۸۷۴/۲

۲۸۹

۰۰۱/۰

اضطراب امتحان

۳۵/۰-

۱۶۳/۵-

۰۰۱/۰

همانطور که درجدول ۴-۵ مشاهده میشود ضریب همبستگی چندگانه برابر با ۳۵/۰ = R و ضریب تعیین بهدستآمده برابر با ۱۲ /۰=R2 میباشد. این امر بیانگر این است که مهارتهای اجتماعی و اضطراب امتحان جمعاً حدود ۱۲ درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکنند. همچنین، با توجه به سطح معناداری و بتا میتوان پی برد که مهارتهای اجتماعی به صورت مثبت و اضطراب امتحان به صورت منفی قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی میباشند.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
در این فصل پس از بیان خلاصه‏ای از پژوهش، در مورد یافتهها بحث شده و نتایج پژوهش با پژوهشهای مرتبط دیگر مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است. در ادامه با استناد به یافته‏های پژوهش، پیشنهادهایی بیان شده و در پایان ضمن بیان محدودیت‏ها، موضوعاتی برای انجام پژوهش‏های بعدی مطرح گردیده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

خلاصه پژوهش
هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت بود به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مرودشت بوده که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحلهای تعداد ۲۹۰ نفر به عنوان حجم نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مهارت اجتماعی ماتسون و همکاران (۱۹۸۳)، اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۷۵) و عملکرد تحصیلی فام تیلور (۱۹۹۰) استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از داده ها در سطح آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین بعدهای رفتار مناسب اجتماعی و اطمینان به خود داشتن با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین بعدهای رفتار نامناسب اجتماعی، تکانشی عمل کردن با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد، بین حسادت با عملکرد تحصیلی رابطه ای مشاهده نگردید. بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، همچنین نتایج نشان داد مهارتهای اجتماعی به صورت مثبت و اضطراب امتحان به صورت منفی قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی میباشند.
تحلیل یافته های پژوهش
در این بخش بر حسب هر مؤلفه اساسی پژوهش یافته های بدست آمده از پرسشنامه ها ارائه شده و سپس نتایج پرسشنامه بررسی و تجزیه و تحلیل شده و در صورت وجود، پژوهشهای مشابه در داخل و خارج از کشور آورده شده است.
فرضیه اول پژوهش: بین مهارتهای اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
بر اساس اطلاعات جدول (۴-۳) بین بعدهای رفتار مناسب اجتماعی و اطمینان به خود داشتن با عملکرد تحصیلی در سطح ۰۱/۰ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین بعدهای رفتار نامناسب اجتماعی، تکانشی عمل کردن و حسادت با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
این یافته با یافته های پژوهش سلیمانی و همکاران (۱۳۸۹)، بهپژوه و همکاران (۱۳۸۹)، ولش و همکاران (۲۰۰۱)، چن و همکاران (۲۰۰۱) و سکر و همکاران (۲۰۰۹) همخوانی دارد.
در تبیین این یافته میتوان گفت مهارتهای اجتماعی مناسب سبب میشود که دانشآموزان شایستگیهای اجتماعی خود را افزایش دهند و در جامعه و گروه همسالان وجه خوبی بدست آورند و تعاملی مثبت در روابط خود با همسالان، جامعه و معلمان داشته باشند و دامنه ای از رفتارهای مقبول را از خود نشان دهند. دانشآموزانی که از مهارتهای اجتماعی بالا برخوردار باشند، روابط قوی و مستحکمی با دانشآموزان دیگر و مجموعه کلاس برقرار می کنند، به احتمال زیاد، سطح بالایی از سازگاری اجتماعی را از خود بروز خواهند داد؛ این دانشآموزان مفهوم خود مثبتتری دارند و این امر موجب می شود محدودیت ها و توانایی های خود را به شیوه صحیح تری ارزیابی، درک و پذیرش کنند و با برطرف کردن ضعفها و تقویت تواناییها در مدرسه و یادگیری مطالب درسی عملکرد بهتری از خود نشان دهند و در کلاس با برقرار کردن ارتباط دیداری و شنوایی مناسب به فهم بیشتر مطالب نائل گردند و در امتحانات و عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان دهند. علاوه بر این مهارت اجتماعی اطمینان داشتن به خود سبب میشود که دانشآموزان به توانایی و استعدادهای خود ایمان داشته باشند و نگاه مثبتی نسبت به خود و یادگیری داشته باشند که این نگاه مثبت در فرد انگیزش ایجاد میکند و سبب میشود که فرد با پشتکار و دقت بیشتری به دنبال یادگیری مطالب درسی باشد و از این طریق عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان دهد. علاوه بر این در تبیین رابطه منفی بین مهارتهای اجتماعی نامناسب با عملکرد تحصیلی میتوان گفت که رفتارهای اجتماعی نامناسب سبب میشود که فرد در کلاس درس به مطالبی که آموزش داده میشود توجهی نداشته باشد و فقط در این فکر باشد که با تولید صداهای ناهنجار و اذیت کردن دیگران زمان کلاس را بگذارند و قاعدتا در این شرایط از مطالب کلاس درس بهرهای نخواهد گرفت و از کم و کیف مطالب تدریس شده چیزی عایدش نخواهد شد، با این شرایط قاعدتاً در زمینه یادگیری عملکرد تحصیلی مناسبی از خود نشان نخواهد داد. علاوه بر این دانشآموزانی که تکانشی عمل میکنند و نسبت به همکلاسیهای خود حسادت میورزند، درگیر مشکلات روانشناختی خواهند شد که این مشکلات آرامش و سلامت آنها را بهم میزند و آنها را دچار اضطراب و تنش میکند که این شرایط آنها را عصبی خواهد کرد و اجازه تمرکز مناسب بر روی مطالب درسی نخواهد داد و همانطور که میدانیم وقتی مطلبی با تمرکز و شیوه های صحیح مطالعه فراگرفته نشود خیلی زود فراموش خواهد شد و یادآوری آن برای دانشآموز در سر جلسه امتحان سخت هست به همین دلیل این دانشآموزان در امر تحصیل عملکرد خوبی از خود نشان نخواهند داد.
فرضیه دوم پژوهش: بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
بر اساس اطلاعات جدول (۴-۴) بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.
این یافته با یافته های پژوهش نوراله (۱۳۷۴)، عباس‌آبادی (۱۳۷۶)، شعیری و همکاران (۱۳۸۳)، لشکری‌پور و همکاران (۱۳۸۵)، قلی‌زاده و همکاران (۱۳۸۶)، چراغیان و همکاران (۱۳۸۷)، کیامرثی و همکاران (۱۳۹۰)، مهدوی غروی و همکاران (۱۳۹۱)، حسینی(۱۳۹۲)، نی، لااو و لی یااو (۲۰۱۱) و گالاو وود (۲۰۱۲) همخوانی دارد.
در تبیین این یافته میتوان گفت اضطراب امتحان نوعی از اضطراب با هراس اجتماعی است که فرد را درباره تواناییهایش دچار تردید میکند و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیتهایی مانند موقعیت امتحان است، موقعیتهایی که فرد را در معرض ارزشیابی قرار می دهند و مستلزم حل مشکل یا مسئله هستند، بنابراین اضطراب سبب میشود که فرد آرامش و سلامت روان خود را از دست بدهد و نسبت به امتحان و صحنه جلسه امتحان هراس و تنش داشته باشد، همانطور که وبر[۱۱۶](۱۹۸۸) بیان داشتند: اضطراب معمولا به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم اطلاق می شود که با پریشانی، وحشت، هراس وتشویش همراه است. فرد در این صورت ممکن است نتواند آنچه را که فراگرفته است بر روی کاغذ بیاورد، لذا میتوان چنین اظهار داشت که فرد دچار اضطراب امتحان، مواد درسی را میداند اما شدت اضطراب وی مانع از آن می شود که معلومات خود را هنگام امتحان نشان دهد. افراد دارای اضطراب امتحان بالا نسبت به توانایی های خود تردید دارند و در یادگیری اعتماد به نفس پایینی از خود نشان میدهند که این رفتارها به عملکرد آسیب رسانده یا آن را مختل میکنند. چنانچه ساراسون (۱۹۷۵) بیان میدارد، اضطراب امتحان سبب خود کم انگاری و تردید در باره توانایی ها میشود و غالباً به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکزحواس، واکنش های فیزیولوژیک نامطلوب و افت عملکرد تحصیلی فرد منجر می گردد در نتیجه انتظار می رود که یک رابطه معکوس معنادار بین نمرات اضطرابی و نمرات امتحانی وجود داشته باشد. بنابراین اضطراب یکی از متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد، توجه، تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد(بنچمین، ۲۰۰۸) و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت های ارزیابی کننده، حل مشکلات و تقلیل کارآمدی تحصیلی است.
فرضیه سوم پژوهش: مهارتهای اجتماعی و اضطراب امتحان قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان می باشند.
همانطور که درجدول ۴-۵ مشاهده میشود ضریب همبستگی چندگانه برابر با ۳۵/۰ = R و ضریب تعیین بهدستآمده برابر با ۱۲ /۰=R2 میباشد. این امر بیانگر این است که مهارتهای اجتماعی و اضطراب امتحان جمعاً حدود ۱۲ درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکنند. همچنین، با توجه به سطح معناداری و بتا میتوان پی برد که مهارتهای اجتماعی به صورت مثبت و اضطراب امتحان به صورت منفی قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی میباشند.
این یافته با یافته های پژوهش نوراله (۱۳۷۴)، عباس‌آبادی (۱۳۷۶)، شعیری و همکاران (۱۳۸۳)، لشکری‌پور و همکاران (۱۳۸۵)، قلی‌زاده و همکاران (۱۳۸۶)، چراغیان و همکاران (۱۳۸۷)، سلیمانی و همکاران (۱۳۸۹)، بهپژوه و همکاران (۱۳۸۹)، کیامرثی و همکاران (۱۳۹۰)، مهدوی غروی و همکاران (۱۳۹۱)، حسینی(۱۳۹۲)، ولش و همکاران (۲۰۰۱)، چن و همکاران (۲۰۰۱) و سکر و همکاران (۲۰۰۹) و گالاو وود (۲۰۱۲) همخوانی دارد.
در تبیین این یافته میتوان گفت مهارت های اجتماعی، محور اصلی رشد اجتماعی، شکل گیری روابط اجتماعی، کیفیت تعاملهای اجتماعی، سازگاری اجتماعی و حتی سلامت روان فرد به شمار میآید (تئودورو و همکاران، ۲۰۰۵). روانشناسان بر این باورند که مهارتهای اجتماعی رفتارهای فراگرفته و قابل قبولی است که فرد را قادر می سازد با دیگران رابطه مؤثر داشته باشد و از عکسالعمل های نامعقول اجتماعی خودداری کند. بنابراین میتوان گفت که مهارتاجتماعی سبب تقویت و رابطه مناسب بین معلم و دانشآموزان میشود، این رابطه انگیزهای میشود برای اینکه معلم تا جایی که میتواند مطالب درسی را خوب ارائه دهد و دانشآموزان در کلاس درس با دقت بیشتری مطالب را یاد بگیرند. علاوه بر این مهارت اجتماعی در دانشآموزان اعتماد به نفس و عزت نفس بوجود میآورد و به دانشآموزان کمک میکند تا با نگاه مثبت نسبت به خود و این اعتقاد که از عهده یادگیری مطالب برمیآیند به یادگیری مطالب بپردازند، بنابراین مهارتهای اجتماعی میتواند از مشکلات یادگیری دانشآموزان بکاهد و به کیفیت یادگیری آنها کمک کند. لذا قابل توجیه است که گفته شود مهارتهای اجتماعی عملکرد تحصیلی را پیش بینی میکند. در تبیین پیشبینی منفی عملکرد تحصیلی توسط اضطراب امتحان میتوان گفت اضطراب و فشارهای عصبی، ریشه بسیاری از مشکلات جسمی و ناکامیها میباشد که نمیتوان آن را از بین برد. اضطراب امتحان، عامل اصلی کمک به تنوع نتایج منفی از جمله ناراحتی روانی، عدم موفقیت در اتمام تحصیلات مدرسهای و ناامنی است (همبر، ۱۹۸۸). دانشآموزانی که اضطراب امتحانشان در حد بالاست، مهارت های مطالعه و یادگیری خود را چه در زمان مطالعه و چه در زمان شرکت در آزمون پایین تر از حد توان و دانش خود مورد استفاده قرار می دهند (جین، ۲۰۰۷). بنابراین اضطراب امتحان با تأثیر منفی ای که بر روی نحوه مطالعه کردن و بازآوری اطلاعات در جلسه امتحان دارد، سبب میشود که دانشآموزان نتوانند از توانایی های خود بیشترین استفاده را ببرند و اینکه در امتحان بازدهی مناسبی نداشته باشند، با این تفاسیر میتوان گفت که اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی را به صورت منفی پیشبینی میکند.
محدودیت‏های تحقیق
محدودیتهای در اختیار محقق:
۱- نتایج این پژوهش محدود به دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر مرودشت می‏باشد، لذا در تعمیم نتایج حاصل به سایر شهرها و دانشآموزان پسر باید احتیاط نمود.

  • محدودیت در تفسیر و تعمیم نتایج به دلیل محدود بودن ابزار مورد استفاده (پرسشنامه)

محدودیتهای خارج از اختیار محقق:

  • عدم همکاری مناسب از سوی برخی از آزمودنی ها که جزء نمونه آماری پژوهش بودند.
  • عدم کنترل تفاوتهای اجتماعی و فرهنگی آزمودنیها

پیشنهادات کاربردی:
۱- یافته های پژوهش نشان داد بین مهارت اجتماعی مناسب با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد که در مدارس کلاسهایی برای آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان ایجاد گردد و مفاهیم مهارتهای اجتماعی و تکنیکهای ایجاد آن در برنامه‌های آموزشی و کتابهای مدارس در نظر گرفته شود.
۲- نتایج پژوهش هماهنگ با یافته های پیشین اثرات منفی اضطراب بر عملکرد تحصیلی را تأیید می نماید و لذا با توجه به شیوع اضطراب امتحان واثرات منفی آن بر فرد و نظام آموزشی، لزوم کمک رسانی برای پیشبرد اهداف بهداشت روانی کودکان و نوجوانان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی احساس میشود. توصیه می شود مسؤولان مدارس با بهرهگیری از اصول روانشناسی مثبت و استفاده از مشاوران تحصیلی قوی و کاردان از شیوع این اختلال جلوگیری کنند و اقدامهای پیشگیرانه در درمان این اختلال انجام دهند.

  • جهت استفاده بهتر دانشآموزان از مهارتهای اجتماعی در فرایند یادگیری و مدرسه پیشنهاد میگردد که با برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی به معلمان نحوه آموزش و ریزوبمهای مهارتهای اجتماعی آموزش داده شود، تا معلمان با توانایی بیشتر این متغیر را به دانشآموزان آموزش دهند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...