۳-بررسی فرایند تهیه و تدارک کالا بواسطه سیستم جامع یکنواخت کالا بر رضایتمندی کاربران در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی.
فرضیه های پژوهش
فرضیه های این پژوهش به شرح زیر است:
۱- سیستم جامع یکنواخت کالا، بر فرایند تهیه و تدارکات کالا تاثیر دارد.
۲- سیستم جامع یکنواخت کالا، بر رضایتمندی کاربران تاثیر دارد.
۳- فرایند تهیه و تدارکات کالا بواسطه سیستم جامع یکنواخت کالا، بر رضایتمندی کاربران تاثیر دارد.
قلمرو تحقیق
هر تحقیق باید دارای قلمرو ودامنه مشخصی باشد تا محقق در تمامی مراحل تحقیق، بر موضوع تحقیق احاطه کافی داشته باشد و بتواند نتایج حاصل از نمونه را به جامعه تعمیم دهد.
قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این پژوهش، بررسی عملکرد سیستم جامع یکنواخت کالا در بین کاربران فعال آن در ستاد مدیریت بازرگانی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی می باشد.
قلمرو مکانی
در تحقیق حاضر، مدیریت بازرگانی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان قلمرو مکانی محسوب می شود.
قلمرو زمانی
مطالعات این تحقیق از مهرماه سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۳سال طول کشیده است.
تعاریف
تعریف متغیرها
تعاریف مفهومی، عبارت یا کلماتی هستند که واژه یا اصطلاحی گنگ و وسیعی را تشریح می نمایند. تعریف مفهومی باید دو صفت داشته باشد:
الف) مفهوم باید با کلمات دیگری به جز خود آن مفهوم تعریف شود.
ب) تعریف مثبت بر تعریف منفی رجحان دارد (ساروخانی، ۱۳۸۰: ۹۰).
بنابراین مفهوم سازی کاری بیش از تعریف ساده یا قراردادی واژگان فنی یک علم است. این کار، ساختن مفهوم انتزاعی برای فهمیدن امری واقعی است (کیوی و کامپنهود[۱۷]، ۱۳۷۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در یک تحقیق علمی عدم مشخص کردن تعریف نظری مفاهیم مورد استفاده و تعیین حدود و ثغور آنها، ممکن است بین برداشت های محقق و دیگران نوعی سوءتفاهم را بوجود آورد. از این رو با تعریف مفاهیم نظری تحقیق سعی گردید که ابتدا در باب مفاهیم بکار برده شده در تحقیق حاضر پیش زمینه ای حاصل گردد تا با مفاهیم بکار برده شده، عملیاتی گردند. در تعریف عملکردی شاخص های دقیق، قابل مشاهده و سنجش پذیری برای مفاهیم کلیدی ارائه می شود، همچنین تعاریف عملکردی بر پایه تبدیل واقعیت به کمیت استوار هستند و زمانی می توان تعاریف مذکور را عملکردی قلمداد نمود که دارای ابعاد علمی و منطقی باشند و در تمامی فرایند تحقیق همان تعریف حفظ شود. همچنین مفید و موثر بودن تعاریف عملکردی، از دیگر نکات اساسی است که باید مورد توجه واقع شود (ساروخانی، ۱۳۸۰: ۹۲).
متغیرهای تحقیق
موضوعات تحقیق دارای مفاهیمی مجرد و ذهنی هستند. برای اینکه عملا تحقیق را انجام دهیم. مفاهیم باید به متغیر تبدیل شوند. مفاهیم وقتی به متغیر تبدیل می شوند که بتوانیم به آنها مقدار و درجات آنها را تعیین کنیم. همچنین باید بین متغیرهای وابسته، مستقل و کنترل و بین متغیرهای گسسته و پیوسته تفاوت قائل شد (ایران نژاد، ۱۳۸۲: ۴۷).
این تحقیق با عنایت به فرضیه ها و نوع پرسشنامه طراحی شده متغیرهای: مستقل، متغیر وابسته و میانجی را دارا می باشد که هر کدام متناظر با یکی از فرضیه ها هستند.
متغیر مستقل
متغیر مستقل، متغیری است که انتظار می رود تغییر در متغیر وابسته را توضیح دهد به عبارت دیگر متغیر مستقل، متغیر روشنگر است. فرض می شود که این متغیر علت تغییر در متغیر وابسته است (ایران نژاد، ۱۳۸۲: ۴۸).
در این تحقیق، متغیر مستقل عبارت است از: سیستم جامع یکنواخت کالا که اطلاعات و گزارشات لازم را جهت مدیریت و کنترل موجودی انواع کالا در انبارها را در اختیار مدیران مجتمع قرار می دهد تا از خسارت ناشی از کمبود کالا و همچنین انجام خریدهای بی‌رویه و انباشت سرمایه جلوگیری ‌نماید.
متغیر وابسته
می توان گفت متغیر وابسته نتیجه متغیر مستقل است. متغیر وابسته متغیر معیار نیز نامیده می شود (ایران نژاد، ۱۳۸۲: ۴۸). متغیر وابسته در این تحقیق، میزان رضایتمندی کاربران می باشند که این متغیرها متناظر با فرضیات تحقیق هستند.
متغیر میانجی (مداخله گر)
متغیری است که واسطه ای بین متغیر مستقل و وابسته قرار می گیرد. فرایند تهیه و تدارک کالا در این تحقیق بعنوان متغیر میانجی است.
متغیرهای عملیاتی
سیستم جامع یکنواخت کالا
این سامانه با مدیریت و کنترل موجودی انواع کالاها در انبارهای صنعت نفت از یک طرف از کمبود کالا و خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری کرده و از طرفی با دادن اطلاعات درست و بهنگام از این موجودی ها از خریدهای بی‌رویه و در نتیجه انباشت سرمایه ممانعت می کند (فن آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت نفت[۱۸] (فاوا) ، ۱۳۹۳).
رضایت مندی کاربران
رضایتمندی عبارت است از احساس و یا نگرش نسبت به یک محصول یا خدمت بعد از استفاده از آن (جمال[۱۹]، ۲۰۰۹).
کیفیت همان چیزی است که مشتری می گوید. یعنی باید درست همان چیزی که او می خواهد به او داده شود. بنابراین رضایت مصرف کننده بستگی به کیفیت کالاهای ما دارد (سازمان بهره وری سنگاپور. ۱۳۷۶).
فرایند تهیه و تدارک کالا
هدف تامین کالای مورد نیاز واحدها و اطمینان از تطابق محصول خریداری شده با الزامات مشخص شده خرید می باشد، که شامل کلیه سفارشات مواد، قطعات یدکی، ابزارهای مصرفی، کالاهای سرمایه ای و خرید خدمات می باشد (محمد آقایی تالاری، ۱۳۹۱).
ارزیابی عملکرد
به فرایند پیچیدۀ سنجش، ارزش گذاری و قضاوت در خصوص عملکرد اطلاق می شود. به فرایند سنجش و اندازه گیری و مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب و مورد نظر اطلاق می شود (انواری رستمی، علی اصغر. ۱۳۸۶).
بهبود مستمر فرآیندها
فلسفه ای است که دمینگ[۲۰] آن را این گونه توصیف می کند” اقدامات بهبود که موفقیت را افزایش و شکست را کاهش می دهد”. رویکردی است که به طور مستمر اهداف بالاتری را برای یک فرایند تعریف خواهد نمود. به عبارت دیگر بهبود فرایند، یعنی بهبود تمامی اقدام­ها در سطوح مختلف کاری و یا بررسی نیازهای کارکنان، مشتریان و در نهایت برطرف کردن مشکلات و افزایش سطح رضایتمندی وکاهش میزان خطا است. به طور کلی بهبود فرایند به این معنی است که ما چگونه می توانیم کارهایمان و روند انجام کار را بهتر از قبل انجام دهیم.
مدیریت زنجیره تامین کالا
مدیریت زنجیره تامین کالا شامل مجموعه عناصر تامین کنندگان، تهیه کنندگان سرویس لجستیک[۲۱]، سازندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان است که جریان های مربوط به مواد خام، محصولات و جریان اطلاعاتی در بین این عناصر وجود دارد (کوپژاک[۲۲]، ۱۹۹۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...