III. آغاز تستهای شبیه ساز میدان مغناطیسی
مرحله چهارم : از آغاز مرحله اول جمع آوری اسناد ، مکتوب کردن نتایج

تستهای صحت سنجی و کیفیت میدان مغناطیسی تولیدی شبیه ساز

در پروژه ها و طرحهایی که با هدف ساخت انجام می شوند ، مرحله ای بسیار حساس وجود دارد و آن تطبیق دادن نتایج تئوریک با نتایج آزمایشات است . نمی توان انکار کرد که بین نتایج تئوریک و نتایج آزمایشات تناقض و اختلاف وجود دارد و البته نمی توان انکار کرد که میزان این اختلاف تابع تجربه ساخت و نیز پشتوانه تکنولوژیک سازندگان و در عین حال پیچیدگی سامانه ای است که در حال ساخت است ( که متأسفانه تجربه چندانی در زمینه ساخت نداریم ) .
باید ذکرکرد که دلیل این تناقض و اختلاف ، مشکلات تکنولوژیک و مشکلاتی است که در مرحله ساخت خودنمایی می کند و از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
عدم در دسترس بودن برخی از ابزار آلات مطلوب
دقت نامطلوب ( پایین تر از دقت محاسبات ) ابزار ساخت و اندازه گیری نتایج تست
عدم آشنایی و ناوارد بودن عواملی که برای ساخت سخت افزار ، استخدام و به کار گرفته می شوند

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ضعف روحیه کارگروهی و عدم توانایی کارکرد ، جمعی از متخصصین در کنار هم که البته در انجام پروژه های ساخت بیشتر خودنمایی می کند .
اما برای حل مشکل عدم تطابق نتایج تئوریک و عملی نیز راه حلی وجود دارد و آن کالیبره کردن سامانه ای استکه ساخته شده است . برای این منظور با شرایط معلوم آزمایشاتی با تعداد مطلوب ( که خود وابسته به حساسیت موضوع و میزان اخلاف بین نتایج تئوریک و عملی است ) انجام می شود و برای تبدیل نتایج تئوریک و عملی به هم ، ضریبی به عنوان ضریب کالیبراسیون تعیین می شود .
فرایند مذکور برای کالیبراسیون ” شبیه ساز میدان مغناطیسی ” ( حلقه های هلمهولتز ) انجام شد و آزمایشاتی نیز برای رسیدن به ضریب کالیبراسیون و مقادیر عملیاتی برخی از متغیرها انجام شد که در این فصل به توصیف و گزارش تک تک آزمایشات خواهیم پرداخت . در ادامه نیز نتایج آزمایشات را گزارش و تحلیل خواهیم کرد .
در اینجا ذکر دو نکته لازم به نظر می رسد ؛ اولاً از مراحل انجام آزمایشات فیلمی تهیه شده است که در قالب CD همراه با شرح پایان نامه ارائه شده است و ثانیاً گزارش آزمایشات در قالب و فرمتی کاملاً یکسان ، استاندارد و تفکیک شده ارائه شده اند . لیست آزمایشات انجام شده به شرح زیرند .
الف ) تعیین مقاومت معادل مدار هر یک از جفت حلقه های هلمهولتز
ب ) تعیین میزان میدان تولیدی در مرکز هرکدام از جفت حلقه های هلمهولتز با تغییر شدت جریان الکتریکی گذرا از حلقه ها
ج ) تعیین کیفیت میدان تولیدی یا محدوده پایداری میدان مغناطیسی تولیدی برای هر کدام از حلقه ها در شرایط کارکرد مستقل حلقه ها
د ) تعیین کیفیت میدان تولیدی یا محــدوده پایداری میدان مغناطیسی تولیدی در شرایط تست گیری مشابه با شرایط واقعی

آزمایش شماره ۱ : تعیین مقاومت معادل مدار هر یک از جفت حلقه های هلمهولتز

تئوری آزمایش
در حلقه های هلمهولتز این شدت جریان گذرا از حلقه هاست که عامل اصلی تولید میدان است . اما در مولدهای جریان DC ، ولتاژ بجای جریان تولید شده و عامل شارش و برقراری جریان در مدار می شود . پل ارتباطی بین شدت جریان تولیدی و ولتاژ راه انداز مدار ، مقاومت معادل مدار است

(۴-۷۳)

این مقاومت در مدار از دو عامل تولید می شود ؛ اول مقاومتی که در مدار قرار داده می شود تا جلوی اتصال کوتاه را بگیرد و دوم مقاومتی که حاصل از جنس سیم است . البته لازم به ذکر است که مقاومت مذکور در جایی اهمیت پیدا می کند که طول سیم به کار رفته در مدار طولانی باشد .
مقاومتی که باید در مدار قرار می گرفت تا مقابل اتصال کوتاه را بگیرد باید مقاومتی با ظرفیت پایین و در عین حال دارای توان بالا می بود . بر این اساس مقاومتی با مشخصات یک اهم و پنج وات برای هر کدام از مدارات حلقه ها مورد استفاده قرار گرفت .
از سوی دیگر ، بنابر داده های جداول مرجع مقاومت واحد طول سیم به کار رفته در مدار حلقه ها در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد برابر است با Ω/Km 30.3 . با توجه به این موضوع و طول سیم به کار رفته در هر کدام از حلقه ها مقاومت معادل هر یک از آنها برابر است با
جفت حلقه بزرگ :

(۴-۷۴)

(۴-۷۵)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...