بهرنگی (۱۳۷۳) به نقل از وایلز و جوزف[۱۳] وظایف و مسئولیت های مدیران واحدهای آموزشی را به شرح ذیل بیان می کند:
وظیفه مدیر مدرسه، پیوند دادن انتظارات مقرر سازمانی با نیازها و آرمان های کارکنان است به گونه ای که اهداف معین مدرسه به طور مؤثری به خود جامعه عمل بپوشاند.
وظیفه مدیر مدرسه آن است که بتواند محیط عمل خود را ببیند و رفتار خود را برای سازگاری با شرایط سیاسی تطبیق دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کنترل و ارزیابی از کارکنان و دانش آموزان به منظور آگاهی از انحرافات اجتماعی و اطمینان از اینکه تلاش ها در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر به کار گرفته شده است.
وظیفه مدیر مدرسه عبارت است برنامه ریزی، راهنمایی، ارزشیابی و نظارت (ص۱۰۰).
عسکریان (۱۳۷۰) در کتاب سازمان و مدیریت آموزش و پرورش ۸ وظیفه را برای مدیر آموزشی بر می شمارد:
طرح و برنامه ریزی های آموزشی و پرورش ۲- سازماندهی ۳- هدایت و رهبری ۵- ایجاد روحیه
۶-اجرای صحیح مقررات ۷- رعایت مقررات انضباطی ۸- تشکیل جلسه و همکاری.

۲-۳-۵- ویژگی های شخصی مدیران

افراد زیادی در نوشته های خود یک سری توانائیها و ویژگی های شخصی را برای شخص مدیر و موفقیت او لازم و ضروری دانسته اند که دانسته اند که در اینجا به اختصا آورده می شود.
کونتز و دیگران (۱۳۷۲)، خصوصیات لازم برای شغل مدیریت را به شرح ذیل بیان می کند:
۱-علاقه و اشتیاق به مدیریت ۲- مهارت های ایجاد ارتباط با دیگران ۳- درستی و یکرنگی ۴- تجربه شخصی ( عملکرد گذشته درست مدیریت) (ص ۶۰)
هنری فایول (۱۳،۱۳۷۱) ویژگی های زیر را برای مدیریت لازم می داند:
توانایی جسمی: یعنی داشتن سلامت، نیرو و انرژی و ظاهری مناسب
توانایی فکری: یعنی داشتن ثبات روانی، اشتیاق به پذیرفتن مسئولیت و ابتکار و و فاداری
معلومات عمومی: یعنی آشنایی کلی با اموری که ارتباط خاصی با وظایف سازمان دارد.
معلومات تخصصی: یعنی داشتن اطلاعات خاص در مورد وظایف شغلی و کار مورد تصدی که ممکن است فنی، مالی و اداری باشد.
تجربه: یعنی دارا بودن معلومات که ضمن انجام کار عاید انسان می شود (ص ۶).
بیان (۱۳۷۲) اذعان می دارد که، با توجه به شکل سازمان ها و ارزش های فردی و اجتماعی و نقش دانش های فیزیکی و اجتماعی، مدیران باید دارای خصوصیات ذیل باشند:
قدرت تصمیم گیری سریع و موثر
همکاری با پیشرفت و کسب دانش های گوناگون
توانایی هماهنگ ساختن تخصصی گوناگون و بهره وری از آنها برای رسیدن به هدف های سازمانی
جانشین کردن مغزها بجای دست ها
قدرت همگان شدن به محیط های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی(ص ۴۲۶).
رضائیان (۱۳۷۳) عمده خصوصیات ویژه راهبران را ۴ مورد بیان می کند: ۱- هوش ۲- بیان رسا ۳- رشد اجتماعی ۴- انگیزش درونی (ص ۲۰۱)
حق شناس (۱۳۷۸)، ویژگی های یک مدیر خوب راخصوصیات ذیل می داند:
تدبر یا دور اندیشی و داشتن ارتباط سالم بادیگران (روابط انسانی) ۲- تخصص و داشتن علم و آگاهی لازم برای انجام دادن یک کار خاص (عملکرد فنی) و توجه جدی به مهارت های فنی در نظام آموزشی ۳- تبحر و داشتن توانایی جسمانی برای انجام دادن وظایف محوله ۴- مهارت اداری یا صلاحیت و توانایی فهمیدن کل سازمان ۵- خلاقیت و یک محیط آموزشی خلاق (ص ۷۵)

۶-۳-۲- ویژگی های مدیر آموزشی

گریفیث (۱۳۷۴) در یک تقسیم بندی جامع هفت ویژگی برای مدیر آموزشی تشخیص داده شده است:
مدیر آموزشی بعنوان یک مبتکر: در این ویژگی مدیر آموزشی خصوصیات زیر را دارا است:
برنامه های سازمان یافته خوبی ارائه می دهد.
خیلی سخت کوش است.
اطلاعات مربوط به مسائل مدرسه را فراهم می کند.
گروه های مشورتی والدین را سازمان می دهد و در حل مسائل با آن ها همکاری می نماید.
اوقات اضافی خویش را مشتاقانه به امور مدرسه اختصاص می دهد.
پیشنهاداتی که به رفاه و پیشرفت مدرسه منجر می شود قبول کرده و در حل امکان آن ها را اجرا می کند.
مدیر آموزشی به عنوان بهبود بخش : در این ویژگی مدیر باید:
فرصت هایی برای بهبود شغل آموزگاران فراهم کند.
آموزگارانش را به بهتر کردن تشویق کند.
از متخصصان خارج از مدرسه در حل مسائل آمنوزشی استفاده کند.
نیازهای مشاغل تحت سرپرستی را بشناسد و اقدام به رفع آن ها بنماید و مقدمات توسعه شغلی را فراهم کند.
زمینه های مشاوره ای و سایر خدمات راهنمایی را برای کارکنان آماده کند.
مدیر آموزشی بعنوان بصیر: در این طبقه رفتارهای زیر برای مدیر مدرسیه توصیه می شود:
با تشخیص ابتکار و خلاقیت را تشویق می کند.
به مسائل دیگران توجه دقیق دارد.
توانائی های افراد را مد نظر دارد.
مدیر آموزشی بعنوان مددکار: در این نقش مدیر مدرسه رفتارهایی زیر را داراست:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...