• مدیریت اجرایی: کسانی­که ابتکار را در دست دارند و مدیریت سازمان را برعهده می گیرند.
    • استقلال نسبی: مبتکران به آزادی نسبی برای تخصیص منابع نیاز دارند.
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • مخاطره­پذیری: مدیران و مبتکران در موفقیت یا عدم موفقیت سازمان سهیم هستند.

شکل ۲-۱: فرایند شکل گیری فرایند

تأسیس شرکت
استنباط از امکان پذیر بودن:
حمایت مالی
دیگر حمایت ها
الگوی نقش شرکاء
افراد بزرگ
استنباط از مطلوبیت ها
فرهنگ
خانواده
الگوی نقش
تجربه کاری
تغییر مسیر زندگی

جابجایی های منفی

مهاجرت
آتش سوزی
توهین
عصبانیت
خستگی
بحران های دوران میانسالی
طلاق و یا بیوگی
عوامل نابینایی:
خروج از نظام
خروج از مدرسه
خروج از زندان
حوادث مثبت:
شریک
سرمایه گذار
مشتری

کارآفرینی از دیدگاه شاپیرو
منبع: Shappiro, 1975
۲-۷-۲-۱-۲- مدل رویدادی فری[۳۶]
از نظر وی سه مجموعه در انگیزه کارآفرین در تأسیس یک شرکت نوپا دخالت دارد. این سه مجموعه عبارتند از متغیرهای مقدم یا پیشینه، متغیرهای تسریع کننده یا حرکت دهنده[۳۷] ، و متغیرهای توانبخش[۳۸] ، هر سه گروه از متغیرها بعنوان نیروهای انگیزشی در تصمیم گیری کارآفرین دخالت می کنند.
در ابتدا به بسط معادله کارآفرینی از دیدگاه «فری» می پردازیم و سپس مدل فرایندی وی را تشریح می نمائیم.
عامل مقدم: عامل مقدم با متغیرهای زمینه ساز[۳۹] در ارتباط است. این موقیعت ها با ویژگیها، عواملی هستند که باعث می شوند، فرد به طور ناخودآگاه یا خودآگاه امکانات کارآفرینی را مورد بررسی قرار دهد. بعضی از این متغیرها ماهیتاً تدریجی یا محیطی می باشند. برای مثال، بسیاری از کارآفرینان در خانواده هایی کارآفرین بدنیا می آیند. برای بسیاری از آنها نیز در اوایل زندگی شان، حوادثی پیش آمده که شخصیت کارآفرین آنها را شکل داده است.
عامل تسریع کننده: در حالیکه عامل مقدم در طول زمان باعث ایجاد شرکت نوپا می شود. عامل تسریع کننده حادثه یا موقعیتی است که به طور ویژه ای عمل کارآفرینی را سرعت می بخشد. این ها، حوادث برجسته زندگی می باشند و شامل تحولات شخصیتی، مالی یا حرفه ای در زندگی یک کارآفرین هستند. که در تصمیم گیری کارآفرین تأثیر گذار می باشند. برای مثال، اخراج شدن از یک کار می تواند یک عامل تسریع کننده باشد. آشنا شدن با یک کارآفرین دیگر که در پی یک شریک می باشد می تواند عامل ترک شغل جاری شخصی و تبدیل شدن وی به یک کارآفرین باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...