مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۱-۲- ارزیابی عملکرد – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
هماهنگی
یکی از وظایف مهم مدیر هماهنگی است. اهمیت این موضوع به حدی است که گروهی از صاحبنظران مدیریت را علم هماهنگی منابع انسانی و مادی تعریف کردهاند. دکتر اقتداری در این مورد مینویسد: «اگر بخواهیم مدیریت را بر حسب عناصر تشکیل دهنده آن و یا وظایف مدیر تعریف کنیم مدیریت را میتوان علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن رهبری و کنترل فعالیتهای دستهجمعی برای نیل به هدفهای مطلوب با حداکثر کارایی تعریف کرد.» (اقتداری، ۱۳۷۲، ص ۶۱)
از وظایف مهم مدیر ایجاد موازنه و تطبیق وظایف متعددی است که واحدهای مختلف سازمان به منظور تامین هدف مشترک انجام میدهند. در تشکیل سازمان، وظایف بین واحدهای مختلف سازمان به منظور تامین تقسیم کار و وظایف انجام میشود و به فرض این که با رعایت اصول طبقهبندی منطقی صورت گرفته باشد به خودی خود تحقق هدف یا هدفهای عمومی سازمان را تضمین نمیکند. زیرا این امر مستلزم برقراری تعادل و تطبیق لازم بین وظایفی است که میان واحدهای مختلف سازمان تقسیم شده است. سازمان مانند ماشینی است که هر قسمت آن وظیفه خاصی را انجام میدهد و هماهنگی میان اجزاء مختلف ماشین ضروری است. به همین ترتیب انطباق و تعادل وظایف واحدهای متعدد سازمان برای تعیین هدفهای مشترک لازم است. (اقتداری، ۱۳۷۲، ص ۶۳-۶۴)
تحکیم روابط انسانی
یکی از وظایف مهم و اساسی مدیر هدایت گروههای انسانی سازمان به سوی اهداف مشترک است. هر چه مدیربتواند با روشهای دوستانه و تحکیم روابط بین خود و کارکنان و با نفوذ شخصی بیشتر که ناشی از برخوردهای عاقلانه و عملکردهای مدبرانه است، اعمال مدیریت کند کارکنان او را بهتر میپذیرند و در جهت تحقق اهداف سازمانی بیشتر تلاش میکنند. بهرنگی در کتاب مدیریت آموزشی مینویسد: «قسمت اعظم موفقیت مدیران مبتنی بر نفوذ آنان در فکر و ذهن کارکنان و اشخاص ذیربط میباشد. برای مدیران درک و عمل به مهارتهایی که بتوانند افراد را برانگیزد و هماهنگی لازم میان شخصیت و نیاز انسان برقرار کند واجد اهمیت اساسی است.
بخش عمده مدیریت فراهم آوردن محیط مناسب کار و گردآوری کارکنان به صورت گروههایی است که در حصول به اهداف مشترک خود و سازمان همکاری نمایند. بنابرین برای موفقیت مدیر شناخت انگیزه ها (عوامل برانگیزاننده) در کارکنان برای کار مناسب سازمان ضروری است. (بهرنگی، ۱۳۷۴، ص ۱۳۷)
– انگیزش و نیازها :
برخی از صاحبنظران رابطه نیاز و انگیزش را به این صورت توصیف کردهاند که نیاز در فرد ایجاد محرک کرده و محرک باعث میشود فرد به سمت هدفی برای ارضای نیاز خود حرکت کند و انگیزش اتفاق بیافتد. (الوانی، ۱۳۶۸)
نمودار فرایند انگیزش از طریق ارضای نیاز ۲-۱ (الوانی، ۱۳۶۸)
وظایف مدیران آموزشی شهرستان پاکدشت
این بخش به بیان وظایف مدیران آموزشی شهرستان پاکدشت که بر مبنای آن این پژوهش انجام گرفته است اختصاص دارد:
کیفیت بخشی به آموزش
-
- ارتقاء سطح کیفی و کمی جلسات شورای معلمین.
-
- تشکیل جلسات به صورت قطببندی با موضوعات مشخص.
-
- تهیه شناسنامه آموزش مدارس شهرستان و تجزیه و تحلیل آن ها.
-
- نظارت بر ارزشیابی فرآیند مدار (آغازین- تکمیلی- پایانی).
- نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین همکاران و دانشآموزان.
تحکیم باورهای دینی با همکاری معاونت محترم پژوهشی
-
- ایجاد یکپارچگی و انسجام واقعی میان فعالیتهای آموزشی و پرورشی.
-
- کسب مهارت خواندن قرآن کریم توسط دانشآموزان.
-
- مشارکت کامل معلمان و دانشآموزان جهت برپایی هرچه باشکوهتر نماز جماعت در مدارس.
-
- ایجاد شرایط مساعد برای ظهور ایده های نو در مسائل علمی و مذهبی.
- تقویت و شکوفایی عزت نفس و کرامت انسانی در سایه توجه به مسائل دینی.
ارتقاء کارآمدی و اثربخشی فعالیت مدیران و معلمان
-
- معرفی کتب مدیریت و روشهای نوین تدریس و برگزاری مسابقات.
-
- شناسایی و تشویق همکاران کارآمد و روشمدار.
-
- برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاهی.
-
- برگزاری طراحی آموزشی و جشنواره فرایندهای آموزش و گسترش «IT» در مدارس.
- فراهم نمودن شرایط لازم و مناسب برای تبادل تجربه و تعامل افکار و اندیشهها.
تقویت انگیزه تحصیلی و ایجاد حسن رقابت سالم بین دانشآموزان
-
- شناسایی و تشویق دانشآموزان موفق و تلاشگر.
-
- برگزاری مسابقات مختلف علمی و پژوهشی.
-
- برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و زیارتی.
-
- معرفی حرفه های مختلف اعم از دانشگاهی و کارگاهی مرتبط با هر دانشآموز.
- برگزاری نمایشگاه دستساختهها و تولیدات دانشآموزان و تشویق بهترینها.
عدالت آموزش و ایجاد فرصتهای آموزشی مناسب :
-
- شناسایی دانشآموزان دارای تکرار پایه و تقویت ایشان.
-
- شناسایی و جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل.
-
- آموزش مهارتهای زندگی و بهداشت روانی به دانشآموزان.
-
- تأکید بر تقویت بنیه علمی دانشآموزان.
- توسعه متوازن آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی در سطح شهرستان.
۲-۱-۲- ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد کارکنان فرایندی بسیار مهم و از حساسترین مسائل مسئولان د رسازمان میباشد (سعادت، ۷۵۴)
میتوان ارزیابی عملکرد را بدینگونه تعریف کرد: «ارزیابی عملکرد کنونی یا گذشته خود با توجه به معیارهای او» اگر چه معمولاً «ارزیابی عملکرد باعث میشد که ابزارها یا روشهای خاص ارزیابی را، مانند فرم ارزیابی معلم یا استاد در کلاس درس به تصویر درآوریم، ولی این ابزارها باید تنها بخشی از کل فرایند ارزیابی باشد. همچنین در ارزیابی عملکرد فرض بر این گذاشته میشود که معیارهای ارزیابی مشخص شده است و نتیجه ارزیابی را با این هدف به فرد میدهند که موجبات انگیزش وی فراهم شود، در نتیجه او نقاط ضعف خود را برطرف میکند یا اینکه چون گذشته عملکرد عالی خود را ادامه میدهد.
۲-۱-۲-۱- عملکرد مطلوب چیست؟
عملکرد مطلوب چیست: هر چه کالای بیشتری تولید شود بهتر است، هر چه خدمات بیشتر انجام بگیرد بهتر است، هر چه جادههای بیشتری احداث شود بهتر است. لیکن، اینک با پیدایش طرز فکرهای تازه پرسش چیستی عملکرد خوب فردی و سازمانی پیچیده شده است. مختصراً اینکه، دیگر به نظر نمیرسد که یک تعریف مقبول از واژه «مطلوب» وجود داشته باشد. (کورمن، ۱۳۷۶، ص ۳-۵)
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 06:17:00 ب.ظ ]
|