معیار کمی که برای سنجش مطلوبیت بکار می‌رود رتبه نهایی تامین کنندگان که در مرحله قبل به‌عنوان خروجی تاپسیس فازی به دست آمد،هست.(ضریب نزدیکی)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۳-۵۱)
Max:
۳-۶-۳- محدودیت‌های مدل
۳-۶-۳-۱-محدودیت میزان حداقل خرید از تامین کننده:
میزان خرید از یک تامین کننده باید به‌اندازه‌ای باشد که حداقل یک دوره ویزیت را پوشش دهد، بدین منظور میزانی برای حداقل خرید در یک دوره تعریف می‌گردد
(۳-۵۲)
۳-۶-۳-۲-محدودیت تعداد اقلام موجود در سبد:
هر شرکتی با توجه به پتانسیل‌های خود توانایی توزیع و پخش تعداد مشخصی محصول را دارد، لذا به دلیل اینکه افزایش بیش‌ازحد اقلام کالا زمان و انرژی فروش سایر محصولات سبد را کاهش می‌دهد برای تعداد اقلام سبد یک حد ماکزیمم تعریف میکنیم:
(۳-۵۳)
۳-۶-۳-۳- محدودیت سقف خرید:
با توجه به بودجه و سیاست‌های خرید سازمان یک سقف ریالی هم برای خرید ها تعریف می‌شود که خواهیم داشت:
(۳-۵۴)
فصل چهارم: محاسبات و یافته­های پژوهش
فصل چهارم:
محاسبات و یافته­های پژوهش
۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل اطلاعات به معنای طبقه‌بندی کردن،پردازش،دستگاری و خلاصه کردن داده‌ها جهت یافتن پاسخ برای پرسش های پژوهش است. هدف از تحلیل،تقلیل داده‌ها به شکلی قابل فهم و قابل تفسیر است به نحوی که بتوان روابط میان متغیرهای گوناگون مرتبط با مساله پژوهش را موردمطالعه قرارداد.
در این فصل با توجه به اهداف و سوالات تحقیق یافته های خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم، تجزیه وتحلیل داده‌ها شامل ۴ مرحله است:
استخراج معیارهای موثر بر انتخاب تامین کنندگان با کمک مصاحبه، وزن دهی به معیارها با کمک تحلیل سلسله مراتبی فازی، سنجش تامین کنندگان با بهره گرفتن از تاپسیس فازی و حل مدل تهیه شده.
۴-۲- مرحله اول : استخراج معیارها
معیارهای زیر پس از مصاحبه با خبرگان صنعت توزیع و پخش و مطالعه منابع کتابخانه‌ای استخراج گردیده­اند،
۴-۲-۱-حاشیه سود:
به درصدی از فروش محصول که به شرکت پخش اختصاص داده می‌شود اطلاق می‌گردد. این عامل یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب کالا برای توزیع و پخش هست. به دلیل اینکه حاشیه سود ارتباط مستقیمی با میزان سود سازمان دارد، که یکی از مهم‌ترین اهداف ما همواده بیشینه ساختن سود سازمان هست.
۴-۲-۲- تند روندگی:
برخی محصولات در بازار به‌عنوان محصولات تندرو شناخته می‌روند، این محصولات نیاز به بازاریابی­های پیچیده ندارند و سرعت گردش آن‌ها زیاد است. تعبیر دیگر تندروندگی می‌تواند پرفروش بودن کالا باشد. این عامل یکی از عواملی است که می‌تواند بر پذیرش کالایی با حاشیه سود کمتر تأثیر بگذارد.
۴-۲-۳- تناسب با بقیه سبد:
یکی از عوامل مهم دیگر تناسب کالا با سایر کالاهای سبد پخش هست، درصورتی‌که یک شرکت محصولات خشک توزیع کند، قبول محصولات فریزری که نیاز به حمل و نقل با یخچال را دارند شاید منطقی نباشد.
این عامل را به‌عنوان فیلتری در ابتدا قرار میگیریم و درواقع یکی از فرضیات ما این است که تنها محصولاتی قادر به راهیابی به مرحله انتخاب سبد خواهند بود که ازنظر تناسب با دیگر محصولات شرکت مشکلی نداشته باشند.
۴-۲-۴- تناسب بازار هدف:
هر کالا برای انتخاب باید متناسب با بازار هدف شرکت پخش باشد.
درواقع تعبیر دیگری که انجام‌گرفته،تناسب با سیاست‌های سازمان هست. هر شرکتی با توجه به اهداف خود سیاست‌هایی تعریف کرده و بازاری را به‌عنوان بازار هدف انتخاب نموده است که این موضوع نیازمند انخاب محصولات توزیعی متناسب با این سیاست هاست.
۴-۲-۵- مکمل بودن سبد:
برخی محصولات در سبد شرکت پخش می‌توانند مکمل یکدیگر باشند به‌طوریکه فروش بالای یکی در یک فصل فروش پایین دیگری را جبران کند و به‌طور عکس در فصول دیگر.
شرکت ها با این کار می‌توانند هم کالایی با فروش فصلی را انتخاب و توزیع نمایند و هم آسیب فصل های فروش کم آن محصولات را برای خود کمتر نمایند.
۴-۲-۶- قابلیت نفوذ پذیری:
برخی از محصولات از قابلیت نفوذ پذیری بالایی برخوردارند و شرکت‌های پخش برای نفوذ در فروشگاه­ها و سوپر مارکت­ها نیاز به حضور این محصولات در سبد خود دارند، هر چند مارژین کمتری از آنان دریافت کنند.
این محصولات درواقع بخشی از محصولات تندرو می‌باشند. به‌عبارت‌دیگرنه تنها محصولات تندرویی هستند، بلکه به دلیل داشتن برند و تقاضای مناسب، در اختیار داشتن آنان باعث می‌شود که شرکت‌های پخش آسان تر به خرده‌فروش ها نفوذ نمایند و در کتار این محصولات، سایر محصولات سبد خود را به فروش رسانند.
۴-۲-۷- دوره بازپرداخت وجه کالای خریداری‌شده:
اینکه وجه کالای خریداری‌شده طی چه زمانی پرداخت می‌شود و شرکت پخش برای فروش آن و دریافت وجه از خریدار چه زمانی را در نظر دارد جز عوامل مهم دیگر موثر بر میزان نقدینگی شرکت هست.
۴-۲-۸- در دسترس بودن کالا و پایداری تامین:
شرکت پخش باید نسبت به تامین پایدار محصولات از طرف تولیدکننده اطمینان داشته باشد. این موضوع بسیار مهمی است که شرکت پخش نگران تامین کالای خود نباشد و هر زمان که درخواست دهد بتواند آن کالا را تهیه نماید.
این موضوع به مدیریت انبارداری شرکت‌های پخش نیز کمک می‌کند.
۴-۲-۹- عدم وجود کالای مشابه در سبد:
بهتر است هر توزیع‌کننده تنها یک برند از یک کالا را توزیع نماید. درواقع تولیدکنندگان نیز تمایل دارند که با توزیع‌کننده‌ای همکاری نمایند که محصول مشابهی با محصول آنان در سبد خود نداشته باشد، در غیر این صورت آنان بخشی از فروش خود را به محصول رقیب خواهند باخت.
۴-۳- مرحله دوم : به دست آوردن وزن معیارها
برای به دست آوردن وزن معیارها از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شد، برای انجام مراحل این روش از نرم افزار متلب استفاده گردیده است.
۴-۳-۱- تشکیل ماتریس مقایسات زوجی با به‌کارگیری اعداد فازی
به دلیل نبود مطالعات کافی درزمینهمعیارهای مهم تصمیم‌گیری برای انتخاب کالا جهت توزیع و پخش، ابندا با مصاحبه های صورت گرفته و مطالعات کتابخانه‌ای تعداد ۹ فاکتور مهم و موثر شناسایی شد، از این ۹ فاکتور ۶ فاکتور برای مقایسات زوجی مورداستفاده قرار گرفتند و از فاکتورهای دیگر در بخش مدل‌سازی و به‌عنوان محدودیت برای مدل استفاده می‌شود، پس از شناسایی و مشخص شدن معیارها، این معیارها در جدولی به‌صورت مقایسات زوجی تنظیم و در اختیار خبرگان قرارگرفت، پس از فازی سازی و برایند گیری، ماتریس مقایسات زوجی نهایی به‌صورت زیر به دست آمد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...