هم­چنین اداره حقوقی قوه ­قضاییه این نظر را بیان ‌کرده‌است: با عنایت به اینکه تفسیر قوانین جزایی خصوصاًً در مواردی که سلامت و زندگی افراد در معرض خطر است باید محدود به قدر متیقن انجام شود، صرف مظنون شدن پلیس به افراد و عدم توجه آنان به دستور پلیس، مجوز تیراندازی به سوی افراد مظنون نیست ولی افرادی که تحت تعقیب مراجع صلاحیت­دار قضایی هستند و حکم دستگیری آنان کتباً صادر شده و یا اشخاصی که پس از اتکاب جرم مشهود از صحنه متواری ‌شده‌اند می ­توانند از مصادیق بند الف ماده ۶ قانون استعلام می­باشند. مضافاً اینکه در مواردی که مأموران مذبور مجاز به تیراندازی هستند باید صرفاً به سوی وسیله­ نقلیه تیراندازی نمایند نه به­سوی افرادی که سوار وسیله­ نقلیه هستند. به­ علاوه افراد مذکور باید دارای مهارت­ های کافی در تیراندازی باشند و به هر حال منظور، متوقف ساختن وسیله­ نقلیه است.

۳چنانچه بر حسب قراین و دلایل معتبر و یا اطلاعات موثق، وسیله­ نقلیه حامل اموال مسروقه باشد: اموال مسروقه اموالی هستند که از طریق سرقت تحصیل ‌شده‌اند. خواه، خود سارق حامل این اموال باشد و یا اینکه شخص دیگری با علم و اطلاع از مسروقه­بودن اموال با وسیله­ نقلیه، اموال مسروقه را حمل کند. ‌بنابرین‏، این اصل که نباید به سرنشینان خودرو شلیک کرد اینجا خیلی پررنگ است زیرا ممکن است که شخصی ناآگاهانه حامل اموال مسروقه­ای باشد که بدون اطلاع وی در وسیله­ نقلیه­اش جاساز شده باشد.

۴در صورتی ­که بنا به قراین و دلایل معتبر و یا اطلاعات موثق، وسیله­ نقلیه حامل کالای قاچاق باشد: در قوانین موضوعه­ی ما به صراحت تعریفی از قاچاق ارائه نشده است، بلکه در قوانین مختلفی به ذکر مصادیقی از عمل قاچاق اکتفا شده است. مثلاً در ماده ۴۵ قانون مرتکبین قاچاق مصوب ۱۳۱۲ در تعریف اشیاء ممنوع­الورود و ممنوع­الصدور می­گوید: مقصود از قاچاق اسلحه، واردکردن به مملکت و یا صادر کردن از آن یا خرید و فروش و یا حمل و نقل و یا مخفی­کردن و یا ‌نگاه‌داشتن آن است در داخل مملکت و همچنین درماده ۱ قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات آمده است که: قاچاق اسلحه، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از واردکردن آن ها به کشور و یا خارج نمودن آن ها از کشور به طور غیرمجاز است.

اداره­ی حقوقی قوه قضاییه در پاسخ ‌به این سوال که تعریف قاچاق از نظر حقوقی چیست، در نظریه شماره ۷۹۸۷/۷ به مورخ ۸/۱۲/۱۳۷۳ چنین پاسخ داده است: غیر از آنچه در ماده یک قانون اصلاح ماده یک قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب ۹/۱۱/۱۳۷۳ آمده است و کالاهای موضوع درآمد دولت و ممنوع­الصدور و ممنوع­الورود را در بر ‌می‌گیرد تعریف دیگری از قاچاق نشده است و به طور خلاصه، قاچاق عبارت است از وارد کردن یا صادرکردن کالا بر خلاف قوانین و مقررات جاریه و یا اقدامی که قانوناً در حکم قاچاق محسوب شده است.

مأمورین باید ‌به این نکته توجه داشته باشند که جهت توقف وسایل نقلیه­ی حامل کالای قاچاق از وسایل بازدارنده و اعلام هشدار استفاده نموده و به گونه ­ای که راننده خودرو متوجه حضور مأمورین و خودروی مأمورین شود در صورت مشاهده­ شرایط فوق چنانچه راننده خودرو به هشدار و ایست پلیس توجه ننموده، اولین اقدام، استفاده از وسایل بازدارنده مانند کشیدن سیخ، سد نمودن راه خودرو و تعقیب خودرو تا مکانی است که منجر به توقیف خودرو گردد عمل شود. در نهایت چنانچه اقدامات فوق مؤثر واقع نشد، اعلام هشدار ایست با صدای بلند و رسا، اقدامات بازدارنده، شلیک تیرهوایی، شلیک به سمت لاستیک و یا قسمتی از خودرو که موجب نقص در خودرو و توقف آن شود. مهمترین اصل این است که به هیچ وجه، مأمورین اجازه و حق شلیک به سمت راننده و سرنشینان خودرو را ندارند. در ادامه یک نمونه رأی صادره (قرار منع تعقیب) را که ‌در مورد تیراندازی به وسیله­ نقلیه­ی حاصل کالای قاچاق بوده می­آوریم و به نقد آن می­پردازیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...