۳)مرور ادبیات و سوابق مربوطه

تا کنون در این زمینه تحقیق کامل و مدونی صورت نگرفته که به بررسی تمام ابعاد و به صورت اختصاصی به بررسی نقش بیمه دریایی در جبران خسارات ناشی از تصادم کشتی ها پرداخته باشد صورت نگرفته است ؛ فقط به صورت پراکنده اشاراتی شده است که در ذیل به آن ها پرداخته می شود.

علیر ضا حسنی (۱۳۹۰) در مقاله ایی با عنوان « بررسی ابعاد حقوقی بیمه حمل و نقل دریایی کالا و مقایسه تطبیقی با انگلستان» اشاراتی به موضوع بحث این پایان نامه دارد و می نویسد بیمه حمل و نقل دریایی بر پایه ی قراردادی است که به صورت بیمه نامه یا سند بیمه نمودار می شود. از دیدگاه حقوقی این قرارداد متکی بر اصول حقوقی فرمانروا بر همه ی قراردادهاست. ولی افزون برآن، قرارداد از لحاظ تکالیف طرفین ‌در مقابل‌ هم، ضمانت اجرای عدم انجام این تکالیف و اثر آن ها، با قواعد عمومی حاکم بر سایر قراردادها متفاوت هست. آنچه که عمدتاًً در بیمه ی حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار می‌گیرد، پوشش قراردادن خسارت وارده بر محصولات در حال حمل است.

زهرا دشتکی پور(۱۳۸۹) در مقاله ایی با عنوان « تعهدات بیمه گر و بیمه گذار در حقوق بیمه دریایی » اشارات مفیدی به برخی از مباحث مرتبط با این پایان نامه دارد و می نویسد زندگی، سلامت و دارایی افراد همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار دارد. بیم از خسارات ناشی از این حوادث، انسان ها را به مقابله و تمهید راه های پیشگیری و جبران خسارت احتمالی فراخوانده و در طول حیات بشری متناسب با نحوه زندگی و ساختار اجتماعی، وسایل و ابزار مختلفی ‌به این منظور به کا ررفته است. در این مقاله وظایف، تعهدات و تکالیف بیمه گر و بیمه گذاران بیمه دریایی که دو بازیگر اصلی در قرارداد بیمه های دریایی هستند بررسی ‌کرده‌است.

۴)اهداف :

۴-۱) هدف اصلی :

بررسی و تبیین نقش بیمه های دریایی در جبران خسارت ناشی از تصادم کشتی ها .

۴-۲)اهداف فرعی:

بررسی و تبیین موارد و شرایط خاص پوشش جبرانی بیمه گران دریایی در تصادم کشتی ها .

بررسی و تبیین موارد و شرایط خاص بیمه دریایی در زمینه تصادم کشتی ها توسط انجمن های حمایتی .

۵)سؤالات تحقیق:

۵-۱)سوال اصلی :

بیمه های دریایی در جبران خسارت ناشی از تصادم کشتی ها دارای چه نقش و جایگاه می‌باشند؟

۵-۲)سوالات فرعی

پوشش جبرانی بیمه گران دریایی در تصادم کشتی ها چه مواردی را شامل می شود ؟

در صورتی که بیمه دریایی در زمینه تصادم کشتی ها توسط انجمن های حمایتی انجام گیرد چه مواری را شامل می شود؟

۶)فرضیه ‏های تحقیق:

۶-۱)فرضیه اصلی :

وجود بیمه های دریایی برای جبران خسارت ناشی از تصادم کشتی ها امری ضروری و بدیهی است.

۶-۲)فرضیه های فرعی :

پوشش جبرانی بیمه گران دریایی در تصادم کشتی ها فقط موارد خاصی را تحت پوشش دارد .

بیمه دریایی که توسط انجمن های حمایتی در زمینه تصادم کشتی ها انجام گیرد تابع شرایط خاص است و برخی از موارد بیمه ایی را تحت پوشش دارد.

۷)روش شناسی تحقیق:

تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی است. بر اساس این نوع تحقیق از روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی استفاده خواهد شد.در این روش منابع اصلی مورد استفاده، کتب و مقالاتی است که عمدتاًً شامل اطلاعات و نتایجی است که توسط نویسندگان و پژوهش‌گران قبلی در حوزه مورد بحث فراهم گردیده‌اند که بر روی آن ها تحلیل انجام خواهد گرفت.روش گردآوری اطلاعات با توجه به نوع تحقیق به روش کتابخانه ای خواهد بود و طبق آن با مراجعه به منابع و ماخذ علمی شامل کتاب، مجله ها و نشریات ادواری موجود در کتابخانه ها، اسناد و نشریات حقوقی و …و همچنین پایگاه های اینترنتی حاوی تحقیقات و مقالات علمی معتبر اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری خواهد شد.بر اساس روش تحقیق کتابخانه ای ، برای جمع‌ آوری اطلاعات از ابزار فیش استفاده خواهد شد. تکنیک ماخذ گذاری به روش علمی به منظور تضمین اعتبار تحقیق از طریق فیش برداری خواهد بود. بعد از جمع‌ آوری اطلاعات از طریق فیش برداری ، فیش ها با توجه به عنوان ، موضوع جزئی و فصل بندی تحقیق طبقه بندی شده و اطلاعات و مطالب در بخش های مختلف آورده خواهد شدو تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت استدلال استقرایی انجام خواهد گرفت.

۸) ساختار تحقیق

این پایان نامه شامل فصل‌های فصل اول کلیات که شامل مبحث اول تعاریف و مفاهیم، مبحث دوم چارچوب اجرای حقوق دریایی ، مبحث سوم سیر تاریخی حقوق دریایی ، مبحث چهارم یکسان سازی حقوق دریایی و حقوق دریایی در ایران و فصل دوم نقش بیمه در صنعت کشتیرانی که شامل مبحث اول تعاریف و مبانی قرارداد بیمه ، مبحث دوم مبانی بیمه کشتیرانی در صورت تصادم کشتی ها ، مبحث سوم بررسی مقررات بین‌المللی و مسئولیت متصدی حمل و نقل در صورت بروز خسارت و تصادم کشتی ها و فصل سوم جبران خسارات بیمه ایی در صورت تصادم کشتی ها که شامل مبحث اول پوشش جبرانی بیمه گران دریایی ، مبحث دوم پوشش جبرانی انجمنهای حمایت و جبران خسارت می‌باشد.

فصل اول : کلیات

مبحث اول: تعاریف و مفاهیم

گفتار اول: تعریف حقوق دریایی

غالب حقوق دانان عموماً حقوق دریایی را در معنای وسیع آن عبارت از مجموعه ی قواعد قانونی می دانند که به کشتی رانی یا دریانوردی مربوط می شود. حقوق دریایی به معنایی که گذشت شامل قواعد حقوقی تنظیم کننده ی روابط دریایی میان دولت ها در زمان صلح و جنگ است. ‌به این قواعد «حقوق بین ا لمللی عمومی دریایی»[۱] اطلاق می شود. که موضوعاتی چون آزادی دریانوردی، محاصره ی دریایی، قاچاق دریایی و غنایم جنگی را در بر می‌گیرد. بخش دیگری از قواعد دریایی به روابط بین اشخاص، که اقدام به بهره برداری دریایی می‌کنند، از یک طرف و دولت یا سازمان ها و نهاد های آن از طرف دیگر اختصاص دارد. این قواعد بر سلامت کشتی ها، قابلیت دریانوردی آن ها، استخدام دریانوردان، شرایط فرماندهان کشتی ها و مهندسان دریایی حاکم اند. از همین رو برای این بخش از مقررات عنوان «حقوق اداری دریایی»[۲] استفاده می شود.

از سوی دیگر مجموعه ای از قواعد جرایم مربوط به کشتی رانی را در بر می‌گیرد که به «حقوق کیفری دریایی»[۳] معروف شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...