سرما: در مناطق سرد سیر، مبلمان باید طوری مکان یابی شود که از مزایای تابشی آفتاب استفاده گردد، در نتیجه در محل قابل استفاده تر شود، در این مناطق تجهیزات باید از رنگ تیره و بافت سطحی نرم و هموار که انرژی تابشی را جذب و بازتاب می کند استفاده شود و نکته قابل ذکر اینکه مصالحی که در اقلیم های سرد استفاده می شود نباید هنگام سرد شدن، شکننده شوند.
ب) بارش
– بارن : در مناطق پر باران، مکان یابی مبلمان طوری بایدانجام گیرد که از گرمای نور خورشید بهره مند شده و آب باران را به خود جذب نکندو مصالح انها باید در مقابل پوشیدگی و زنگ زدگی مقاوم باشند.
– برف: در مناطقی که برف زیاد است و در آنجا برف انباشت می شود از نصب و مکان یابی مبلمان در آنجا جلوگیری به عمل می اید و فضاهایی که نسبتأ باز و عریض هستند استفاده شود تا مسیر های پیاده و دسترسی های ضروری به راحتی قابل استفاده باشند.
– باد: در مناطقی که در معرض بادهای محلی قوی قرار دارند و یا شهری که با ساختمانهای بلند طبقه جریان باد را به سمت یا به سطح زمین منتقل می کنند زیرا هر چه ساختمان بلند تر باشد، فشار باد نیز بیشتر خواهد بود، چون سرعت باد معمولأ با ارتفاع افزایش می یابد. فشار کم در ارتفاع پایین باعث فرود امدن جریان باد بر روی سطح بادگیر ساختمان می شود. به علت اینکه نیروی باد با مجذور مقدار سرعت افزایش می یابد، پیادگان بادی باشدت بسیار زیاد را احساس خواهند کرد، ساختمانهای کوتاه با حجمی برابر و نیم رخ پلکانی، شدت باد را قبل از رسیدن به سطح زمین تخفیف می دهند.
شکل شماره(۳-۲) فشار باد به سمت پایین
مکان یابی مبلمان براساس وزش و جهت بادها طوری باید باشد که اثاثیه شهری (نیمکت ه، میز ها و جزو آن )، که کمترین فشار باد متوجه استفاده کنندگان شود.
نور: مبلمان سایت باید از مزایای نور قابل دسترسی در محل برخوردار باشد و تا جایی که ممکن است از شدت تابش مور خورشید و زنندگی نور چراغها کاست. و این کار شدنی است به شرط اینکه با دانستن تغییرات روزانه و فصلی نور مبلمان وعلایم را طوری مکانیابی کرد که زنندگی حاصل از تابش نوربه سطح برای و شفاف به حداقل رساند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

سرو صدا: با مکان یابی و طراحی صحیح عناصر مکان می توان به صورت دو جنبه از سرو سداهای ناخوشایند جلوگیری کرد و صداهای خوشایند را تقویت نمود.(قنبری، ۱۳۸۹: ۴۵-۴۶)
۱۵-۲ :عوامل اجرایی و عملکردی
۱-۱۵-۲-حرکات و ابعاد انسان (مقیاس انسانی)
ابعاد فیزیکی و ویژگی های حرکتی بدن انسان، مهمترین شاخص برای طراحی مبلمان شهر است.
۲-۱۵-۲- ضوابط و استانداردها:
استاندارد هایی که از جانب شهرداریها و دولت بر طرح تحمیل می شود مبلمان شهری هر شهر موظف به پیروی این قوانین و استانداردها می باشد. و این ضوابط عبارتند از: شدت نور لازم برای پیاده و سواره ، ارتفاع تیر چراغهای ثابت، نزدیکی درختان به علایم، تجهیزات و تسهیلات زیر زمینی، علایم ترافیک و کنترل علامت گذاری، دستور عمل عقب کشی در تقاطع ها، اختلاف سطوح شیب دار مخصوص صندلی چرخدار و مکان یابی آنها، ارتفاع صندوق های پست، پهنای باندهای سواره و پیاده، شعاع های چرخش، زنجیر جدا کننده پیاده از سواره و حتی اندازه سطل های زباله (قنبری، ۱۳۸۹: ۴۷-۴۸)
۱۶-۲ :ملاحظات برنامه ریزی:
بطورکلی برنامه ریزی را به دو گروه عمده می توان تقسیم نمود:
الف) معیارهای فیزیکی:
شکل: یک محصول اولین چیزی است که استفاده کننده، از آن محصول درک می کند. برداشت اولیه معمولأ بسیار مؤثر است و می تواند باعث ترغیب به استفاده یا پرهیز از آن شود. شکل باید متناسب با عملکرد بوده و در ارتباط با اطراف خود، دارای هماهنگی و خوانایی لازم باشد به گونه ای که از فاصله دور نیز بتوان محصول و کارکرد آن را تشخیص داد.
رنگ: در انتخاب رنگ نباید دارای اغتشاش بصری و چشمگیری بیش از حد باشد. مبلمان شهری با رنگهای ملایم، در محیط های شلوغ ایجاد آرامش و با رنگهای شاد در محیط های خنثی ایجاد تنوع و سر زندگی می کند.
بافت: بافت مناسب علاوه بر ایجاد جلوه و زیبایی، دارای کاربرد نیز هست. بافت می تواند باعث ایجاد استحکام در سطوح خارجی محصول شود یا برای ایجاد اصطکاک و جلوگیری از سر خوردن در جاهای لازم مورد استفاده قرارگیرد، باید توجه داشت که سطوح بافت به گونه ای باشد که باعث جمع شدن آب و گرد و خاک نشده و براحتی قابل تمیز شدن و شستشو باشد.
پوشش: اهمیت پوشش در حفظ دوام و حفاظت از محصول است. پوشش باید به گونه ای انتخاب شود، که به مرور زمان و بر اثر عوامل جوی و محیطی تخریب نگردد و از سطح محصول جدانشود.
اتصالات: این نقطه در ساخت و ساز حساس ترین و آسیب پذیرترین قسمتها می باشد که باید به صورت یکپارچه عمل نماید تاباعث تخریب نگردد. بطور کلی یک اتصال خوب باید دارای شرایط زیر باشد با دوام، مستحکم، عدم امکان دستکاری توسط افراد، عدم امکان جمع آوری آب و گرد وحاک ، دارا بودن ایمنی برای استفاده کننده و هماهنگی ظاهری و تناسب با محصول مورد نظر.
مواد مصنوعی: استفاده از مصالح مناسب را از سه دیدگاه می توان بررسی نمود:
الف- کاربرد: بکارگیری مواد نامناسب در ساخت مبلمان شهری باعث پایین امدن کارایی و همچنین تخریب همه یا بخشی از محصول می گردد.
ب- زیبایی شناسی: استفاده از مواد باید به گونه ای باشد که به زیبایی و تناسب فرعی و حجمی محصول لطمه وارد نسازد و همچنین باعث ایجاد اغتشاش بصری نشود.
ج- صرفه ی اقتصادی: طبیعی است قیمت مصالح مصرف شده در تولید صنعتی انبوه اهمیت بسیار زیادی دارد و در برخی موارد اختلاف جزیی در قیمت مصالح مصرفی، در تولید انبوه رقم قابل توجهی را شامل می شود(غلامپور،۱۳۷۹: ۵۷-۵۶)
ب) معیارهای غیرفیزیکی:
۱- هماهنگی با محیط اطراف: اجزای مبلمان شهری باید از نظر استقرار، کاربرد و ظاهر ( شکل، رنگ، و جزو ان) با محیط اطراف خود و سایر اجزای مبلمان شهری هماهنگ باشند.
۲- ایمن بودن: داشتن احساس امنیت برای استفاده کنندگان از جمله مبلمان شهری یکی از شروط اصلی در طراحی این اجزا است.
۳- ارگونومی: علم مهندسی عوامل انسانی ارگونومی نامیده می شود. این رشته ی علمی، امکان ایجاد حداکثر راحتی وآسایش را در هنگام استفاده برای گروه های مختلف بررسی می کند و معیارهای مشخص را ارائه می کند. ارگونومی در اجزای مختلف مبلمان شهری متفاوت است. این پارامترها در اجزایی همچون نیمکت، انواع کیوسک، ایستگاه اتوبوس و جزوآن، دارای اهمیت بیشتر و در برخی دیگر همچون نرده وتیرک، گلجای شهری، پرچم و جزو آن اهمیت کمتری دارند.
۴- کم بودن قطعات: این پارامتر باعث کاهش هزینه در مصرف مواد، تهیه قالب ها و مدل های اولیه و همچنین باعث ایجاد سهولت در تولید، نصب، و تعمیر وتعویض قطعات محصولات می شود.
۵ – سهولت ساخت، تعمیر، نصب: این پارامتر ضمن سرعت بخشی به انجام کار تعداد متخصصان مورد نیاز را به حداقل می رساند. یکی از راه های اعمال این پارامترها کم کدن تعداد قطعات تعداد قطعات و اتصالات است که علاوه بر تسریع و تسهیل کار باعث کاهش هزینه ها نیز می شود.
دوام: دوام تابع عوامل دیگری همچون مواد نامناسب، سازه ی محکم، اتصالات قوی، پوشش حفاظتی کامل و پیش بینی عوامل تخریبی و بکار گیری روش های جلوگیری از آنها نیز هست، و هر یک از این فاکتورها به سهم خود از ازدیاد دوام و طول عمر محصول دخیل است.
مقاومت در برابر تخریب: در این مورد در فصل دوم اشاره شده است که به مختصر در مورد آن توضیح داده می شود. بطور کلی تخریب به دو گروه عمده قابل تقسیم است.
الف- تخریب عمدی (وندالیسم): بطور کلی اشیای عمومی در محل هایی که دور از جمعیت قرار گرفته اند بیشتر در معرض تخریب قرار دارند. این نوع تخریب بیشتر به صورت حک نام افراد، تراشیدن رنگ، کندن قطعات متشکله و سوزاندن بورز می کند.
ب- تخریب غیر عمدی: این نوع تخریب نیز معمولأ به دلییل عدم استفاده ی صحیص از آنها صورت می گیرد و این نوع تخریب می تواند تا حدی به ضعف طراحی و ساخت محصول مرتبط باشد.
قابل استفاده برای گرو های مختلف: این قابلیت به دو گروه از افراد تقسیم می شود: افراد سالم(کودکان و بزرگسالان) و معمولأ یک طراحی خوب باید بتواند به طیف وسیعتری از استفاده کنندگان پاسخ دهد.
اقتصادی بودن: مواد ارزان و در دسترس، وش تولید ساده، وزن کم، نحوه ی نصب آسان از جمله پارامترهای اقتصادی بودن اجزا در مبلمان شهری به شمار می روند.
استحکام سازه : سازه باید از استحکام کافی برخوردار بوده تا در برابر انواع تخریب و تنش های غیر قابل پیش بینی هنگام استفاده مقاومت کافی داشته باشد: در غیر اینصورت عمر مفید محصول کم شده و باعث ایجاد بی رغبتی در استفاده و هم چنین زیان های اقتصادی می باشد.
سترسی: مکان یابی و استقرار درست مبلمان شهری اهمیت بسزایی در نحوه ی استفاده از ان دارد. قبل از نصب مبلمان ابتدا باید نیازها و پتانسیل های محدوده را سنجیده و سپس با توجه به نتایج بدست آمده اقدام به مکان مناسب برای هریک از اجزای مبلمان شهری نمود(همان منبع:۵۸-۵۷)
۱۷-۲ :نکات کلیدی در برنامه ریزی مبلمان شهری
الف) عادات و رسوم فرهنگی:
گروه های خاص استفاده کننده، برای برنامه ریزی منحصر به فرد مکان مورد نظر، مبانی بدست می دهد که رعایت آنها می تواند محیط را به کلی احیا نماید همچنین عدم توجه به این خواسته و عادت ها ممکن است باعث بروز واکنش منفی در محیط می شود.
ب) طرح و برنامه باید بین بررسی اندیشمندانه ی محیط طبیعی، انسان ساخت و اجتماعی از یکسو و ضوابط و تحمیل مربوط به نگهداری و امنیت از سوی دیگر تعادل برقرار کند.
ج) کلیه شاخص هایی که به یک منطقه ویگی خاص می بخشد.نظیر شکل خاص زمین (وضعیت توپوگرافی)، پوشش گیاهی، مناظر بدیع و جزو آن، باید در گزینش،برنامه ریزی، طراحی و استقرار مبلمان شهری لحاظ شوند.
د) اجزای مبلمان باید منعکس کننده ی ویژگی های محیط انسان ساخت بوده و بین آنها وحدت و یکپارچگی برقرار کند. تا ظاهری آشفته را القاء نکند.
۵- ابعاد فیزیکی و ویژگی های حرکتی بدن انسان، بهترین معیار برای طراحی مبلمان شهری است (w.harrs&t. dines.1998: 510-3).
ضوابط، ملاحظات و استانداردهای جزیی در برنامه ریزی، ساخت، مکانیابی و چیدمان مبلمان شهری
۱۸-۲ :پیاده رو و انواع پوششهای مورد استفاده در پیاده رو
منظور از پیاده رو گذر گاهی است که در کنار مسیرهای سواره رو مثل جاده،خیابان و یا میدان منحصرا برای حرکت عابرین پیاده ساخته می شود. در آمریکا به ان (SIDE WALK) ودر انگلستان (Pavement Footway) می گویند(قنبری،۱۳۸۲: ۳۱۴ ).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...