با توجه به توضیحاتی که در بخش های قبلی این فصل داده شد در این قسمت به بررسی قابلیت اطمینان ترانسفورماتور پرداخته می‌شود. در ابتدا مروری بر مبانی قابلیت اطمینان خواهیم داشت و سپس قابلیت اطمینان در مرحله فرسایش بررسی می‌شود.

    • نمودار وقوع خطر بر حسب زمان

شکل (۳-۲۳) که به منحنی وان حمام[۱۱] معروف است به عنوان منحنی آهنگ وقوع خطر برای بسیاری از المان‌های فیزیکی واقعی صادق می‌باشد. این منحنی به سه ناحیه به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۳-۲۳ : منحنی وان حمام

    • مرحله جا افتادگی[۱۲]

در ابتدای راه اندازی سیستم، دستگاه‌ها احتیاج به تنظیم شدن و رفع نواقص و سازگار شدن با محیط دارند و لذا امکان وقوع خطا بالاست. این موضوع بیشتر ناشی از شکست‌های نخستین قطعات و اجزا است و علت آن می‌تواند خطاهای ساخت و یا طراحی نا‌مناسب باشد. در این ناحیه آهنگ وقوع خطر به عنوان تابعی از زمان روند نزولی دارد.

    • مرحله عمر طبیعی (عمر مفید)[۱۳]

این ناحیه با نام دوره عمر مفید یا مرحله عملکرد عادی شناخته می‌شود و ویژگی آن ثابت ماندن آهنگ وقوع خطر می‌باشد. وقوع شکست در این ناحیه صرفاً تصادفی است. در این دوره زمانی از فرایند مارکوف برای ارزیابی قابلیت اطمینان استفاده شده است.
برای محاسبه قابلیت اطمینان سیستم، فرایند عملکرد آن را با وقوع حالت ۳ در شکل‌های (۳-۲۰) و (۳-۲۲) متوقف شده در نظر می‌گیریم و برای این منظور کافی است تا نمودار فضای حالت مارکوف را بر اساس تبدیل حالت ۳ به حالت ماندگار سیستم تصحیح کنیم، به نحوی که با وقوع حالت ۳ برای سیستم، وقفه‌ی کامل در عملکرد آن حاصل شود، مگر این که فرایند از حالت ۱ آغاز شود ]۸[.

شکل ۳-۲۴ : فضای حالت ساده شده‌ی مدل مارکوف دو ترانسفورماتور موازی برای به دست آوردن قابلیت اطمینان

شکل ۳-۲۵ : فضای حالت ساده شده‌ی مدل مارکوف ترانسفورماتور مشابه در سناریوی جدید برای به دست آوردن قابلیت اطمینان
به این ترتیب احتمال عملکرد و عدم عملکرد لحظه‌ای سیستم با در نظر گرفتن حالت ۳ به عنوان حالت ماندگار سیستم با بهره گرفتن از روابط (۳-۶۱) و (۳-۶۲) ‌ در مدت زمان t به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

(۳-۶۱)

(۳-۶۲)

احتمال قرار‌گیری در حالت‌های مختلف شکل‌ (۳-۲۴):

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...