حقیقت دیگری که وجود دارد این است که برخورداری از پشتیبانی خانواده یکی دیگر از عوامل مهم در انگیزه و موفقیت دانشجویان می‌باشد( هرندن،۲۰۰۱و هرندن ،حیرت ،۲۰۰۱). مشارکت خانواده‌‌ها انگیزه دانشجویان را تقویت نموده و روح یادگیری آنان را زنده می‌سازد(مور،۲۰۰۰).از والدین انتظار می‌رود که در سه سطح در یادگیری دانشجویان تقش داشته باشند: مشارکت مثبت، بدون مشارکت، مشارکت منفی(میدلتن ، لوقید، ۱۹۹۳). هر یک از راه‌ها اثرات مثبت و منفی خود را بر یادگیری دانشجویان دارد و اکیدا توصیه می‌شود که والدین باید خود را به شیوه‌ای مثبت درگیر کنند. ضمنا شواهدی وجود دارد که رابطه مثبت بین خانواده و انگیزه دانشجویان می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ دانشگاهی بینجامد(اسمیت ،هوسفوس،۱۹۹۸).

رضایت و انگیزش دانشجویان در سطوح بالاتر به طرز مثبتی از امکاناتی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، تاثیر می‌گیرد( لبلنک ،نگوین ،۱۹۹۹). پرایس ،متزدرف ، اسمیت و اقای(۲۰۰۳) مطالعه‌ای انجام دادند تا عواملی را به دست آورند که برای دانشجویان در دانشگاه اهمیت دارد و انگیزه و رضایت آنان برای یادگیری را تقویت نمایند. آن عوامل عبارت بودند از: سرفصل‌های درسی مناسب، در دسترس بودن کامپیوتر، امکانات دانشگاهی خوب، گسترش تدریس، در اختیار داشتن محیط های ساکت، در دسترس بودن حمل و نقل عمومی، برخورد خوب و دوستانه با دانشجویان. واضح است که ثبت‌نام دانشجویان و ضمنا ذوق و قریحه آنان بسیار از امکاناتی که دانشگاه در اختیار آنان می‌گذارد، تاثیر می‌پذیرد. کلس ،(۲۰۰۲) بر نیاز به فراهم کردن امکانات داخل کلاسی برای دانشجویان و نیز اشاعه کلاس‌های کوچک به منظور یادگیری و انگیزش دانشجویان تأکید می‌کرد. سالن‌های کنفرانس جالب و کتابخانه‌های امروزی انگیزه دانشجویان را به شرکت در کلاس‌ها و مشارکت با یکدیگر افزایش می‌دهند که به یادگیری بهتر می‌ انجامد(کریتهمن ،بورنت ،۲۰۰۵).دانشجویان امروزه بیشتر از فناوری استفاده می‌کنند و تمایل به استفاده از لپ‌تاپ، آیپد و سایر وسایلی دارند که به شیوه های جدید برای ارائه دروس می‌انجامند(بی بی سی، ۲۰۱۰). هرچند، این تنها از طریق استفاده از این امکانات امروزی در مؤسسات آموزشی امکان‌پذیر است.

انگیزه دانشجویان برای یادگیری طی سال‌ها توسط پژوهشگران بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است، اما اکثر آن مطالعه ها دیدگاهی کلی درباره این موضوع ارائه داده‌اند(هیلر ، هیتپلتو،۲۰۰۱ و لوی،۲۰۰۷ و ویلل،۲۰۰۷). گلنن و همکاران ،(۲۰۱۱) با وجود این مطالعات گسترده، دانشجویان حقیقتا با مشکل عدم برخورداری از انگیزه برای یادگیری مواجهند و دانشگاهیان می‌بایست راهی برای حل این معضل یافته و روح یادگیری را به دانشجویان تزریق کنند تا دانش و مهارت‌های مربوطه را به دانشجویان بیاموزند.عواملی که در زمینه انگیزش یادگیری دانشجویان مهم به نظر می‌رسند، از طریق رابطه‌ بین برنامه های آموزشی، و علاقه دانشجویان در حوزه یادگیری دانشگاهی توضیح داده می‌شوند(ابرنتس،سیبراو لگس،۲۰۰۷).

‌بنابرین‏ بر مبنای چارچوب نظری ارائه شده، این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل انگیزش یادگیری برعملکرد یادگیری دانشجویان طراحی شده است. در این راستا عملکرد یادگیری به عنوان متغیر وابسته و ابعاد ۵ گانه انگیزش یادگیری شامل شخصیت، عملکرد اساتید، نفوذ همتایان، پشتیبانی و مشارکت خانواده و امکانات یادگیری به عنوان متغیر مستقل می‌باشند. مدل مفهومی این پژوهش در ادامه ارائه شده است.

.

شکل( ۱-۱) مدل مفهومی تحقیق – نقش عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان(محقق یافته)

۱-۴- اهمیت و ضرورت پژوهش

یادگیری اصل زیر بنای همه ی پیشرفت‌های انسان در دنیای کنونی است؛ توجه اساتید و دست اندر کاران
به­ عوامل مؤثر بر یادگیری فراگیران موجب توسعه و پیشرفت آموزش وارتقای یادگیری خواهد شد
(عباس زاده و همکاران ، ۱۳۹۰). ‌بر اساس مطالعات انجام شده ارتباط مثبتی بین عملکرد یادگیری مورد استفاده دانشجویان و موفقیت تحصیلی آنان وجود دارد (گردن،۲۰۰۹). از جمله عوامل اثرگذار بر عملکرد یادگیری می توان به شخصیت و ابعاد مختلف آن اشاره نمود (هازراتی و همکاران،۲۰۱۲). انگیزه، تلاش و نتایج عملی دانشجویان می ­تواند کمک بزرگی به کشف راهکارهایی برای ارتقای عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نماید. منابع موجود نشان می‌دهد که آموزش و یادگیری تحت تأثیر پنج عامل فراگیرنده،آموزش دهنده، برنامه، تجهیزات ومحیط آموزشی است که هریک از عوامل مذکور دارای ویژگی هایی هستند که می‌توانند در پیشرفت یادگیری تأثیرات متفاوتی داشته باشند(موسوی و جوادی ،۱۳۹۰).یکی از دستاوردهای بزرگ در طول سال‌های دانشگاه اتمام موفقیت آمیز تحصیلات در مرکزی است که دانشجویان ثبت نام نموده اند و این امر از طریق برخورداری دانشجویان از انگیزش ممکن می‌باشد(زپکه و لیچ،۲۰۰۹). دانشجویان در هنگام روبه روشدن با انواع تکالیف یادگیری از راهبرد های مشخصی برای مداخلات آموزشی استفاده می‌کنند شناخت این راهبرد ها گامی اساسی برای مداخلات آموزشی مناسب است. اریکسون معتقد است که پیشرفت در یادگیری و عملکرد بیشتر از آنکه تحت تأثیر میزان تمرین باشد متأثر از کیفیت ساعاتی است که صرف یادگرفتن وتمرین شده است(حسن زاده و بهرامی ،۱۳۸۰). یادگیری و انگیزه دانشجویان به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که یادگیرنده های حقیقی کسانی هستند که احساسا تعلق به کلاس می‌کنند و در فعالیت های هدفمند مشارکت می نمایند(کراز و کتز،۲۰۰۸). این یادگیرنده های حقیقی در طول دوران تحصیل انگیزه بالای خود را حفظ می‌کنند همان‌ طور که انگیزه آنان برای یادگیری بهترین شاخص برای این است که آنان قصد دارند با یادگیری افزون شده تحصیلات خود را به پایان برسانند(ونستینکیست و همکاران،۲۰۰۹). در سال‌های اخیر، اهمیت انگیزش یادگیری با توجه به افزایش تعداد ثبت نام شدگان دانشگاه ها و مزایای بسیاری که از با انگیزه بودن عاید دانشجویان می شود، افزایش یافته است. بررسی و نقش متغیر هایی که بتواند رابطه بین عوامل انگیزش یادگیری و عملکرد یادگیری رابررسی نماید بسیار حائز اهمیت می‌باشد و از جمله معایب تحقیقات در این زمینه استفاده از ‌گروه‌های هدف خاص با حجم نمونه کم می‌باشد که تعمیم نتایج را با محدودیت مواجه می‌کند(نجات و همکاران ،۱۳۹۰ ؛رحمانی و همکاران ،۱۳۸۶).

۱-۵- اهداف پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...