینان را به تکاپو می اندازد کسب سود بیشتر و در نتیجه کسب درامد بیشتر برای خودش است. در اینجا باید بین انگیزه و حرص وطمع تفاوت قائل شد زیرا تجربه نشان می‌دهد که کارافرینان بیشتر در پی دگرگونی و رشد و ارتقای جامعه هستند تا افزایش در امد خود.

۳) خطر پذیری :

اهمیت سرمایه گذاری خطر پذیردر توسعه تکنولوژی و رشد اقتصادی بیشتر به همین ویژگی خطر پذیری باز می‌گردد. به بیانی دیگر کارافرینان که طرح نو و ایده خلاقی در ذهن دارند وبه موفقیت ان باور دارند،معمولا به سبب دسترسی نداشتن به منابع مالی کافی در مسیر حرکت خود متوقف می‌شوند. آن ها در این مرحله برای رفع مشکل خود به بانک‌ها و مؤسسات مشابه روی می اورند اما به دلایل مختلف نمی‌توانند از این منابع استفاده نمایند.ازجمله موانع اصلی درخواست سپرده های سنگین و دیدگاه کوتاه مدت حاکم بر این مؤسسات است.در چنین فضایی تامین مالی ریسک پذیر مطرح خواهد شد.اگر ان دسته از صندوق هایی که با هدف کمک به توسعه تکنولوژی شکل گرفته اند خطر پذیر هم باشند،اندک اندک از کارکرد اصلی و واقعی خود خارج می‌شوند. چه بسا بعد از مدتی آن ها هم عملکردی مشابه عملکرد بانک‌ها پیدا کنند.

خطر پذیری به مجموعه شرایطی وابسته است که بدون وجود آن ها نمیتوان از صندوق سرمایه گذاری توقع خطر پذیری را داشت.یکی از این شرایط ایجاد مشوق هایی برای کارکنان صندوق است تا در قبال سرمایه گذاری موفق پاداشی دریافت کنند.یکی دیگر از موانع خطر پذیری ناتوانی صندوق ها در ارزیابی دقیق طرح های پیشنهادی است که با رفع ان میتوان خطر پذیری را به معنی واقعی آن ها تجربه کرد. ‌بنابرین‏ خطر پذیری از جمله ویژگی های اصلی سرمایه گذاری خطر پذیر است و نقش به سزایی در توسعه تکنولوژی دارد.

۴)انگیزه سود اوری :

مطمئنا پذیرش خطر باید با انگیزه کسب سود بیشتر همراه باشد، درغیر این صورت اگر سرمایه داران در پی سود محدود و ناچیز باشند می‌توانند به بانک ها یا سایر سرمایه گذاری های مطمئن بسنده کنند.‌بنابرین‏ کسانی که سرمایه خود را در طرح های نواورانه و در عرصه تکنولوژی های پیشرفته در معرض خطر قرار می‌دهند، مطمئنا باید برنامه نسبتا بلند مدتی برای کسب سود بیشتر در نظر داشته باشند.

۵) توجه به شرکت های نوپا :

سرمایه گذاری ریسک پذیر می‌توانند در مراحل مختلف رشد شرکت ها صورت گیرد.این مراحل را میتوان به مراحل ابتدایی، رشد وگسترش تقسیم بندی کرد. در مراحل ابتدایی معمولا کارافرینان با ایده های جالب و جذاب وجود دارند و در بسیاری از موارد سازماندهی مناسبی در قالب یک شرکت وجود ندارد. پس ارزیابی ظرفیت این طرح ها بسیار دشوارتر است و خواهان مهارت های ویژه ای است و افق زمانی سود اوری نیز حداقل به هفت تا ده سال می‌رسد.در سوی دیگر،طیفی از سرمایه گذاری ها ‌در شرکت های ثبات یافته صورت می‌گیرد که بنا به دلایلی در پی گسترش دامنه فعالیت های خود هستند که مطمئنا ارزیابی ظرفیت این طرح ها بسیار راحت تر است.پس خطر این سرمایه گذاری ها کمتر می شود و افق زمانی خروج از سرمایه گذاری نیز کاهش می‌یابد.با توجه به توضیحات فوق هرچند سرمایه گذاری خطر پذیر شامل تمامی طیف ها می شود اما تاثیر این سرمایه گذاری زمانی پررنگ تر می شود که جهت گیری اصلی ان به سوی سرمایه گذاری در مرحله ابتدایی رشد شرکت ها یا همان شرکت های نوپا و نواور باشد.

۶) دیدگاه بلند مدت:

یکی از ویژگی های بسیار مهم دیگر که ابعاد عملکردی و ویژگی های سرمایه گذاری ریسک پذیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد،دیدگاه بلند مدت حاکم بر صندوق‌های سرمایه گذار است. مسلماخطرپذیری برای کسب سود در هفت تا ده سال اینده بدون دیدگاه بلندمدتی امکان پذیر نیست و اساسا توسعه تکنولوژی در دیدگاه کوتاه مدت جایی ندارد. به بیانی دیگر اگر دیدگاه کوتاه مدت بر صندوق ها حاکم باشد نه تنها این صندوق ها به تدریج از ماهیت خطر پذیری خود خارج می‌شوند بلکه مهم تر از ان دیگر در راستای اهداف توسعه تکنولوژی گام بر نخواهند داشت و عملکرد ان ها همانند مؤسسه‌‌های مالی و بانکی می شود.

۷)مشارکت در مالکیت شرکت ها :

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی ها ی سرمایه گذاری ریسک پذیر مشارکت در مالکیت شرکت هاست. از انجا که وام دادن با سرمایه گذاری ریسک پذیر همخوانی ندارد واز طرفی خلا موجود در تامین مالی پروژه های نواورانه و مبتنی بر تکنولوژی های پیشرفته را پر نمیکند نقش سرمایه گذاری ریسک‌پذیر پررنگ تر می شود. از سوی دیگر زمانی که صندوق های سرمایه گذاری ریسک‌ پذیر در مالکیت شرکت ها سهیم می‌شوند در قبال اینده آن ها نیز متعهد می‌شوند و از هرابزاری برای کمک به موفقیت این شرکت‌ها استفاده می‌کنند. در اینجا موضوع مشاوره های مدیریتی و برنامه ریزی و حتی استفاده از کانال ارتباطات شخصی در کمک به شرکت های نوپا ی مبتنی بر تکنولوژی پیشرفته مطرح است.

۲-۶- فرصت های فراروی بازار سرمایه گذاری مخاطره پذیر

فرصت های جذاب برای سرمایه گذارای های مخاطره پذیر می‌توانند به دست آمده یا برعکس به دلیل شرایط سخت اقتصادی، مالی و شرایط خاص بازار از دست بروند. اما انجام چنین چیزی نیازمند یک بررسی هوشمندانه در خصوص درک صحیح یک صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر (بعضی اوقات به عنوان وجوه سرمایه گذاری اشاره می شود) و آنچه که انجام می‌دهد (تاثیری که روی رفتار سرمایه گذار می‌گذارد) می‌باشد. همچنین بررسی آن چه که اخیراًً‌ به دلیل جابجایی بازار سرمایه گذاری مخاطره پذیر بوقوع پیوسته است. (در سال ۲۰۰۲ بعد از شیوع بازار شرکت های صوری اینترنتی).

برای یافتن وجوه سرمایه گذاری مخاطره پذیر، لازم است مالکان و مدیران واحدهای تجاری، زمانی را به درک و بررسی نیازها،‌ دیدگاه ها و اهداف ضرورت سرمایه گذاران مخاطره پذیر اختصاص دهند. چهار هدف اصلی وجود دارد که رفتار و روش سرمایه گذاران مخاطره ‌پذیر را در فرایند سرمایه گذاری تحت تاثیر قرار می‌دهند. خواه سرمایه گذار در حال گذر از مرحله منفعت اولیه به مرحله تحلیل انتشار اوراق بهادار باشد و یا در حال طی نمودن موفقیت آمیز مرحله نهایی سرمایه گذاری باشد، به میزان زیادی، توجه و رفتار سرمایه گذار مخاطره پذیر از چهار هدف زیر سرچشمه می‌گیرد:

۱) به حداکثر رساندن بازده های مالی (که نهایتاًً به ‌عنوان بازده سرمایه گذاری اندازه گیری می شود)

۲) جلوگیری ‌از کاهش قیمت‌ها (یا زیان احتمالی ناشی از سرمایه گذاری)

۳) نظارت و تاثیر گذاری بر پیشرفت، توسعه و دستیابی به طرح سرمایه گذاری (یعنی شرکت پورتفوی)

۴) پیگیری و اجرای بهترین استراتژی “خروج” و اقدامات تصفیه در دوره زمانی مشخص. ساختار و خصوصیات فعالیت سرمایه گذاری مخاطره پذیر آن چنان که در موافقت نامه‌های حجیم و متعدد سرمایه گذاری آمده است به میزان زیادی تحت تاثیر اقدامات سرمایه گذار مخاطره پذیر برای اجرای و متعادل ساختن این اهداف می‌باشد (Aronson,2009).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...