دانلود منابع پایان نامه ها – ۱۷- ایفای نقش[۲۲۳] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱۵-تحصیلات
نیومن و نیومن[۲۲۲] (۱۹۹۱ به نقل از کار، ۲۰۰۰) یکی از عوامل مؤثر در رضایت زناشویی را سطح تحصیلات بالا و نیز موقعیت اجتماعی – اقتصادی بالا میدانند، یعنی این عوامل منجر به رضایت زناشویی بیشتر میگردند، زیرا جایی که این عوامل وجود دارند افراد احتمالاً مهارتهای حل مسئله بهتر و استرسهای مزمن کمتری در زندگی (مانند زندگی در محیط شلوغ) دارند. نتایج پژوهش بنیجمالی و همکاران (۱۳۸۳) نیز نشان داد که رابطه معنیداری بین میزان تحصیلات و موفقیّت در زندگی، هم در شوهران و هم در همسران وجود دارد. در نتیجه بالا بودن سطح تحصیلات زوجین عامل تفاهم و تداوم زندگی است. میراحمدی زاده و همکاران (۱۳۸۲) نیز گزارش نمودند که سطح تحصیلات زوجهای متقاضی طلاق به طور معنیداری کمتر از سایر زوجهاست که این یافته مویّد نتایج حاصل از آن دسته از پژوهشهاست که در طبقات اجتماعی پایینتر و افراد دارای تحصیلات کمتر، میزان طلاق بیشتر است(گنجی، ۱۳۸۴).
۱۶-درآمد و شغل
درآمد کم و ناامنی شغلی با رضایتمندی زناشویی پایین همراه است. هنگامی که زوجین دائماً درباره پول نگرانی داشته باشند، رضایتمندی زناشویی پایین خواهد بود (ساپینگتون۲۰۰۳). به همین منوال، هر قدر در سطوح قشربندی اجتماعی پایین تر بیاییم، میزان طلاق رو به افزایش میگذارد ولی بالعکس، میزان طلاق در بین گروههای دارای منزلت حرفهای و فنّی، کمتر است. (بنی جمالی و همکاران، ۱۳۸۳). از طرف دیگر بیکاری نیز یکی از عوامل پیشبینیکننده طلاق است (کرو و ریدلی، ۱۳۸۴). در عین حال، رضایتمندی شغلی به ویژه برای شوهرها، با خشنودی زناشویی رابطه دارد (ساپینگتون، ۲۰۰۳) و بنابرین شغل تاثیر بسزایی در غنیسازی رابطه دارد. ولیکن در عین حال ملزومات شغلی گاهی اوقات میتواند با نقش زوجین رقابت کند (تبریزی، ۱۳۸۹).
۱۷- ایفای نقش[۲۲۳]
نقشهایی که مسئولیت بیشتری را بر دوش یکی از همسران قرار میدهد، خطر مشکلات ارتباطی را افزایش میدهد. نقش زیاده از حد و باری که روی دوش همسران و به ویژه زنان میگذارد، با استرس، آشفتگی و افسردگی همراه است؛ استرس و افسردگی نیز به نوبه خود مشکلات ارتباطی را تداوم بخشیده و افزایش میدهد (تبریزی، ۱۳۸۹). ایفای نقش به انجام وظایف اصلی اشاره میکند که برای تداوم زندگی زناشویی لازم است (هالفورد، ۱۳۸۴). افراد از لحاظ نگرش در مورد نقشهایی که برای جنسیت آن ها مناسب هستند متفاوتند. در کل نقشهای جنسی میتوانند به سنّتی (که زن در خانه می ماند و مسئول کارهای خانه و مراقبت از فرزند میباشد) یا مدرن (که هر دو همسر تکالیف شغلی و خانگی مساوی دارند) طبقهبندی میشوند (آماتو و بوث[۲۲۴]، ۱۹۹۵ ؛ مک گاورن و میرز[۲۲۵]، ۲۰۰۲؛ نقل از کاوسیان،۱۳۸۴).
-
- .Motivation ↑
-
- .Rush ↑
-
- . Ceske&Torrance ↑
-
- .Maslow ↑
-
- .pick expereance ↑
-
- . Zohar & Marshall ↑
-
- .Gottfried ↑
-
- .Pytnrych & shank ↑
-
- .Eslovin ↑
-
- . Aymvnz ↑
-
- .Academic Motivation Scale ↑
-
- .Pintrich & schunk ↑
-
- .Mc. Clelland ↑
-
- .Eslovin ↑
-
- .Chen & Jang ↑
-
- . drive theory ↑
-
- . vodorth ↑
-
- .Hall ↑
-
- .Secondary amplifiers ↑
-
- . Weiner ↑
-
- .conditional theory ↑
-
- . Bandura ↑
-
- .cognitive theory ↑
-
- . Tolmn ↑
-
- .Leper ↑
-
- .balance theory ↑
-
- .Haydr ↑
-
- .Balance theory ↑
-
- .Maslow ↑
-
- .self-actualization ↑
-
- . Ryan and desi ↑
-
- .intrinsic motivation ↑
-
- .extrinsic motivation ↑
-
- .amotivationa ↑
-
- . Padlag and Akland ↑
-
- . Sheldon and Avmvyl ↑
-
- . Stephen, Bvychy and Lyaskanf ↑
-
- .Lee et al. ↑
-
- .Duke and Lgat ↑
-
- .Butler ↑
-
- .Nichols ↑
-
- . classical ↑
-
- . Milia and Skaya and Costner ↑
-
- . Vallerand ↑
-
- . Clark and Shruti ↑
-
- . learned helplessness ↑
-
- . Fvrtyr et al. ↑
-
- .opponent process theory ↑
-
- . theory of hedonism ↑
-
- .Epicurus ↑
-
- .underlying views ↑
-
- . Lerner ↑
-
- .beliefs ↑
-
- .attitude ↑
-
- . friedman ↑
-
- .self ↑
-
- .Ayslr ↑
-
- . Marsh ↑
-
- . Cochlea ↑
-
- . Ronaldoz ↑
-
- . Hill ↑
-
- . Hantrz ↑
-
- .Jackson ↑
-
- .family ↑
-
- . Natrylv and Mkdyl ↑
-
- . Agstrvm et al. ↑
-
- . Doran bush ↑
-
- .Vldkvsky and Janice ↑
-
- . Fountain ↑
-
- .peers ↑
-
- . Anderman ↑
-
- .Vntzl ↑
-
- . Mahan & Johnson ↑
-
- .Piaget ↑
-
- .Vygotsky ↑
-
- .school ↑
-
- .Ames and Ecser ↑
-
- .ventzel ↑
-
- . Rayld et al. ↑
-
- . Mydgly and Jordan ↑
-
- .factors frhngy_ajtmay ↑
-
- . Krandn ↑
-
- . Rmantyn ↑
-
- . Baror ↑
-
- .gender differences ↑
-
- . Pyntryj ↑
-
- . Sang & Kusher ↑
-
- . spiritual intelligence ↑
-
- . Benet ↑
-
- .Terman ↑
-
- .Wekseler ↑
-
- .emotional Intelligence ↑
-
- .intelligence Natural ↑
-
- .Roger Walsh ↑
-
- . King ↑
-
- .Chryn ↑
-
- Multiple Intelligence ↑
-
- Ghadner ↑
-
- Smith ↑
-
- Anderson ↑
-
- Basic Processing Mechanism ↑
-
- sieyes ↑
-
- Zohar,D,& Marshsll ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 05:13:00 ب.ظ ]
|