فصل پنجم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش
۵-۱- مقدمه
هر تحقیق علمی بر اساس هدف مشخصی انجام میشود. هدف محقق از تحقیق یا بنیادی است که به گسترش حوزه معرفت علم میانجامد، یا کاربردی و عملی است که غرض از آن حل مسأله و معضل یا ارتقاء سطح کیفیت یا کمیت است. بنابراین، محقق در پایان هر فعالیت تحقیقی، با توجه به آزمون فرضیات باید نتایج کار را ارائه نماید. همچنین نتایج یافته های تحقیق، اساس پیشنهادات برای انجام تحقیقات بعدی را شکل میدهد. میتوان گفت یکی از بخشهای مهم تحقیق که در واقع راهی برای تبدیل نظریات به عمل برای کسب موفقیت است، ارائه نتایج درست و پیشنهادات مناسب است(حافظنیا، ۱۳۸۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بر این اساس، در این تحقیق داده های حاصله با نرمافزار Spss20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این فصل نتایج تحقیق با توجه به داده ها و آزمونهای آماری ارائه میگردد، سپس موارد پیشنهادی در دو بخش، تحت عناوین پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق و پیشنهادات برای تحقیقات آتی ارائه میگردند.
۵-۲- مروری مختصر بر بیان مسأله
در منابع دست اول علمی در زمینه مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل زمینه ای اشاره شده است که می توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیرگذار باشند. صاحبنظران مختلف هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کردهاند و گسترهای از راهحلهای فناوری تا مجموعهای از دستورات عملی را برای این موضوع در نظر گرفتهاند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشدهاست (وبر و همکاران، ۲۰۰۲؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، ۲۰۰۱؛ مایر و ریموز، ۲۰۰۳؛ بک‌من، ۹۹۸[۲۶۴]). داونپورت (۱۹۹۸) عوامل زمینهای تشکیلدهندهی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری میداند (چانگ منگ یو[۲۶۵]، ۲۰۰۵). در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیمگیران کلان، وجود استراتژی دانشمحور در سازمان، ایجاد و توسعهی فرهنگ دانشمحوری، ایجاد و توسعه زیرساختهای فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش معرفی میکند. هولسایل و جاش(۲۰۰۰) عوامل زمینهای مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانستهاند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال ۱۹۹۷ میلادی انجام گرفته است، آنان عوامل زمینهای مدیریت دانش را در سه دسته طبقهبندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.
به طور کلی در اکثر الگوهای پیادهسازی مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرایند مدیریت دانش، فرهنگ و فناوری اشاره شده است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل به عنوان عوامل زمینهای استقرار مدیریت دانش پرداخته شد.
۵-۳- بحث و نتیجه گیری
در این قسمت به بررسی تفصیلی نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات که در فصول ۳ و ۴ بدان ها اشاره شد پرداخته می شود. در کل ۳۹۰ پرسش نامه قابل تحلیل به دست پژوهشگران رسید که از این میان به طور کلی نزدیک به ۷۹ درصد از پاسخ گویان مرد و ۲۱ درصد باقی مانده زن بوده اند. این مسئله موید نسبت مشاغل دولتی به نسبت جنسیتی است که از هر ۵ شغل تقریبا ۱ شغل در دست زنان استان است. البته نمی توان این نتایج را به کل جامعه شاغل استان سیستان و بلوچستان و یا کشور تعمیم داد ولی به هر حال نشان دهنده درصد پایین زنان فعال در مشاغل دولتی است.
اولین سوال تحقیق به صورت زیر مطرح شد که وضعیت عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟ نتایج نشان داد که سطح عوامل زمینه ای در کل بالاتر از متوسط است که این مسئله موید خوب بودن وضعیت دستگاه های ستادی اجرایی استان سیستان و بلوچستان در مورد عوامل زمینه ای مدیریت دانش است. اگر این سوال را سوال کلی تحقیق در نظر آوریم در ذیل آن سه سوال فرعی به شرح زیر نیز مطرح گردیدند.
وضعیت شاخصهای الزام فنی جهت استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟
وضعیت شاخصهای الزام فرهنگی جهت استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟
وضعیت شاخصهای الزام فرآیندهای مدیریت دانش جهت استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چیست؟
نتایج تحقیق نشان داد در مورد هر سه مقوله فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و فرایندهای مدیریت دانش نیز، دستگاه های ستادی اجرایی استان سیستان و بلوچستان در وضعیت خوبی قرار دارند و در هر سه مورد نمره دستگاه ها از میانگین بالاتر است. لذا در کل می توانیم چنین نتیجه بگیریم که به لحاظ زیرساخت های سه گانه مدیریت دانش، وضعیت دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مطلوب ارزیابی شده است.
در ادامه به منظور دقیق تر شده نتایج تحقیق در مورد تمامی زیر ابعاد سه زیرساخت مدیریت دانش نیز به بررسی وضعیت دستگاه ها پرداختیه شد که خلاصه نتایج در جدول ۵-۱ به شرح زیر نشان داده شده است.
جدول ۵-۱: وضعیت دستگاه های مورد مطالعه در زیرابعاد مروبط به زیرساخت های مدیریت دانش

زیرساختها
متغیر مورد سنجش
وضعیت دستگاه های اجرایی
فرایندهای مدیریت دانش
خلق و کسب دانش
مطلوب
ارزیابی و سازماندهی دانش
مطلوب
به اشتراک گذاری دانش
مطلوب
به کارگیری دانش
مطلوب
فناوری
سیستم های اطلاعاتی
مطلوب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...